کد خبر: ۱۴۰۷
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۰۰:۴۰:۱۷

هزارتوی افسردگی زنانه/ افسردگی در زنان تا چه اندازه واقعیت دارد؟

افسردگی در بین زنان، یک اختلال شایع اما جدی در جهان امروز است. این اختلال منجر به برهم خوردن زندگی طبیعی فرد و ایجاد احساسات منفی مانند غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت می‌شود. فصل‌های و شرایط محیطی مختلف هم می‌توانند زنان را به هزارتوی افسردگی بکشانند. همان هزارتویی که بیرون آمدن از آن تقریبا کار محال است، اما غیر ممکن نیست.

ستی مولایی؛ آمارهای جهانی نشان می­‌دهد که تقریبا هر فردی به طور متوسط یک مرتبه در زندگیش افسرده می­‌شود.

انجمن سلامت روان جهانی به تازگی ثابت کرده که افسردگی در خانم­‌ها نسبت به آقایان شایع­تر است، و علت آن هم می‌­تواند به سبب شرایط فیزیولوژیک منحصر به فرد هرخانم باشد.

در این مطلب به علت­‌ها و عوامل شیوع بیشتر این بیماری در خانم­‌ها می‌پردازیم.

پاییز شما را افسرده‌تر می‌کند

فصل پاییز؛ سال‌های سال است که با آمدنش احساسات زنانه را درگیر خود می‌کند. در این فصل زنان احساسات بیشتری را تجربه کرده و ممکن است به اوج ناراحتی و غم برسند.

گاهی تغییر فصل، کوتاه و بلند شدن روزها هم می‌­تواند باعث ایجاد افسردگی در زنان شود، که اتفاقا باز هم بدلیل ویژگی­‌های خلقی زنان، این افسردگی فصلی در خانم‌­ها شایع­تر از مردان است.

در فصل‌­های سرد سال، خصوصا فصل پاییز، کمبود نور خورشید و طولانی‌­تر شدن شب­‌ها، هورمونی به نام ملاتنین در بدن ترشح می‌شود این هورمون باعث می­‌شود که افراد به تاریکی حساس شوند. تمایل بیشتری به خواب­ در زمان‌های نامناسب پیدا کنند.

بهتر است که زنان در این ایام، بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا ترشح این هورمون در آنها کمتر شود. دقیقا شناخت همین افسردگی فصلی، یکی از راه‌­هایی است که می‌­تواند خلق آنها را کنترل کند.

هورمون‌های زنانه

میزان ابتلای خانم‌­ها به افسردگی نسبت به آقایان، به علت ترشح هورمون­‌ها کاملا متفاوت است. جزییات برای زنان از اهمیت بالای برخوردار است به طوری که کوچک‌ترین فاکتور، می‌تواند آنها را در افسردگی بلند مدت فرو ببرد.

این درحالیست که در بدن آقایان از دوران بلوغ و تا زمان مرگ تنها یک هورمون جنسی ترشح می­‌شود، همین پدیده باعث شده تا آقایان حساسیت کمتری پیدا کرده، نوسان خلقی­شان کم شود و کلی­ نگرتر باشند.

حال من را خوب کن

تنها کسی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند؛ خودمان هستیم. بله؛ درست شندید خودمان! باید به یک شناخت نسبی به خود برسیم و غم‌های‌مان را بشناسیم تا بتوانیم برای بیرون آمدن از آن، راه نجات پیدا کنیم.

به راحتی می‌­توانیم عملکرد را در زندگی تغییر دهیم و یک حال خوب ایجاد کنیم. بهترین حالت این است که بتوانیم خود را در موقعیت‌­های مختلف کنترل کرده و تسلط کامل بر احساسات داشته باشیم.  روان درمانگرها و روان شناس‌ها در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند.

هنرمند شوید

برای رهایی از افسردگی به کارهای هنری روی بیاورید. رنگ‌ها و کشیدن خطوط حال دلتان را خوب می‌کند و باعث می‌شود تا غم‌ها با رنگ‌ها بر روی کاغذ جاری شوند و آرامش به روح و جسم‌تان باز گردد.

منبع

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی