کد خبر: ۱۳۷۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۲:۳۷:۵۶

چند قدم مانده به بارور شدن/ راهکارهای برای درمان ناباروری

شاید کلمه ناباروری در گذشته زندگی خیلی از افراد را تحت شعاع خودش قرار می‌داد؛ اما با پیشرفت علم و تکنولوژی این کلمه به یک مشکل حل شده تبدیل شد.

ستی مولایی؛ نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند اما در گذشته بخش عمده این مشکل را در زنان می‌دیدند؛ در صورتی که این مشکل در زنان و مردان به شکلی یکسان است و هر کدام می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.  

این اشتباه در بیشتر زوجین شایع است، که پس از چند ماه که از بارداری خبری نباشد؛ فکر می‌کنند که نازا هستند در صورتی که سخت در اشتباهند. از علائم مهم ناباروری همان بارور نشدن است، که خود زنگ خطری برای آگاه شدن از این موضوع است.

پس بهتر است سریعتر به پزشک معالج برای درمان مراجعه کرد. اولین گام برای زوج‌های نازا؛ گرفتن یک شرح حال کامل و بررسی کامل شرایط فیزیکی بدن آنها است. از سوابق عمل جراحی گرفته تا مرتب بودن سیکل‌های ماهانه در این  بررسی‌های اولیه بسیار مهم است.  

راه کار اول

وزنتان را کاهش دهید تا باردار شوید

خوشبختانه امروزه این مشکل رو به حل شدن است فقط کافی است که موارد تک تک مورد بررسی قرار گیرد. امروزه مشکل اضافه وزن هر روز در جوامع در حال افزایش است؛ پس اولین راهکار برای درمان ناباروری؛ کم کردن وزن در زوجین است. خوشبختانه بیشتر افراد بعد از کم کردن وزن بارور خواهند شد. این می‌تواند یک راهکار ساده برای رسیدن به باروری باشد.

راهکار دوم

تخمک‌های خود را زیر زره بین ببرید

آزمایش تخمک گذاری سریعا باید انجام شود؛ تا مراحل آن تحت نظر پزشک رو به جلو رود.

راهکار سوم

فقط یک عکس ساده رنگی

بررسی شرایط لوله‌ها در رحم زنان است. که شامل یک عکس ساده رنگی بعد از پاک شدن کامل عادت ماهانه است.

راهکار چهارم

تست اسپرم

در اولین ویزیت آقایان باید در یک شرایط کاملا ایده‌آل تست اسپرم دهند. این تست حتما باید بعد از 3 روز نزدیکی نکردن صورت پذیرد.  هر یک از این راهکارها دریچه تازه‌ای به سوی بارور شدن است.

عوامل ناباروری در مردان

 عمده ناباروری در آقایان به 35 درصد می‌رسد.  دلایل مختلفی برای ناباروردی در مردان وجود دارد که شایع ترین آن کشیدن مکرر سیگار و قلیان است. این واکنش بسیار شدید بوده و بر روی قدرت اسپرم ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. آقایانی که قصد بچه دار شدن دارند باید حداقل یکسال قبل از آن؛ سیگار و قلیان را به طور کامل کنار بگذارند.

در این شرایط گاهی ممکن است اسپرم سالم وجود نداشته باشد یا اسپرم شکل و فرم مناسبی برای باروری نداشته باشد. علاوه بر این گاهی ممکن است اسپرم به اندازه کافی فعال و محرک نباشد.

آزواسپرمی چیست؟

البته احتمالات دیگری هم وجود دارد؛ مانند نرسیدن اسپرم به تخمک مورد نظر که خود باعث ناباروری است.

همه این اتفاق‌ها موجب می‌شود تا با وجود تلاش‌های زوجین؛ بارداری اتفاق نیفتد. نکته قابل ذکر این است که 10 درصد از آقایان در بافت بیضه خود هیچ اسپرمی ندارند. به این نوع از ناباروری آزواسپرمی گفته می‌شود.

عوامل آن

 این بیماری دو عامل اساسی دارد؛ اولین عامل، مجاری‌ای که اسپرم را از بیضه تخلیه می‌کند مسدود شده است که مهم‌ترین دلیل آن عفونت‌های ادراری در مردان است. دلیل دوم می‌توان بر اثر ضربه شدید به بیضه‌ها در آقایان صورت گرفته باشد، که در این شرایط باید به سرعت درمان را انجام داد.

 آقایان به این نکته باید حتما توجه داشته باشتند که اگر در خانواده درجه یک با  مشکل ناباروری مواجه بوده‌اند سریعا آزمایشات لازم را بدهند. البته فاکتور های که در زوجین شکل می‌گیرد می‌توانند از دو سمت باشد؛ به عنوان مثال مشکلات تخمک گذاری در بانوان و تشکیل نشدن اسپرم در آقایان این مشکل را دو چندان می‌کند.

شایع ترین علت ناباروری در مردان

۸۰ تا ۹۰ درصد مردان به دلیل الیگواسپرمی‌ ناباروری را تجربه می‌کنند. این گروه از مردان اسپرم تولید می‌کنند اما اسپرم آنها مشکلاتی دارد. مثلا گروهی از این مردان تعداد اسپرم کمی‌دارند.

این مسئله دلایل مختلفی دارد و گاهی موقتی و قابل درمان است. باید توجه داشت در این شرایط اسپرم توانایی رسیدن به تخمک را ندارد و نمی‌تواند فرد را بارور کند که خوشبختانه برای درمان این مورد راه حلی وجود دارد و می‌توان با خارج کردن تخمک از بدن زن و تزریق کردن اسپرم مرد به داخل تخمک زن برای باروری اقدام کرد.

کم حوصله نباشید؛ تا جواب بگیرید

هیچ کس نمی‌تواند بگویید که چه مدت زمانی برای درمان کافی است. این مدت زمان بستگی به زوجین و شرایط بدنی آنها  دارد. پس هیچ وقت در درمان خود عجله نکنند و از این مرکز به مرکز دیگر نروند. این جابجایی ها برای افراد هزینه بر است. در هر مرکز شما باید آزمایش ها را برای روند صحیح دوباره از اول انجام دهید.

روند درمانIUI  از 3 تا 6 ماه به صورت معمول زمان می‌برد و در سیکل درمانی IVF 1 تا 2 ماه طول می‌کشد. هر سیکل IVF  به فیریز کردن جنین می‌انجامد. مریض‌های نازایی بسیار کم‌حوصله هستند و اکثر اوقات به صورت مرتب مرکز‌های خود را برای درمان عوض می‌کنند. وظیفه هر مریض پیگیری و صبور بودن در درمان است. عمده شانس باروری در 3 سیکل اول است؛ اگر بیمار در طول مدت یکسال نتیجه نگیرد می‌تواند مرکز درمانی خود را عوض کند.

منابع:

https://www.advancedgynecology.com/procedure/fertility-treatment/

https://www.plannedparenthood.org/learn/pregnancy/fertility-treatments

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی