کد خبر: ۱۰۹۱
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۰۷:۴۸:۳۰

پاییز می‌رسد که مرا مبتلا کند!/ از بیماری‌هایی که بچه مدرسه‌ای‌ها را در پاییز مبتلا می‌کند چگونه پیشگیری کنیم؟

بوی پاییز که می‌آید هوا خود به خود رو به سرد شدن می‌رود. همراه با تغییرات فصلی؛ حال و هوای بدن هم شروع به تغییر کردن می‌کند. خشکی هوا در روزهای پاییز راه‌های تنفسی را در بینی خشک کرده و ویروس‌ها و باکتری‌های بیشتری را به بدن راه می‌دهد؛ به همین دلیل میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و احساس سردردهای مداوم، گلودرد و خستگی بدن، آب ریزش بینی و سرفه‌های آزاردهنده بسیاری از بچه مدرسه‌ای‌ها را درگیر خود می‌کند.

ستی مولایی؛ هرچند که بیمار شدن ربطی به روز، ماه و فصل خاصی ندارد، اما برخی بیماری‌ها در فصل‌های خاصی از سال شیوع بیشتری دارند. پاییز هم از این موضوع مستثنی نیست و این فصل زیبا هم بیماری‌های خاص خودش را دارد.

سیستم ایمنی بدن بچه‌ها همزمان با تغییرات ناگهانی دمای هوا، متحمل فشار زیادی می‌شود و برای عادت کردن به آنها به مدت زمان نیاز دارد. رطوبت و فشار هوا در کنار تغییرات ناگهانی دما، برخی از بیماری‌ها را در بین کودکان بیشتر شایع می‌کند که به آنها می‌پردازیم.

سلطان بیماری‌های پاییزی؛ آنفلوآنزا و سرماخوردگی

تضعیف سیستم ایمنی بدن دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هاست که بارش باران، وزش بادهای تند و کاهش رطوبت هوا در آن دخیلند. سرماخوردگی پاییز به شدت سرماخوردگی زمستانه نیست؛ اما عفونت های ویروسی و خطرات ناشی از آنها مراجعه به پزشک را واجب می‌کند.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی شستن صورت و بینی با آب خنک را توصیه می‌کنند. افزایش مصرف آب و میوه ها، پوشیدن لباس گرم و صرف زمان بیشتر برای ورزش در هوای آزاد کمک شایانی می‌کند از ابتلا به و از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرد جلوگیری می‌کند.

 علائم سرماخوردگی به دو صورت تنفسی و گوارشی بروز کرده و گاهی اوقات هم سیستم تنفسی و هم گوارشی را با هم درگیر می‌کند. دل‌درد، اسهال و استفراغ از علائم گوارشی و سرفه، تنگی‌نفس و تب و لرز از علائم تنفسی این بیماری ویروسی است. جالب است بدانید این بیماری به شدت واگیردار است و از طریق هوا، آب و غذا به فرد دیگری منتقل می‌شود.

به گفته پژوهشگران، ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و به این ترتیب برای برخورداری از دستگاه ایمنی قوی‌تر به ویژه در فصل زمستان، باید روزانه آنتی‌اکسیدان‌های حاوی ویتامین‌های A ، C و E حتما مصرف شود.داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، خواب کافی، کنترل استرس و انجام ورزش، بدن را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

راه پیشگیری: ویروس آنفلوآنزا به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. هر زمان که فرد بیمار عطسه یا سرفه ‌کند، ممکن است به آن مبتلا شوید. علاوه بر این احتمال دارد با لمس سطوح مختلف مثل میز و … ویروس آنفلوآنزا به دست‌تان بچسبد.

درواقع این ویروس می‌تواند تا هشت ساعت روی سطوح دوام بیاورد. وقتی سطح آلوده را لمس می‌کنید و بعد دستان‌تان را به چشم، بینی یا دهان خود می‌زنید ویروس‌ها و میکروب‌ها را مستقیم به درون بدن‌تان می‌فرستید. دقیقا به همین دلیل است که شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. با کمک واکسن آنفلوآنزا هم می‌توانید ازابتلا به بعضی از انواع آن پیشگیری کنید. زمان ایده‌ال برای واکسن زدن همین الان است.

 

عطسه‌های پایان‌ناپذیر!

گاهی ممکن است نشانه‌های سرماخوردگی را با ورم مخاط بینی ناشی از آلرژی که با عنوان تب یونجه هم معروف است، اشتباه بگیرید. اگر نشانه‌های سرماخوردگی خیلی سریع آغاز شدند و طی 1 تا 2 هفته به پایان ‌رسیدند، احتمالا کودکتان سرماخورده و آلرژی ندارد.

اما اگر نشانه‌ها بیش از دو هفته طول کشیدند، باید به آلرژی فصلی شک کنید. آلرژی‌ها توسط سیستم ایمنی بیش‌فعال ایجاد می‌شوند. بدن کودک به دلایلی به موادی مانند غبار و گرده واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و هیستامین ترشح می‌کند.

این ماده می‌تواند باعث ورم مجرای بینی، آبریزش، سرفه و عطسه شود. لازم به ذکر است که آلرژی‌ها مسری نیستند اما ممکن است ارثی باشند. آلرژی افراد نسبت به گرده گیاهان در فصل پاییز تشدید می‌شود، اما بروز بیماری‌های آسم و آلرژی در این فصل نگران‌کننده نیست و در اکثر موارد، با اتمام فصل، کاملا بهبود پیدا می‌کنند. آب‌ریزش و خارش بینی، عطسه و در حالت شدید، تنگی نفس از مهم‌ترین علایم بروز آلرژی در این فصل است

راه پیشگیری: نوشیدن مایعات فراوان، عوارض حساسیت‌های تنفسی فصلی را کاهش می‌دهد. درواقع مایعات ترشحات تنفسی را رقیق کرده و باعث می‌شود عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن بگذارد. علاوه براین توصیه می‌شود هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، به خصوص در بعد از ظهرهای خشک و خنک از منزل خارج نشوید. باید بدانید میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می‌یابد. هنگام راه رفتن روی چمن و برگ‌های ریخته شده از درختان هم بهتر است ماسک زده شود. شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

منبع

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی