کد خبر: ۵۱۷
۱۴۰۱/۰۶/۰۹ ۰۹:۳۷:۴۹

ایا عرق کردن به معنای کاهش وزن است؟

نسیم‌شریفی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلف بدنی ما مثل ورزش کردن ، بودن در هوا و محیط گرم و … است.

اما خیلی از افراد اینگونه تصور می‌کنند که در زمانی که عرق می‌کنند کالری سوزی بیشتری برای آن‌ها رخ می‌دهد و این اصلا درست نیست؛

آیا هرچه بیشتر عرق کنیم یعنی چربی بیشتری از دست داده ایم!

 اگر جزو دسته افرادی باشیم که در حین ورزش کردن اصلا عرق نمی‌کنیم، یعنی ورزش و فعالیت بدنی‌مان بی فایده و بی اثر هست؟

102433

اول از همه باید بدانیم عرق کردن یه فرآیند طبیعی برای خنک کردن بدن در شرایط مختلف هست. وقتی در معرض گرما باشیم یا فعالیت بدنی داشته باشیم شروع به عرق کردن می‌کنیم.

هرچند که عرق کردن می‌تواند معیاری برای شدت تمرین یا سختی تمرین باشد، اما اگر فقط معیار و ملاک ما عرق کردن باشد، پس باید بگویم در فعالیت هایی مثل یوگا و شنا که اکثر افراد عرق نمی‌کنند چربی سوزی و کاهش وزن اتفاق نمی افتد و‌این اصلا درست نیست.

بدن خود را همانند یک موتور تصور کنید که اگر بیش از حد گرم شود، می تواند از کار بیفتد. دقیقا مثل یک خودرو که در صورت گرم شدن بیش از حد یا گرمازدگی ممکن است خراب شود. بدن در چنین وضعیتی تولید عرق را زیاد می کند تا خودش را خنک نگه دارد و از کار نیفتد!

Sweat

میزان عرق کردن به عوامل مختلفی بستگی داره: از جمله ژنتیک هر فرد ، وزن، سطح آمادگی بدنی و حتی سن. 

بین این عوامل وزن و سطح آمادگی بیشترین تاثیر را دارد و دلیلش هم این است که اگر وزنتان بالا باشد بدنتان مجبوراست انرژی بیشتری را برای خنک کردن بدنتان مصرف کند.

یادتان باشد بخش بسیار زیادی از عرق ، آب بدن هست و چربی نیست، پس احتمال کم آبی بدن وجود دارد و باید بلافاصله جبران بشود. برای جبران آب از دست رفته( توسط عرق) منتظر نمانید تا تشنه بشوید و اگر حدودا نیم لیتر عرق کرده اید باید حداقل نیم لیتر آب مصرف کنید، سعی کنید همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید و در هنگام فعالیت کم کم از آن استفاده کنید. اگر آب از دست رفته بدن توسط عرق کردن را جبران نکنید به بدنتان احساس خستگی و یا حتی سرگیجه دست می‌دهد، حتی در صورت تشدید این قضیه امکان کاهش هوشیاری و یا تشنج هم وجود دارد .

عرق-کردن

شاید عرق کردن باعث شود به‌سرعت وزن کم کنید.کشتی‌گیران برای کاهش وزن سریع از این تکنیک استفاده می‌کنند.با این تفاسیر کالری مصرفی با عرق کردن چشمگیر نیست و در کل راه سالمی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، باید این کار را به‌تدریج انجام بدهید. باید در رژیم غذایی‌تان غذاهای سالم و فراوری‌نشده را قرار دهید و به‌طور منظم ورزش کنید. 

آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلف بدنی ما مثل ورزش کردن ، بودن در هوا و محیط گرم و … است. اما خیلی از افراد اینگونه تصور می‌کنند که در زمانی که عرق می‌کنند کالری سوزی بیشتری برای آن‌ها رخ می‌دهد. 

Slimming-with-exercise

کالری سوزی بدون تعریق

برخی فعالیت‌های با تعریق کم یا بدون تعریق نیز می‌توانند موجب سوزاندن کالری بشوند. فعالیت‌هایی مثل شنا کردن، بلندکردن وزنه‌های سبک و ورزش‌کردن در هوای سرد زمستان با اینکه معمولا باعث تعریق چندانی نمی‌شوند، ولی به کالری‌سوزی کمک می‌کنند.

البته عرق کردن می‌تواند ابزاری برای اندازه‌گیری شدت یا سختی تمرینات باشد. کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می‌کند، بزرگ‌سالان سالم ۵ روز در هفته‌ و در هر نوبت ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی ملایم انجام بدهند. شدت این تمرین باید در حدی باشد که باعث عرق کردن فرد بشود.

آب-خوردن-1

خطر تعریق زیاد

تعریق زیاد و بیش از حد می تواند برای سلامتی خطراتی را به همراه داشته باشد. اگر مایعات از دست رفته به وسیله عرق کردن، مجددا جایگزین نشوند  بدن دچار کم آبی شدید می شود

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

سردرد

خستگی

ضعف

گرفتگی عضلات

خشکی دهان و لب ها

سرگیجه و سبکی سر

کاهش دفع ادرار

تیره شدن رنگ ادرار

*لاغری و کاهش وزن توسط سونا نیز عمر بسیار کوتاهی دارد ، چرا که آبِ از دست رفته بدن  توسط سونا بعد از استفاده مایعات مجددا برمیگردد. پس اگر به دنبال کاهش وزن هستید سونا اصلا گزینه مناسبی نیست❌

 

نسیم‌شریفی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه

نائب رییس کمیته کراسترینینگ استان تهران

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی