کد خبر: ۳۵۴۱
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ۰۶:۳۰:۰۰

علت اصلی بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

ورزش می‌تواند به سلامتی جسمی و روحی شما کمک کند. اما اگر احساس سرگیجه، بی‌حالی و ضعف حین ورزش دارید، ممکن است نشان از وجود مشکلات دیگری باشد. پس تمرین را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید. چون ادامه تمرین می‌تواند منجربه آسیب شود.

برای این‌که خیالتان از برنامه وزشی و تمریناتتان راحت باشد و مطمئن بشوید که تمرین اصولی و متناسب با شرایطتان را انجام می‌دهید. حتما از برنامه ورزشی شخصی و اصولی استفاده کنید.در ادامه مهم‌ترین دلایل احتمال ضعف حین ورزش را بررسی می‌کنیم تا ببینیم مشکل شما مربوط به کدام‌یک از موارد می‌شود

دلیل ضعف حین ورزش به مشکل قلبی مربوط می‌شود؟

طبق تحیقات دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، موقع ورزش، قلب در تلاش است تا جریان خونِ بیشتری را به عضلات فعال برساند. اما شاید در حین تمرین شدید وسط ست‌های پرتکرار ناگهان متوقف شوید و استراحت کنید. کاهش ناگهانیِ گردش خون می‌تواند باعث احساس سستی و ضعف حین ورزش شود.

Fatigue during workout

از آنجاکه رگ‌های خونی در تمرین، سنگین و گشاد می‌شود، توقف ناگهانیِ تمرینات باعث افت فشار خون و سرگیجه خواهد شد. با این حال، اگر احساس ضعف حین ورزش داشتید (نه در بین زمان استراحتِ بین ست‌های تمرین) می‌تواند از یک مشکل قلبی جدی خبر بدهد. همچنین ممکن است مراقبت پزشکی لازم باشد.

وقتی دچار بی‌حالی و ضعف حین ورزش می‌شوم، یعنی قندم پایین آمده؟

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین وقتی بروز می‌کند که مغز به اندازه کافی گلوکز برای عملکرد کامل دریافت نکرده باشد.

طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اگر تمرینات پرفشار دارید و مقادیر کافی کالری به شما نرسد، قندخون شما پایین می‌افتد. درنتیجه ممکن است احساس بی‌حالی یا لرز و سرگیجه و ضعف حین ورزش را تجربه کنید.

Recovery-In-Bodybuilding-1200x675

خوردنِ میان‌وعده‌های سالم مانند آجیل، انواع توت‌ها یا سبزی‌جات می‌تواند به شما در حفظ ثبات قند خون در طول روز و همین‌طور حین تمرین کمک کند. پس اگر به‌طور معمول یا همیشه این مشکل را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح گلوکز شما بررسی شود.

مقصر ضعف حین ورزش ممکن است گرمازدگی باشه؟

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از دلایل احتمالیِ بروز سرگیجه و بی‌حالی در تمرینات را گرمازدگی یا بالارفتنِ بیش‌ازحد دمای بدن می‌داند. وقتی دمای بدنتان خیلی بالا می‌رود، دیگر تعریق به‌صورت طبیعی برای کنترل دمای بدن کافی نیست.

اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید. اگر بیش‌ازحد عرق کرده باشید و نمک طبیعیِ بدن را زیاد از دست دهید. گرما باعث احساس سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌شود.

اگر فکر می‌کنید گرمازده شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. چون گرمازدگیِ درمان‌نشده، منجربه گرگرفتگی‌های خطرناک یا حتی غش می‌شود. برای محافظت از خود، آب زیاد بنوشید و از ورزش در ساعات گرم روز خودداری کنید.

دلیل بی‌حالی و ضعف حین ورزش به خواب و استراحت مربوط می‌شود؟

یکی از بارزترین دلایل بی‌حالی و خستگی شدید حین تمرین، نداشتن خواب و استراحت کافی برای ریکاوری است. اگر برنامه خواب، کافی نباشد، همه جنبه‌های زندگی ازجمله ورزش و تمرین تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد.

ورزش و بی حالی

فراموش نکنید همان‌قدرکه پایبندی به تمرینات مهم است، پایبندی به ریکاوری هم ضروری‌ست. تمرین بدون استراحت و خواب کافی، نه‌تنها پیشرفت شما را متوقف می‌کند، بلکه خطر آسیب‌دیدگی هم بیشتر می‌شود.

وقتی دچار ضعف حین ورزش می‌شوم باید چه کار کنم؟

درمان احساس بی‌حالی و سرگیجه در تمرین بستگی به علت اصلی مشکل دارد. در بعضی موارد، درمان ساده است. در بعضی دیگر هم شاید لازم باشد که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. اما راه‌ِحل‌های زیر می‌تواند برای رفع این مشکل کمک‌کننده و مو‌ٔثر باشد:

شما به‌عنوان یک ورزشکار باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشید. وقتی به باشگاه می‌روید یک خوراکی مختصر و قندی طبیعی مثل موز، خرما، انجیر و توت خشک که در لیست برنامه غذایی‌تان هم ذکر شده، همراه خود ببرید. شما با همین کار ساده، به‌راحتی از افت قندخون و بی‌حالی و ضعف حین ورزش جلوگیری خواهید کرد.

1. چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید

بنشینید و سر خود را بین زانوهایتان قرار دهید. این‌کار باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. حتما به‌آرامی نفس عمیق بکشید و دم و بازدم را به‌خوبی داشته باشید.

2. به میزان کافی آب بنوشید

همان‌طورکه گفتیم یکی از عوامل سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌تواند کم‌آبی باشد. بدن شما باید روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب دریافت کند، تا حدی که ادرار زردکم رنگ شود. اگر در هوای خیلی گرم یا مرطوب ورزش می‌کنید، حتما مایعات خنک (نه سرد) بنوشید تا به خنک‌شدنِ بدنتان کمک کند.

3. با برنامه ورزشی شخصی تمرین کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع هر ورزشی انجام دهید، رفتن سراغ بهترین مربی است. مربی همه مشکلات و سابقه شما را بررسی می‌کند و بهترین برنامه ورزشی  را برایتان طراحی خواهد کرد.

ورزش

البته برنامه ورزشی شما بدون‌ِشک به رژیم نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشید و بدونِ آسیب، بی‌حالی و خستگی وسط تمرین به بهترین نتیجه برسید.

4. مراقبت‌های پزشکی را لحاظ کنید

شاید با انجام اقدامات لازم برای حذف بی‌حالی و ضعف حین ورزش باز هم علائم ادامه داشته باشد. در این‌صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی زیر را بررسی کند:

دیابت

بارداری

کم‌آبیِ شدید

افت قندخون شدید

مشکلات مربوط به فشارخون

مشکلات قلبی، مثل نوسان ضربات قلب

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی