کد خبر: ۲۵۳۹
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۱۶:۴۱:۵۹

چرا لاغر نمیشم؟!

مهسا بابایی، کارشناس فیزیولوژی ورزشی و تغذیه

من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که همیشه نیمی از غذایم را نمی‌خورم، پس چرا لاغر نمی‌شوم؟ در حقیقت این‌ها سؤالاتی است که تقریبا همه افرادی که قصد کاهش وزن دارند، از خود می‌پرسند.

حقیقت این است که هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهایی می‌شوند که از آن بی‌اطلاع هستند.

یک موسسه تغذیه در انگلستان بیش از ۱۰۰ عامل مختلف را شناسایی کرد که می‌تواند روی وزن ما تاثیر گذار باشد.

 

اما چرا هیچ وقت به وزن خود به نتیجه دلخواه نمی‌رسید؟

۱- نان و برنج سفید می‌خورید

سال‌ها ادعا می‌شد مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید یا برنج سفید می‌تواند باعث افزایش وزن به خصوص در قسمت‌های میانی بدن شود. برای بررسی صحت این موضوع، دانشمندان رژیم غذایی با کالری کاملا یکسان را به ۲ گروه از انسان‌ها دادند و متوجه شدند افرادی که برنج سفید یا نان سفید بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، در هر سال ۱۰ میلی‌متر دور شکمشان بزرگ‌تر از گروه دیگر می‌شود.

۲- در مصرف نوشیدنی‌ها زیاده‌روی می‌کنید

آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین نسبت به غذاهای جامد اثرات بیشتری بر اضافه وزن انسان‌ها دارند. اگر شما فقط یک نوشیدنی شیرین را در طول روز از رژیم غذایی خود حذف کنید، بعد از ۶ ماه نیم کیلو گرم از وزن بدنتان کاسته می‌شود. هر چه کاهش نوشیدنی‌های شیرین بیشتر باشد، به همان اندازه نتیجه بهتر خواهد بود. دانشمندان هندی متوجه شدند چای، ترکیباتی که باعث کاهش جذب چربی در شکم و کم شدن میزان کلسترول خون می‌شود را دارد. ولی پروتئین‌های موجود در شیر این اثر را کاملا خنثی می‌کند، پس بهتر است هیچگاه شیر خود را با چای ترکیب نکنید.

۳- برچسب‌های غذایی را نمی‌خوانید

افرادی که از روی عادت برچسب‌های غذایی را می‌خوانند و ورزش می‌کنند، وزن بیشتری در مقایسه با دیگران از دست می‌دهند. نکته عجیب این است که خواندن برچسب‌های غذایی به تنهایی و بدون ورزش کردن هم می‌تواند باعث کاهش وزن شود. به اعتقاد دانشمندان این کار سبب می‌شود فرد درک بیشتری از کالری‌هایی که هنگام غذا خوردن وارد بدن می‌کند، پیدا کرده و به طور ناخودآگاه غذایش را کم کند.

۴- به غذا ادویه اضافه نمی‌کنید

اضافه کردن فلفل تند به وعده‌های غذایی می‌تواند سرعت سوزاندن کالری‌ها را بیشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش می‌دهد.

۵- ماست نمی‌خورید

نتایج یک تحقیق در نشریه بین‌المللی چاقی نشان داد افراد بزرگسالی که هر روز ۳ مرتبه ماست می‌خورند، ۲۲درصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر از دیگران وزن خود را از دست داده و زمان بیشتری هم این کاهش وزن را حفظ کرده‌اند. علاقه‌مندان به مصرف ماست ۸۱ درصد چربی بیشتری را هم در ناحیه شکم آب کرده‌اند. به نظر می‌رسد چربی و پروتئین موجود در این محصول لبنی نقش زیادی در سوزاندن چربی دارد.

۶- به اندازه کافی غذایتان را نمی‌جوید

هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال‌های بیشتری را به مغز می‌فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کند. جویدن بیشتر غذا سریع‌تر احساس سیری را به انسان‌ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می‌کند.

۷- غذای خود را در بشقابی با رنگ اشتباه میل می‌کنید

یکی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان در هفته‌های گذشته، تاثیر رنگ بشقاب روی میزان غذا خوردن انسان‌هاست. بر این اساس زمانی که رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه میزان غذا خوردن مردم بیشتر می‌شود. بر عکس اگر شما غذایی مانند اسپاگتی قرمز رنگ را در بشقاب سبز بخورید، حجم غذا بیشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن می‌کشید.

۸- به تنهایی رژیم می‌گیرید

اگر شما تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است حتما برای خود یک هم تیمی پیدا کرده و با او به رقابت بپردازید. تلاش برای کاهش وزن به صورت گروهی تاثیر بسیار زیادی در افزایش انگیزه و پایبندی به رژیم‌های غذایی دارد. چندی پیش محققان متوجه شدند، افرادی که برای کاهش وزن در کلاس‌های گروهی مخصوص این کار شرکت می‌کنند، دو برابر بیشتر از اشخاصی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند نتیجه می‌گیرند.

چرا لاغر نمیشیم

۹- جمله من نمی‌توانم را نمی‌گویید

زمانی که به شما یک تکه کیک تعارف می‌شود، به جای گفتن جمله «من نمی‌توانم» با خود بگویید «من نمی‌خواهم!». زمانی که شما می‌گویید «من نمی‌توانم» به بدن خود پیام می‌دهید که دچار کمبود غذا هستید و خود را برای خوردن وسوسه می‌کنید. اما وقتی می‌گویید«من نمی‌خواهم» و از موضع قدرت با احساس گرسنگی برخورد می‌کنید و توانایی بیشتری برای نخوردن خواهید یافت.

۱۰- از آینه فرار می‌کنید

غذا خوردن روبه‌روی آینه تاثیر بسیار قدرتمندی در کاهش میزان کالری‌هایی دارد که مصرف می‌کنید. روانشناسان ادعا می‌کنند مردم هنگام صرف غذا در مقابل آینه یک سوم غذای خود را کاهش می‌دهند. با نگاه کردن مداوم به آینه مرتبا به شما یادآوری می‌شود که چاق هستید و باید وزنتان را کم کنید.

۱۱- به صورت اشتباه ورزش می‌کنید

اگر چند ساعت با سرعت یکنواخت ورزش می‌کنید، بدانید که روش اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. به جای این کار بهتر است ورزش‌های پرفشار و سریع را در مدت زمان کوتاه انجام دهید. انجام این کار نه‌ تنها تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد، بلکه زمان کمتری هم از شما می‌گیرد. زمانی که تنها ورزش می‌کنید احتمال بیشتری دارد که آن را قطع کنید. یا حرکات خود را به درستی انجام ندهید. اما در عوض ورزش گروهی باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون‌های شاد کننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشی بیشتر می‌کند. ورزش گروهی همچنین توانایی تحمل فشار و درد تمرین را بیشتر کرده و باعث تقویت انگیزه می‌شود. تمرین کردن با وزنه‌های سبک همراه با افزایش تعداد دفعات، درست به اندازه بلند کردن وزنه‌های سنگین در ساخت عضلات موثر است. استفاده از وزنه‌های سبک به شما کمک می‌کند چربی‌های اضافه را آب کنید، در حالی که وزنه‌های سنگین بیشتر به افزایش حجم کمک می‌کنند. ۵۰ دقیقه انجام حرکات کششی ذهن و جسم فقط ۱۴۴ کالری می‌سوزاند و تقریبا به اندازه راه رفتن آرام است. حتی شدیدترین و سخت‌ترین حرکات فقط ۲۳۷ کالری انرژی می‌سوزاند و تعداد ضربان قلب را فقط ۶۲ درصد افزایش می‌دهد.

چرا لاغر نمیشیم

۱۲- بلافاصله بعد از پایان ورزش غذا می‌خورید

زنان و مردانی تقریبا به همان اندازه که چربی سوزانده‌اند، کالری وارد بدن خود می‌کنند که بلافاصله بعد از ورزش شروع به غذا خوردن می‌کنند. به این ترتیب نتیجه کمتری در کاهش وزن می‌گیرند.

۱۳- والدین چاق دارید

همه می‌دانیم که چاقی و لاغری ارثی است. فقط ۴درصد از دخترانی که مادرشان وزن نرمال دارند چاق می‌شوند، اما در میان دخترانی که مادر چاق دارند این آمار به ۴۱ درصد می‌رسد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد از لحاظ وزنی دختران بیشتر به مادر خود و پسران بیشتر به پدر خود می‌روند.

چرا لاغر نمیشیم

۱۴- رشته ورزشی اشتباه را انتخاب کرده‌اید

بدن بعضی از مردم طوری برنامه‌ریزی شده که به ورزش‌های ایروبیک پاسخ نمی‌دهد. در حقیقت این ورزش‌ها کمک زیادی به تناسب‌اندام و حساسیت بدن این افراد نسبت به انسولین نمی‌کند. آن‌ها نمی‌توانند با این نوع ورزش‌ها خود را از خطر ابتلا به بیماری دیابت در امان نگه دارند. بهترین ورزش برای این گروه از افراد کار با وزنه‌ها با شدت بالا و زمان کوتاه است.

۱۵- معضل سن دارید

از ۳۰ سالگی به بعد، به ازای هر سال افزایش سن، ۹۰ گرم از ماهیچه‌های خود را از دست می‌دهیم. اما با انجام حرکات ورزشی به‌خصوص کار با وزنه‌ها می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. حرکات ایروبیک دیگر نمی‌تواند چندان به حفظ ماهیچه‌ها کمک کند. بهتر است از یک سن خاص به بعد، شکل حرکات ورزشی تغییر کند. داشتن ماهیچه‌ اهمیت بسیار زیادی در سوخت کالری دارد. میزان سوخت و ساز بدن به ازای هر ۱۰ سال افزایش عمر بین یک تا ۲درصد کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، بعد از۲۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال، بدن ۱۵۰ کالری کمتر می‌سوزاند. به همین دلیل شما باید همراه با افزایش سن، میزان غذای خود را کاهش دهید.

۱۶- حین غذا به موسیقی گوش می‌دهید

گوش دادن به موسیقی میزان غذا خوردن شما را بیشتر می‌کند. اگر دوست ندارید هنگام صرف ناهار یا شام فضای اتاقتان ساکت باشد، از موسیقی‌های بسیار ملایم استفاده کنید. هرقدر ریتم موسیقی سر میز غذا سریع‌تر باشد، غذای بیش‌تری می‌خورید.

۱۷- بدون موسیقی ورزش می‌کنید

موسیقی کلید اصلی ایجاد انگیزه هنگام ورزش کردن است. گوش دادن به آهنگ‌های تند نه تنها توجه شما را از درد و خستگی حین ورزش کردن دور می‌کند، بلکه برای بدن طوری برنامه‌ریزی می‌کند که زمان طولانی‌تری تحرک داشته باشد. موسیقی مانند داروهای انرژی‌زا مجاز و بی‌ضرر است و می‌تواند کارایی بدن را حین ورزش کردن تا ۱۵درصد بیشتر کند.

چرا لاغر نمیشیم

۱۸- ژن‌های گرسنه کننده دارید

بسیاری از ژن‌ها در بدن وجود دارند که باعث چاق شدن ما می‌شوند. بعضی از جهش‌های ژنتیک می‌تواند پاسخ مغز به هورمون‌های اشتها را مختل کرده و به این ترتیب مانع رسیدن پیام‌های مناسب هنگام سیر شدن به مغز می‌شود. در این هنگام شما بعد از سیر شدن، به موقع متوجه این موضوع نمی‌شوید و به این ترتیب بیشتر از افراد دیگر غذا می‌خورید. علت‌های کندی کاهش وزن را خواندیم. حالا اگر با خودتان بگویید چرا لاغر نمیشم؟ جواب سوالتان را در همین مقاله پیدا خواهید کرد. عوامل کندی کاهش وزنتان را بررسی کنید. با متخصص تغذیه و متخصص ورزش مشورت کنید تا برنامه غذایی و ورزشی مناسبی برایتان ارائه دهند. به خاطر بسپارید درست ورزش کردن تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد.

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی