کد خبر: ۶۸۴۶
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۱۷:۴۵:۰۰

ماجرای مصاحبه تلویزیون چین با رضا پهلوی درباره اعتراضات ایران

مهر نوشت : به تازگی خبری در برخی کانال‌ها مبنی بر مصاحبه تلویزیون چین با رضا پهلوی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران منتشر شده است. خبری که واکنش هیجانی برخی از دولتمردان روحانی را در پی داشته است.

به تازگی برخی کانال‌های فیک مدعی مصاحبه تلویزیون چین با رضا پهلوی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران شده‌اند؛ خبری فیکی که از ماه گذشته تاکنون همچنان در حال بازنشر شدن است. این درحالی است که شبکه تلویزیونی «سی.‌سی.‌تی.‌نیوز» چین در سال ۹۱ (۲۰۱۳) مصاحبه‌ای با رضا پهلوی پخش کرده بود که در همان ایام سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، طی یادداشتی، اعتراض شدید خود را به وزارت امور خارجه چین ابلاغ کرد و پخش مصاحبه با رضا پهلوی را «دخالت آشکار در امور داخلی ایران و مغایر با حقوق بین الملل و سیاست خارجی مسالمت آمیز چین» دانست.

حال مجدداً با توجه به ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در کشور، خبر این مصاحبه تلوزیونی توسط برخی از کانال‌ها بازنشر شده است. بازنشری که با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

همچنانکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در اشتباهی فاحش در مصاحبه ماه گذشته خود با روزنامه اعتماد، درباره این مصاحبه که مربوط به ۱۰ سال پیش است، گفت: «خبر آمده که تلویزیون چین رفته با رضا پهلوی مصاحبه کرده است، این خبر مهم و عجیبی است. در حالی که جمهوری اسلامی دائم مجیز شرقیان را می‌گوید، دولت چین با این حرکت خود چه چیزی را می‌خواهد بگوید.»

اما این بخش از اظهارات آخوندی، به شکلی بی سابقه در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب داشت و بخشی بزرگ از کاربران به آن واکنش نشان دادند.

حال مجدداً روز گذشته سیدعباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در توئیتی در واکنش به این مصاحبه تلویزیونی نوشت: «مصاحبه تلویزیون چین با رضا پهلوی و موارد مطرح شده در بیانیه مشترک چین و عربستان، پیام‌های روشنی را در مناسبات ایران و چین دارد. البته چین طبیعی است که روابط راهبردیش را بر مبنای منافع خود تنظیم کند، اما در این میان مواظب باشیم که بازنده اصلی فرانظم نوین در روابط شرق و غرب نباشیم.»

اینکه برخی چهره‌های رسانه‌ای و سیاسی اسیر فیک‌نیوزها هستند جای تأمل است، اما شاید حساسیت ویژه آنان نسبت به چین موجب چنین واکنش هیجان زده و دور از واقعیت شده است. اما باید این نکته را به دولتمردان روحانی یادآور شد که این خطای استراتژیک دولت یازدهم در تعامل با چینی‌ها و رویکردی اشتباه سیاست «شرق‌ستیزی» بود که موجب دوری چین از ایران شد. آنجایی که دولت روحانی حل چالش‌های اقتصادی را تنها از طریق حل مناقشات هسته‌ای بین ایران و غرب دنبال می‌کرد و موجب اخراج چینی‌ها از پروژه‌های اقتصادی و نفتی شد.

همچنانکه شیء جین‌پینگ، رئیس جمهور چین که در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرد و بسته پیشنهادی بزرگ از جمله در حوزه انرژی و ترانزیت پیشنهاد داد، اما به دلیل سلطه نگاه دولت وقت به غرب و دنبال کردن این نگاه که کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی به ایران ورود خواهند کرد توجه خاصی به مسیر پیشنهادی چین به عمل نیامد و گفته شد به دلیل عدم استقبال ایران این سفر به نوعی ناتمام ماند و رئیس جمهور این کشور سعی کرد زودتر سفر خود را به پایان برساند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی