کد خبر: ۴۱۸۴
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ۰۹:۵۱:۰۷

دانش آموزان به عقب باز نمی گردند، آموزش و پرورش باید چه کند؟​

محمد سعید ذکایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که وزارت آموزش و پرورش باید تفاوت های نسل جدید را بپذیرد و از رویکردهای منسوخ شده حوزه پرورشی دست بکشد.

پس از بازگشایی مدارس ، بعد از بیشتر از دو سال مجازی بودن حوزه آموزش، وزارت آموزش و پرورش با یک شوک غیر منتظره رو به رو شد. این شوک، حضور ناگهانی دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه بود که با انتشار ویدیوهایی از برخوردهای پر تنش بین آنها، فضای مجازی را پر کرد. همان زمان، زنگ خطر دوری از مدرسه و به تبع آن، کم شدن اثر کار پرورشی و همچنین غرق شدن دانش آموزان در گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی به صدا در آمد.

این روزها و تنها دو ماه گذشته از سال تحصیلی 1401، وزارت آموزش و پرورش، با چالش جدیدی در پوشش اعتراضات دانش آموزی مواجه شده است. در چنین شرایطی، مسئولان، بر اهمیت بیش از پیش کار حوزه پرورشی واقف شدند؛ اما چقدر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش توانسته است خود را متناسب با نیازهای جهان امروز، رشد دهد؟

در این راستا، محمد سعید ذکایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چطور حوزه پروشی وزارت آموزش و پرورش می تواند همگام با رشد فکری دانش آموزان پیش برود، گفت: اگر چنین انطباقی بین شیوه های نوین آموزش در حوزه پرورشی و توجه به نیازهای نسل جدید وجود نداشته باشد، شکافی عمیق در این بین به وجود می آید. این چندگانگی، موجب تعارض هویتی می شود. همچنین قدرت مدارس در قیاس با گذشته، برای مقابله با این مهم چه به لحاظ زمانی و چه امکانات، کمتر شده است.

آموزش و پرورش باید رویکردهای منسوخ شده حوزه پرورشی را کنار بگذارد

وی در ادامه افزود: در فضای رسانه ای امروز و با نو شدن جامعه، تفاوت های هنجاری به میان می آیند که اگر وزارت آموزش و پرورش بخواهد با شیوه های منسوخ بر این موضوع اصرار بورزد که دانش آموزان را با آنها در حوزه پرورشی آموزش دهد، راه به جایی نخواهند برد. همچنین این ممکن است به تنش بیشتر نیز منجر شود. 

واقعیت های زیست نسل جدید را بپذیرید

ذکایی در پایان تاکید کرد: طبیعتا باید پیچیدگی های زندگی نسل جدید توسط وزارت آموزش و پرورش و برنامه ریزان درسی در نظر گرفته شود. تفاوت هایی که در این میان وجود دارد، واقعیت زیست نسل جدید است. آموزش و پرورش باید همسو با این نیازها و دنیای جدیدی که نوجوانان تجربه می کنند پویایی داشته باشد و تنوع نیازها و هویت نسلی را در نظر بگیرد. / رکنا

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی