کد خبر: ۳۶۹۹
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ۰۷:۵۰:۰۰

پلیس هایی که به مردم و اموال آنها حمله می کردند، واقعا قلابی بودند؟

​روزنامه همشهری نوشت:«ماموران پلیس درحالی‌که باتوم‌ به‌دست دارند و خشمگین هستند مشغول تخریب موتورسیکلت‌های پارک شده در خیابان می‌شوند و حتی به شیشه برخی خانه‌ها هم رحم نمی‌کنند.» این صحنه‌ای وحشتناک از فیلم کوتاهی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تخریب اموال مردم به‌دست نیروهای ضدشورش منتشر شده است.

این روزها خیلی‌ها درباره فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره تخریب اموال عمومی به‌دست مأموران پلیس صحبت می‌کنند، اما اغلب با دیده تردید به این تصاویر نگاه می‌کنند. مگر می‌شود مأموران پلیس که باید حافظ جان و مال مردم باشند، دست به تخریب اموال آنها بزنند؟ آیا این فیلم‌ها واقعی است؟ در پشت‌پرده چنین تصاویری چه افرادی هستند و با چه اهدافی دست به این کار می‌زنند؟

روز گذشته حجت‌الاسلام احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده که پلیس را در حال تخریب و شکستن موتورسیکلت‌های مردم نشان می‌دهد، گفت: پس از بررسی کامل فیلم و انجام تحقیقات لازم در موقعیت وقوع آن، مشخص شد که محتوای این فیلم از اساس کذب بوده و صحنه‌سازی صورت گرفته است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران نیز در رابطه با تصاویر منتشر شده از 3فردی که با لباس پلیس اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کنند،آنها را قلابی خواند.

گرگ‌هایی در پوست میش

ماجرای مأموران قلابی، ماجرای تازه‌ای نیست و پیش از این بارها شاهد پرونده‌های مختلفی بوده‌ایم که یک سوی آن تبهکارانی قرار داشتند که برای عملی کردن نقشه‌شان از لباس و تجهیزات نظامی و انتظامی استفاده می‌کردند. این افراد حتی گاهی برای ترساندن و تحت فشار قرار دادن طعمه‌هایشان از درجه‌های بالای نظامی و حتی اسلحه نیز استفاده می‌کردند.

نمونه آن ماجرایی است که چندی قبل در ماهشهر اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که چند سارق مسلح برای دستبرد زدن به خانه‌ای تصمیم گرفتند لباس پلیس به تن کنند. آنها که تلاش کرده بودند ظاهرشان شبیه به مأموران باشد وقتی وارد این خانه شدند وانمود کردند که برای بازرسی آمده‌اند و در این شرایط با خیال راحت شروع به جست‌وجو برای یافتن وسایل گران‌قیمت کردند. در این میان اما صاحب خانه به آنها شک کرد و ماجرا را به پلیس خبر داد و همین موضوع باعث گریختن سارقان شد. هرچند تبهکاران تلاش کردند ردی از خود بر جا نگذارند، اما ساعتی بعد مأموران پلیس آگاهی مخفیگاه آنها را شناسایی کردند. در این عملیات، سارقان که متوجه حضور پلیس شدند، به طرف مأموران تیراندازی کردند و در درگیری مسلحانه یکی از سارقان به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد و یکی از مأموران نیز به شهادت رسید.

پایان اخاذی‌های پلیس قلابی

مهم‌ترین هدف مأموران قلابی تحت‌تأثیر قرار دادن طعمه‌هایشان است. آنها می‌خواهند از این طریق آنها را بترسانند تا به هدف‌شان برسند. نمونه آن، چندی قبل در تهران اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که به مرکز فوریت‌های پلیس110 خبر رسید که شخصی با پوشیدن لباس پلیس به بهانه‌های مختلف از شهروندان اخاذی می‌کند. در این شرایط دستگیری این مأمور قلابی در دستور کار مأموران کلانتری قرار گرفت. مأموران با انجام تحقیقات میدانی و بررسی‌های همه‌جانبه، موفق شدند متهم را درحالی‌که لباس نظامی پوشیده بود و در ساعت‌های پایانی شب قصد اخاذی از شهروندان را داشت، دستگیر کنند. او در همان بازجویی‌های اولیه به اخاذی از ده‌ها نفر از شهروندان با پوشیدن لباس نظامی اعتراف کرد.

وقتی جناب سرگرد دستگیر شد

«سردار، سرهنگ، سرگرد و...»؛ وقتی قرار است فردی سابقه‌دار یک‌شبه درجه‌دار شود، چه بهتر که بالاترین درجه را برای خود انتخاب کند. اغلب مأموران قلابی برای اینکه هنگام اجرای نقشه‌هایشان خیال‌شان از همه‌چیز راحت باشد، بالاترین درجه ممکن را انتخاب می‌کنند. در ماجرایی که همین چند وقت قبل در شرق تهران اتفاق افتاد، مأموران گشت کلانتری فرجام هنگام گشت‌زنی در مقابل دستگاه خودپرداز یکی از بانک‌ها فردی را با لباس نیروی انتظامی و درجه سرگردی دیدند که یک اسلحه کمری هم داشت. مأموران گشت که به این فرد به ظاهر نظامی مشکوک شده بودند، برای بررسی ماجرا جلو رفتند، اما در همان چند جمله اول که با جناب سرگرد صحبت کردند، پی بردند که او یک مأمور قلابی و کلت کمری‌اش نیز پلاستیکی است. در این شرایط بود که وی دستگیر و به کلانتری منتقل شد. بررسی هویت واقعی این متهم نشان داد که او فرد سابقه‌داری است که پیش از این بارها دستگیر و زندانی شده است. او وقتی تحت بازجویی قرار گرفت به اخاذی از شهروندان با پوشیدن لباس پلیس اعتراف کرد.

چه باید کرد؟

در شرایطی که درگیری‌های خیابانی در برخی مناطق به‌طور جسته و گریخته دیده می‌شود، برای شناسایی مأموران قلابی یا افرادی که برای ضربه زدن به نیروهای حافظ امنیت از لباس و تجهیزات آنها استفاده می‌کنند، چه باید کرد؟ یک کارشناس انتظامی ضمن بررسی فیلم‌هایی که در روزهای گذشته منتشر شده است راهکارهای قابل توجهی ارائه می‌کند. او به همشهری می‌گوید: متأسفانه شاهد این هستیم که لباس و تجهیزات نظامی و انتظامی در مناطق خاصی از شهر به‌وفور در دسترس است و به فروش می‌رسد و هر فردی می‌تواند با مراجعه به چنین مغازه‌هایی البسه، تجهیزات و حتی درجه‌های نظامی و انتظامی را در قبال پرداخت پول تهیه کند. گذشته از فیلم‌هایی که این روزها از تخریب اموال مردم توسط اشراری که لباس پلیس بر تن دارند منتشر می‌شود، پیش از این نیز بارها شاهد دستگیری مأموران قلابی بودیم که با پوشیدن لباس پلیس یا سایر ارگان‌های نظامی دست به سرقت، کلاهبرداری یا سایر جرائم زده‌ بودند. در این شرایط، مجموعه نظامی و انتظامی باید به این فکر باشند که با تدابیری زمینه سوءاستفاده از این وسایل را از بین برود.

وی ادامه می‌دهد: پلیس باید به این فکر باشد که تولید و فروش چنین اقلامی داخلی شود. با این کار هم کمکی به اشتغال و تولید شده و هم کنترلی بر توزیع و استفاده از البسه نظامی و انتظامی وجود خواهد داشت. این نکته درباره سایر تجهیزات نیز صادق است؛مثلا سرباز نیروی انتظامی برای تهیه یک دست لباس به میدان گمرک مراجعه می‌کند، اما این کار منعی ندارد. در چنین مواردی باید نیروهای نظامی و انتظامی از طریق مراکزی که در یگان‌های محل خدمت‌شان وجود دارد نسبت به تهیه البسه مورد نیازشان اقدام کنند.

این کارشناس انتظامی در ادامه می‌گوید: وقتی تولید و توزیع از طریق خود مراکز نظامی انجام شود، رفته‌رفته بازار فروش این اقلام در بیرون رونق خود را از دست داده و حتی ممنوع می‌شود. پیش از این در پرونده‌های مختلفی شاهد بودیم که به‌طور مثال برخی افراد برای وصول طلب‌شان یک دست لباس نظامی تهیه و به تن دوست‌شان می‌کردند و با جا زدن او به‌عنوان مأمور شروع به تهدید فرد بدهکار کرده و از این طریق هم خود و هم دیگران را به دردسر می‌انداختند.

او در ادامه می‌گوید: در کنار همه راهکارهایی که برای پیشگیری از ظهور مأموران قلابی وجود دارد شهروندان نیز باید در این موضوع مشارکت داشته باشند و خدمتگزاران خود در پلیس را یاری دهند. شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده مأموران قلابی یا افرادی که از لباس و تجهیزات پلیس سوءاستفاده می‌کنند، مراتب را با پلیس110 در میان بگذارند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی