کد خبر: ۳۳۶۴
۱۴۰۱/۰۸/۰۶ ۱۱:۳۰:۳۸

نقش دولت سیزدهم در قطعی اینترنت در ناآرامی‌ها چیست؟/ چرا سخنگوی دولت می‌گوید این دولت اینترنت را قطع نکرده است؟

علی بهادری جهرمی عضو جوان و سخنگوی دولت سیزدهم در جمع دانشجویان در قم گفته اینترنت قطع نشده است اما آیا این گذاره درست است؟

از ابتدای مهرماه یعنی حدود ۳۵ روز قبل بود که بر اساس تصمیم نهادهای امنیتی محدودیت های شدید امنیتی اعمال شد. محدودیت هایی که اعتراض بسیاری از فعالان کسب و کارهای اینترنتی را به همراه داشته و اتاق بازرگانی ایران و فعالانش از ضررهای بزرگ به زندگی ۹ میلیون نفر که به صورت مستقیم معاش شان به اینستاگرام گره خورده بود سخن می گویند. در این شرایط اما عضو جوان دولت سید ابراهیم رییسی که با شعار « باید گفت و گو کنیم» در مقام یک استاد دانشگاه تحصیل کرده دهه شصتی به جمع دانشجویان می رود. او در شرایطی این مسئولیت را برای گفت و گو با جوانان دهه ۶۰ و دهه هفتادی بر عهده گرفته که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در مقام جانشین محمد جواد آذری جهرمی نتوانسته نقش کاراکتر وزیر جوان را خوب ایفاء کند.

بذرپاش از دایره اول نزدیکان دولت کنار مانده و عبدالملکی هم با کارنامه ای ناکام، مستعفی شده است پس بهادری جهرمی در مقام سخنگو پا به میدان گذاشته . او در قم درباره فیلترینگ اینترنت به دانشجویان معترض گفته است:« دولت سیزدهم هیچ وقت اینترنت را قطع نکرده است بلکه برخی پیام رسان های خاص فیلترشدند در حالی که دولت قبل در شرایط مشابه تمام اینترنت را قطع می کرد و استثنایی قائل نمی شد.»

اما این گذاره سخنگوی حقوق خوانده دولت صحیح است؟ دولت دوازدهم حسن روحانی در سه بازه در سال های ۹۶ با فیلترینگ موقت اینستاگرام و آبان و دی ۹۸ بعد از به اغتشاش کشیده شدن اعتراضات به گرانی بنزین و التهابات پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی در مجموع کمتر از دو هفته محدودیت هایی را برای دسترسی به اینترنت بین الملل ایجاد کرد.

در آن زمان چرخه دسترسی به اینترنت ملی تازه افزایش یافته بود و هنوز کسب و کارهای اینترنتی چنین رواجی در کشور نداشتند اما در تعدادی از آن روزها دسترسی به اینترنت بین الملل محدود شده بودند و زیرساخت های کار وبسایت های ایرانی اعم از شبکه خدمات بانکی، پلتفرم های داخلی و … هنوز به طور کامل به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده بودند.

در ۱۴۰۱ اما به گفته زارع پور وزیر ارتباطات دولت سید ابراهیم رئیسی شبکه ملی اطلاعات کشور به حدود ۵۰ درصد پیشرفت پروژه رسیده که این عدد در انتهای وزارت آذری جهرمی بیش از ۴۰ درصد رسیده بوده است.

اما از ابتدای مهرماه آیا اینترنت کشور قطع نشده؟ بر اساس اعلام رسمی و گزارشات گوناگون غیر از فیلترینگ تقریبا تمام پیام رسان ها و سایت های دانلود، بسیاری از گیم ها و موتورهای جست و جو مثل گوگل اقلا تا ۲۵ مهرماه و آن هم در ساعات طولانی از روز که دیتاهایش را شرکت های داده پژوه مختلف از نت بلاکس بین المللی تا ابر دراک ایرانی منتشر کرده اند در ساعات زیادی از هر روز وجود داشته است.

همچنین در روزهایی از این بیش از یک ماه تقریبا همه روزه اینترنت شبکه موبایلی از حالت دسترسی به اینترنت بین الملل به دسترسی ملی تغییر می یافته است. روزهایی که تقریبا از ابتدای ظهر تا ۱۲ شب یا صبح روز بعد امتداد داشته اند. این محدودیت ها البته شامل تمام اینترنت موبایلی و اپراتورهای ارائه دهنده تی دی ال تی ای می شده است.

بهادری جهرمی

گستره ای که بیش از ۹۰ درصد کاربران اینترنت در ایران را شامل می شود. به این عدد باید یک آمار دیگر را هم افزود، اینکه بیش میزان استفاده از اینترنت بین الملل در کشور بیش از دو سوم کل پهنای باند مصرفی اینترنت کشور تخمین زده می شود و افزایش سه برابری نصب فیلترشکن در کشور مهر تائیدی بر این آمار است.

با مرور این آمارها می توان گفت بهادری جهرمی در گفتن این جمله که دولت سیزدهم اینترنت را قطع سراسری نکرده خلاف واقع نگفته است اما حرف های او نافی این حقیقت مورد اعتراض دانشجویان که محدودیت های شدید اعمال شده و در بازه طولانی دسترسی مردم به نیازهای شان از اینترنت بین الملل نیست. حدود دو سوم نیاز کشور به اینترنت تشکیل می دهد را آن هم برای روزهایی طولانی در حدود یک ماه به طور جدی با اختلال و تقریبا مسدود کرده است.

بهادری جهرمی

پاسخی از آقای سخنگو که در حقوق گاهی برایش از واژه مغالطه هم استفاده می کنند. آیا بهادری جهرمی در دیدار با دانشجویان از تاکتیک مغالطه بهره گرفته است؟

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی