کد خبر: ۳۲۹۷
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۰۹:۳۵:۳۲

آمریکا: خواستار دور جدیدی از مذاکرات با ایران نیستیم!/ آغاز تحقیق و تفحص در شورای امنیت درباره پهپادهای ایرانی

نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات متوقف شده احیای برجام گفت که این مذاکرات «در دستور کار نیست» و افزود که «از سپتامبر، هیچ اقدامی صورت نگرفته است».

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره برجام را درپی ادعاهایی در ارتباط با ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه مورد بررسی قرار داد و کشورهای حاضر بر لزوم تحقیقات سازمان ملل در این مورد تاکید کردند. این در حالی است که مسکو و تهران هر دو این اتهام را رد کرده‌اند.

در این نشست که نمایندگان جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، بر مخالفت کشورش با تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد. نبنزیا کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان را متهم کرد با تلاش برای اعمال نفوذ بر دبیرکل این سازمان برای تحقیق درباره انتقال پهپادهای ایران به روسیه، منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند. با این حال، اکثریت کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت از اختیار دبیرکل سازمان ملل در آغاز چنین تحقیق و تفحصی دفاع کردند. 

خواستار دور جدیدی از مذاکرات نیستیم!

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴،  از «تحریم های جدید» علیه مقامات ایرانی که به بهانه ناآرامی‌های اخیر خبر داد.  مالی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات متوقف شده احیای برجام گفت که این مذاکرات «در دستور کار نیست» و افزود که «از سپتامبر، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، همچنین در این گفتگو اتهام استفاده از پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد.

این در حالی است که جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در نشست خبری شب گذشته خود گفت: «ما هم‌اکنون به‌دنبال یا خواستار دور جدیدی از مذاکرات یا بحث‌های جدید در مورد برجام نیستیم. این موضوع هم‌اکنون در کانون توجه آمریکا قرار ندارد».

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی