کد خبر: ۳۰۲۶
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۳:۳۰:۰۰

نباید شریک باخت مسکو در ماجرای پهپادها شویم

​یک پژوهشگر و تاریخدان با اشاره به اتهامات وارد شده علیه ایران مبنی بر صادرات پهپاد به روسیه گفت: ایران باید در شرایطی قرار بگیرد که ضمن عدم مخالفت با روسیه، شریک باخت روسیه نیز در این ماجرا نشود.

چند روزی است که اتهام صادرات پهپاد از سوی ایران به روسیه توسط مقام های غربی تکرار می شود و علیرغم بارها تاکید ایران مبنی عدم ارسال هرگونه سلاح به طرف های جنگ در اوکراین، هجمه های رسانه ای همچنان ادامه دارد و رئیس جمهور اوکراین نیز در ادامه این موج از تبلیغات عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال تجارت با روسیه در رابطه با پهپادهای شاهد، موشک و دیگر تجهیزات است.

دکتر مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در کافه خبر خبرآنلاین در ارزیابی موضع ایران نسبت به تهاجم روسیه علیه خاک اوکراین گفت: ایران در یک مخمصه چند لایه در این موضوع قرار دارد: یک نگاه در مورد نگاه دولت زلنسکی به ایران است که باید آن را از منظر چالش های ایران با غرب و ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی دید که این مسائل در موضع و تصمیم گیری های دولت مستقر در اوکراین تاثیرگذار است.

او گفت: موضوع بعدی مربوط به دلبستگی و یا وابستگی ناگزیر و یا ناخواسته ایران نسبت به روسیه است. اگر این دو موضوع را در نظر داشته باشیم می بینیم که ایران موضع متعارفی نسبت به آنها داشته است. یعنی ایران نه خود را وارد معرکه جنگ کرد و نه وارد مسیری شد که به دشمنی با روسیه ختم می شد.

تفرشی گفت: اما در حال حاضر شاهد اتهام زنی دولت های غربی علیه ایران در خصوص صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه هستیم که ایران در این موضوع نیز از خود خویشتنداری نشان داده و یا نسبت به آن سکوت می کند اما در آن طرف روس ها به طور عمدی در تلاش برای باز کردن پای ایران به این موضوع تنش آمیز هستند تا تهران را عملا وارد چنین مهلکه ای کنند که تبعات حیثیتی، سیاسی و اقتصادی شدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت. به همین جهت ضروری است که ایران با هوشمندی و اتخاذ مواضع عاقلانه هر چه سریعتر خود را از این مهلکه خارج کند و با تدبیر وارد بازی روس ها نشود. این یک بازی خطرناکی است که طرف برنده آن روس ها خواهند بود.

او گفت: سر و صداهای زیادی نسبت به موضوع کارزار حذف ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام شده که در نوع خود امری بی سابقه تا کنون بوده است چرا که مسائل داخلی ایران از جمله حقوق بشر و مثال دیگر مطرح بوده است. مواجهه کشورهای غربی با بحران اوکراین سبب آن شده تا به این مسائل دامن زده شود و ماجرا به صورت جدی رسانه ای تر و جدی تر شود. البته باید اشاره کرد که خطر حذف تیم ملی ایران از جام جهانی قطر چندان جدی نیست اما باید توجه داشت که وجود چنین مسائلی حداقل تبعات برای ایران است و از همین رو ضروری است که ایران خط کشی خود را تغییر دهد تا به بازنده قطعی تبدیل نشود و این ماجرا بازی دوسر باختی را برای کشور رقم نزند.

در نهایت باید عنوان کرد که ایران باید در شرایطی قرار بگیرد که ضمن عدم مخالفت با روسیه، شریک باخت روسیه نیز در این ماجرا نشود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی