کد خبر: ۲۹۹۴
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ۲۱:۰۸:۲۲

اردوغان حجاب را در ترکیه به رفراندوم می‌گذارد

​رجب طیب اردوغان، در رقابت با احزاب اپوزیسیون، خواهان همه‌پرسی قانون اساسی در مورد رفع ممنوعیت حجاب در مراکز دولتی شد.

بنا بر گزارش العربیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد رای‌گیری سراسری برای تضمین حق پوشش زنان در موسسات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها را داد. این موضوع به ویژه برای اردوغان اسلام‌گرا، که حزب او ممنوعیت طولانی‌مدت حفظ حجاب در نهادهای دولتی را در سال 2013 لغو کرد، بسیار مهم است.

موضوع حجاب در ماه‌های اخیر پیش از انتخابات عمومی در سال 2023 که یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در برابر کنترل دو دهه اردوغان بر ترکیه است، بر بحث‌های سیاسی غالب بوده است. اردوغان اغلب به لغو این ممنوعیت به عنوان نمونه‌ای اشاره می‌کند که چگونه حزب او از ترک‌های مسلمان در برابر احزاب سکولار که قبل از ورود حزبش در سال 2002 بر ترکیه حکومت می کردند، نمایندگی می‌کند.

اردوغان در سخنانی خطاب به کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون گفت: «اگر شجاعت دارید، بیایید، این موضوع را به رفراندوم بگذاریم... بگذارید ملت تصمیم بگیرد«.

قیلیچداراوغلو که رهبری حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق را رهبری می‌کند -حزبی که توسط بنیانگذار جمهوری سکولار مدرن ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شده- وضع قانون برای حمایت از حق پوشیدن روسری را پیشنهاد کرده بود  هر گونه ترس از احیای این ممنوعیت توسط حزبش کاهش یابد.

photo_2022-10-23_13-13-14

حجاب در دهه 1990 در کانون بحث‌ها قرار داشت، اما امروز هیچ حزبی ممنوعیت آن را در ترکیه با اکثریت مسلمان پیشنهاد نمی کند. قلیچداراوغلو اوایل این ماه اعتراف کرد: «ما در گذشته در مورد حجاب اشتباهاتی مرتکب شده بودیم. وقت آن است که این موضوع را پشت سر بگذاریم.»

کارشناسان می‌گویند که قیلیچداراوغلو به دنبال این است که به رای‌دهندگان مذهبی نشان دهد که آن‌ها هیچ ترسی از انتخاب حزب سکولار خود در سال آینده نداشته باشند. در پاسخ، اردوغان تغییر قانون اساسی را پیشنهاد کرد که «به زودی» برای تصویب به پارلمان فرستاده می‌شود، جایی که حزب او اکثریت شکننده‌ای دارد.

بر اساس قوانین ترکیه، تغییرات در قانون اساسی مستلزم تصویب 400 قانونگذار بدون نیاز به رفراندوم است و بنابراین هر گونه تغییری مستلزم اجماع احزاب است. باید از خود حمایت کند. در غیر این صورت با 360 رای می‌توان آن را به رفراندوم گذاشت. اردوغان گفته: «اگر این موضوع در پارلمان حل نشود، آن را به مردم ارائه خواهیم کرد».

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی