کد خبر: ۱۹۹۵
۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ۱۷:۴۵:۲۹

در انتظار تاریخ‌سازی با آقای CQ!/ پیرترین تیم ایران در جام جهانی بالاخره صعود می کند؟/ قمار بزرگ مهدی تاج روی کارلوس کی‌روش

تیم ملی ایران هفته گذشته آخرین فیفادی پیش از جام جهانی را به اتمام رساند.

 تیم ملی ایران که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با انگلیس، ولز و آمریکا همگروه شده، هفته گذشته اردویی در اتریش داشت و دو بازی دوستانه هم برگزار کرد تا آماده جام جهانی شود. ایران پس از صعود مقتدرانه به جام جهانی با حواشی زیادی مواجه شد و در نهایت کار به تغییر روی نیمکت کشیده شد. دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی که جانشین مارک ویلموتس شده بود توانست ماموریت صعود به جام جهانی را به بهترین شکل به اتمام برساند اما نارضایتی بخشی از بازیکنان در کنار عملکرد ضعیف تیم ملی مقابل کره‌جنوبی و الجزایر و هم‌چنین حواشی اردوی قطر باعث برکناری او شد و کارلوس کی‌روش بار دیگر به نیمکت تیم ملی بازگشت.

تغییر سرمربی در فاصله کوتاه تا جام جهانی به صورت کلی یک قمار و ریسک بزرگ به حساب می‌آید اما شاید در مورد تیم ملی، عدم تغییر قمار بزرگ‌تری بود. اسکوچیچ حق دارد که از برکناری خود ناراضی باشد؛ تیم ملی با او در بازی‌های مقدماتی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و بحران مارک ویلموتس را پشت سر گذاشت ولی در ماه‌های پایانی به نظر می‌رسید اختیار رختکن تیم ملی از دست او خارج شده و دو دستگی بین بازیکنان غیرقابل انکار بود. اوج این دو دستگی در استوری‌های متوالی بازیکنان دیده شد. جایی که ابتدا سردار آزمون و چند بازیکن خواستار عدم تغییر سرمربی شدند و بعد هم نفرات دیگر این استوری را تکذیب کردند.

علیرضا جهانبخش که در دوره اسکوچیچ عملکرد درخشانی هم داشت، از جمله مخالفان او بود. ستاره سابق برایتون و فعلی فاینورد در گفت و گو با سایت The Athletic پذیرفت که در دوره اسکوچیچ شکافی بین موافقان و مخالفان او وجود داشته است. وینگر راست تیم ملی در این خصوص گفت:« برخی از بازیکنان رابطه خوبی با اسکوچیچ نداشتند. آنها از نحوه بازی او خوش‌شان نمی‌آمد، ولی برخی از بازیکنان رابطه بسیار خوبی با او داشتند. چیزهایی که اتفاق افتاد غیرحرفه‌ای بود. نمی‌توانم نامی را ذکر کنم اما افرادی خارج از تیم بودند که می‌خواستند از نظر تصمیم‌گیری و مسائل دیگر بر تیم ملی تأثیر بگذارند.»

5751541

وی ادامه داد:« متأسفانه بازیکنانی بودند که این موضوع را دنبال کردند که بسیار ناراحت کننده بود. ما به عنوان برخی از بازیکنان باتجربه تلاش کردیم تا آن جو را آرام کنیم. ما گفتیم بسیار خب، ما وسط و بدون موضع می‌مانیم، این تصمیم ما نیست. الان وقت به هم ریختن این چیزها نیست. خدا را شکر اکنون همه چیز آرام‌تر و آرام‌تر است.»

او درباره حضور کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت:« ما هفت، هشت سال با او کار کردیم. او بازیکنان را خیلی خوب می‌شناسد و بازیکنان او را خیلی خوب می‌شناسند. او من را از سنین پایین وارد تیم ملی کرد و با بازی در دو جام جهانی رویای من را به واقعیت تبدیل کرد.»

انتقادی که در مقطع اول حضور کارلوس کی‌روش از او می‌شد این بود که سرمربی پرتغالی پلن B نداشت و تیم ملی هرگز نتوانست در یک بازی که از حریف عقب بوده، برگردد و به برد برسد. پلن A کی‌روش هم کاملا تدافعی بود که البته با توجه به شرایط تیم ملی در جام جهانی و تقابل با تیم‌های بزرگ چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسید اما این نگرش برای سریع چندان مناسب نبود

سرمربی پرتغالی در دو بازی دوستانه اخیر با سیستم ۴-۱-۴-۱ تیم ایران را به زمین فرستاد. درون دروازه علیرضا بیرانوند گزینه اول کارلوس کی‌روش است و به احتمال فراوان در جام جهانی هم گلر شماره یک ایران باشد. امیر عابدزاده و حسین حسینی هم در این دو بازی به میدان رفتند و نسبت به پیام نیازمند شانس بیشتری برای حضور در فهرست نهایی دارند.

5748025

در خط دفاعی کی‌روش برخلاف انتظارها به زوج خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان اعتماد کرد و با توجه عملکرد خوب آن‌ها مقابل اروگوئه به نظر می‌رسد مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی دارند اما بعید است بازیکنی به جز این چهار نفر برای جام جهانی دعوت شود.

کی‌روش با توجه به غیبت رامین رضاییان به خاطر مشکلات ویزا تصمیم گرفت در هر دو بازی از صادق محرمی استفاده کند و مدافع دیناموزاگرب هم عملکرد خوبی به خصوص مقابل اروگوئه داشت تا کار رضاییان برای حضور در ترکیب اصلی سخت شود. یکی از سورپرایزهای کی‌روش در این اردو استفاده از ابوالفضل جلالی، مدافع چپ استقلال در بازی با اروگوئه بود.

تصمیمی که باید دید در جام جهانی هم تکرار می‌شود یا خیر. جلالی یک رقیب سرسخت به نام احسان حاج‌صفی هم دارد ولی اگر حاج‌صفی در خط میانی بازی کند شانس مدافع استقلال بیشتر خواهد شد. البته امید نورافکن هم که مثل رضاییان اردوی اتریش را به خاطر مشکلات ویزا از دست داد هنوز شانس حضور در لیست نهایی را دارد.

شاید بزرگ‌ترین دغدغه کی‌روش در خط میانی باشد. او در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور هم در پاسخ به شوخی عادل برای حضور در خط حمله ایران گفت:« ما مهاجم زیاد داریم و به مدافع و هافبک نیاز داریم.»

شاید به نظر می‌رسد که کی‌روش شوخی کرده اما واقعا اینطور نیست. میانه زمین جایی است که شاید مشکلاتی وجود داشته باشد. سامان قدوس احتمالا یکی از هافبک‌های هجومی‌تر باشد اما شرایط او در برنتفورد و دقایق کمی که بازی می‌کند شاید یک نکته منفی در خصوص ستاره ایرانی باشد. البته از این نظر که او استراحت بیشتری دارد نکته مثبتی هم هست!

امید ابراهیمی یکی از هافبک‌های جنگنده ایران اما اکنون در ۳۵ سالگی به سر می‌برد و مقابل سعید عزت‌اللهی که هافبک دفاعی بود، در بعضی دقایق فضای زیادی به بازیکنان حرف می‌داد. احمد نوراللهی و احسان حاج‌صفی هم دیگر گزینه‌های کی‌روش برای میانه میدان هستند و شانس زیادی برای حضور در ترکیب خواهند داشت. علاوه بر این علی کریمی هم بازیکنی است که کی‌روش به او اعتقاد زیادی دارد اما هافبک کایسری‌اسپور هم‌چنان درگیر مصدومیت است.

در خط حمله ایران سردار آزمون و مهدی طارمی را دارد که هر دو در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند و گل می‌زنند. به ویژه مهدی طارمی که در دو فصل اخیر ۴۹ گل براری پورتو زده و در ۸ بازی ابتدایی این فصل هم ۵ بار موفق به گلزنی شده است. سردار آزمون اما پس از انتقال به لورکوزن از زنیت سنت‌پترزبورگ در ژانویه هنوز برای دقایق بیشتر و گلزنی چالش دارد ولی ستاره ایرانی ۴۱ بار برای تیم ملی گلزنی کرده است. طارمی و آزمون هرکدام یکی از دو بازی دوستانه را در ترکیب اصلی آغاز کردند و باهم تعویض شدند و بازیکن تعویضی موفق به گلزنی شد.

5747859

انتخاب بین یکی از این دو نفر دغدغه شیرین کارلوس کی‌روش خواهد بود. سرمربی پرتغالی در سمت راست از علیرضا جهانبخش استفاده می‌کند که فصل را با فاینورد خوب آغاز کرده و خودش را به ترکیب اصلی رسانده است. در سمت چپ هم نفراتی مثل مهدی ترابی، وحید امیری و علی قلی‌زاده شانس بازی دارند و حتی ممکن است مثل جام جهانی ۲۰۱۸ کی‌روش از مهدی طارمی در این پست استفاده کند.

منبع: سایت اتلتیک

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی