کد خبر: ۷۸۵
۱۴۰۱/۰۶/۱۷ ۱۳:۳۳:۵۷

از کمپوست کردن اجساد تا جاده‌های پلاستیکی!/ راهکارهای خلاقانه برای بازیافت زباله‌

راهکارهایی مانند ایجاد جاده‌های پلاستیکی، استفاده از شیشه برای ساخت و ساز، تبدیل زباله به انرژی و بازیافت سیگار و کمپوست کردن اجساد در کشورهایی که رسم سوزاندن اجساد را دارند، می‌تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت زیست محیطی داشته باشد.

با توجه به این که تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، رشد جمعیت به ۹.۶ میلیارد نفر می‌رسد، موضوع مدیریت زباله‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند چرا که تقاضا برای راهکارهای دفع مناسب زباله هر روز افزایش پیدا می‌کند بنابراین کارآفرینان، مهندسان و افراد مبتکر به دنبال راه‌های خلاقانه جدید برای مقابله با مشکلات زیست محیطی در این رابطه هستند 

بازیافت

ایجاد جاده‌های پلاستیکی

گروهی از محققان به منظور کاهش تأثیر منفی آلودگی پلاستیکی بر کره زمین، به فناوری امیدبخش تبدیل زباله‌های پلاستیکی به جاده دست پیدا کرده‌اند که در آن پلاستیک‌ها به ماژول یا بلوک‌های پیش ساخته توخالی تبدیل می‌شود سپس کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همانند یک جاده ساخته می‌شود.

از پیش ساختن بلوک‌های پلاستیکی جاده باعث می‌شود فرآیند ساخت و ساز چهار برابر سریع‌تر شود. مزایای مثبت جاده پلاستیکی این است که عمر این جاده‌ها سه برابر جاده‌های آسفالتی معمولی خواهد بود علاوه بر این بلوک‌های آسیب دیده را می‌توان بازیافت کرد و به یک بلوک جدید تبدیل کرد همچنین در صورتی که جاده پلاستیکی به هر دلیلی آسیب دید، بلوک آسیب دیده را می‌توان به آسانی تعویض کرد که در این صورت تعمیر جاده باعث ایجاد ترافیک نخواهد شد.

بازیافت

استفاده از شیشه برای ساخت و ساز

تقریباً یک میلیون سال طول می‌کشد تا شیشه تجزیه شود همچنین مقدار زیادی از آن را نمی‌توان بازیافت کرد و در نهایت در محل دفن زباله قرار خواهد گرفت. محققان اعلام کرده‌اند که می‌توان از شیشه به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد، بدون این که نیاز باشد آن را ذوب کنیم. در فرآیند معمولی بازیافت شیشه باید شیشه را به انواع مختلف تقسیم کرد و آن را ذوب کرد که این کار به انرژی زیادی نیاز دارد. شیشه‌های شکسته شده مخلوط می‌تواند به شیشه پلیمری تبدیل شود که از نظر عملکردی و زیبایی با محصولات سنگی برابری می‌کند و حتی می‌تواند به عنوان کاشی‌های کف و دیوارها مورد استفاده قرار بگیرد.

بازیافت

تبدیل زباله به انرژی

تبدیل زباله به انرژی کمک شایانی به محیط زیست می‌کند، سوئد یکی از اولین کشورهایی است که از این فرآیند استفاده کرده است، این اقدام در این کشور چنان خوب پیش رفت که با کمبود زباله برای تبدیل به انرژی مواجه شدند بنابراین مجبور شدند از کشورهای دیگر زباله وارد کنند تا کارخانه‌های بازیافت بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. کمتر از یک درصد از زباله‌های کشور سوئد به محل دفن زباله ارسال می‌شود و بیش از ۵۰ درصد زباله‌های خانگی در این کشور برای گرم کردن منازل به انرژی تبدیل می‌شود.

بازیافت

بازیافت سیگار

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی افراد مضر است به محیط زیست نیز آسیب وارد می‌کند. سیگار پرمصرف‌ترین ماده جهان است و ته سیگار ۳۰ تا ۴۰ درصد کل زباله‌ها جمع‌آوری شده را تشکیل می‌دهد. ۷۵ درصد افراد سیگاری اعلام کرده‌اند که ته سیگار خود را روی زمین یا بیرون از شیشه خودرو پرتاب می‌کنند به همین دلیل شهرها تقریباً بین سه تا ۱۶ میلیون دلار برای پاکسازی ته سیگارها هزینه می‌کنند.

ته سیگار قابل تجزیه نیست و حاوی مواد مضر زیادی مانند آرسنیک است که باعث مرگ بسیاری از حیوانات می‌شود علاوه بر این بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک و سمی سیگار وارد خاک و آب می‌شود و در نهایت آب و غذا نیز به این مواد خطرناک آلوده می‌شود به همین دلیل جمع‌آوری و بازیافت سیگار از اهمیت زیادی برخوردار است، شرکت‌هایی مانند TerraCycle افراد را به جمع‌آوری ته سیگار تشویق کرده‌اند. داوطلبان می‌توانند در وب سایت مورد نظر این شرکت به صورت رایگان ثبت نام کنند، ته سیگارها را جمع‌آوری کنند و آن‌ها را برای شرکت ارسال کنند. شرکت ذکر شده نیز خاکسترهای ته سیگارها را از بین می‌برد و برای تولید پالت پلاستیکی دوباره از آن‌ها استفاده می‌کند.

بازیافت

کمپوست کردن اجساد

مرگ و میر در همه جوامع و فرهنگ‌ها موضوعی بسیار تلخ و ناراحت کننده است، و نمی‌توان جسد افراد را به عنوان تهدید برای محیط زیست در نظر گرفت، اما مشخص است که سوزاندن اجساد نیز از حیث اخلاقی نگران کننده است.

بنابراین کمپوست کردن اجساد در آینده که جایگزین سوزاندن اجساد خواهد بود تأثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت. تحقیقات اولیه در این زمینه نشان می‌دهد اگر جسد همراه با مواد ارگانیک در یک محفظه بسته قرار بگیرد، طی ۳۰ روز با سرعت زیادی تجزیه می‌شود

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی