کد خبر: ۱۲۹۴
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۳:۲۶:۱۹

روش‌های تفکیک زباله در خانه/ چرا باید زباله‌ها را در خانه تفکیک کنیم؟

هر روز به میزان زباله‌های تولید شده توسط جوامع بشری افزوده می‌شود. همین امر موجب آلوده شدن محیط زیست شده و منابع طبیعی را آلوده می‌کند. توزیع خودسرانه زباله بدون در نظر گرفتن فواید بازیافت، پسماند بازیافتی باعث از بین رفتن منابع طبیعی و افزایش آلودگی‌ها می‌شود.

تفکیک زباله شاید تنها راه حلی باشد که می‌تواند کمی به بهبود این وضعیت کمک کند. فواید بازیافت زباله‌ می‌تواند به میزان زیادی بر استفاده دوباره از زباله‌ و چرخه بهبود شرایط محیط زیست تاثیر گذارد.

با استفاده مجدد از زباله‌ها، شاید به مرور بتوانیم هدف از تفکیک زباله‌ها را درک کنیم. محیط زیست افراد ما تحت تاثیر این امر می‌تواند تغییرات اساسی کند و زندگی‌مان بر روی زمین دوام بیشتری داشته باشد.

جداسازی زباله‌ها می‌تواند به چرخه بازیافت زباله کمک کند، به همین منظور نیاز است تا هر فرد تفکیک زباله خشک و تر را جدی‌تر بگیرد.

توزیع خودسرانه زباله بدون در نظر گرفتن فواید بازیافت، پسماند بازیافتی باعث از بین رفتن منابع طبیعی و افزایش آلودگی‌ها می‌شود.

جداسازی زباله‌های خشک و تر

در بیشتر کشورهای پیشرفته، تفکیک زباله‌های خشک و تر امر بسیار مهمی است و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند. در شهرهای مدرن برای زباله‌های خشک و تر به تفکیک سطل‌های جداگانه تعبیه می‌شود تا پسماند بازیافتی به راحتی شناسایی شوند و در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر جوامعی که از کمبود منابع طبیعی رنج می‌برند، بازیافت زباله‌ها را راه حلی برای تولید می‌دانند. به همین دلیل در قوانین این کشورها تفکیک زباله و دسته‌بندی پسماندهای بازیافتی امری اجباری است و حتی رعایت نکردن آن جریمه و مجازات دارد.

بازیافت

پسماندهای تولیدی در هر منزل می‌تواند به سه دسته تقسیم شوند. زباله‌های خشک و تر به عنوان دو دسته از پسماند بازیافتی شناخته می‌شوند و بخش دیگر مربوط به زباله‌های خطرناک است.

بیشتر جوامعی که از کمبود منابع طبیعی رنج می‌برند، بازیافت زباله‌ها را راه حلی برای تولید می‌دانند و از آن‌ها به عنوان منابع اصلی در چرخه ساخت و تولید استفاده می‌کنند.

زباله‌‌های خشک

دسته‌بندی زباله‌های خشک بسیار متنوع است. بیشتر زباله‌های تولیدی در منزل در دسته زباله‌های خشک قرار می‌گیرند. بیشتر پسماندهای بازیافتی در این دسته‌بندی می‌توانند دو مرتبه در چرخه تولید قرار گرفته و بازیافت شوند. زباله‌های خشک شامل موارد زیر می‌شوند:

کاغذ و مقوا: انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته‌های کاغذی شیر و آب‌میوه، جعبه شیرینی، کفش و لباس، ‌شانه تخم‌مرغ و …

پلاستیک: انواع ظروف پلاستیکی، روکش‌ها و کیسه ‌های پلاستیکی، هر نوع وسیله پلاستیکی و انواع ابر و اسفنج

فلزات: انواع قوطی‌های فلزی، کنسرو، رب، وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، لوله‌‌ها و توری‌‌های فلزی، انواع وسایل از جنس مس، چدن، آهن و فویل‌‌های آلومینیومی

شیشه: انواع ظروف شیشه‌ای، لامپ‌‌های ساده و فلورسنت، آینه، سرامیک، چینی، بلور و …

بازیافت

منسوجات و چرم: انواع لباس‌های کهنه و پارچه‌های مستعمل، انواع وسایل پارچه ‌ای، کیف و کفش‌های از جنس پارچه و چرم، البسه و وسایل چرمی

چوب: انواع جعبه‌‌های چوبی، شاخه و برگ درخت، مبل، ‌میز، وسایل چوبی آشپزخانه و …

لوازم الکتریکی و الکترونیکی: سیم، کابل، پریز، سی‌دی، نوار کاست، ماشین حساب، ساعت، لوازم کامپیوتر، چراغ قوه، انواع باتری، تلفن، تلویزیون و انواع وسایل برقی

زباله‌های تر

زباله‌های تر بیشتر شامل پسماندهای غذایی می‌شود. مانند برنج، خورش، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‌های خوراکی سوخته و فاسد شده.

انواع میوه و سبزی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند چه قابل استفاده باشند و چه فاسد یا منجمد شده باشند. هنگامی که در مورد زباله صحبت می‌کنیم به طور قطع توجهی به تاریخ مصرف مواد نداریم.

بازیافت

به صورت معمول از زباله‌های تر می‌توان به عنوان پسماند بازیافتی در تولید انواع کود استفاده کرد. بنابراین باید توجه داشت چنانچه زباله‌های تر با زباله‌های خشک و سایر انواع زباله مخلوط باشند، کیفیت کود تولید شده مناسب نخواهد بود و می‌تواند به بهداشت محیط زیست آسیب وارد کند.

زباله‌های خطرناک

جدا از زباله‌های خشک و تر بخشی از زباله‌ها در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند. همان طور که از نام این دسته‌بندی مشخص است این نوع از زباله‌ها شامل مواد خطرناک می‌شوند. در کل به موادی که باعث بروز انواع میکروب و باکتری شوند خطرناک گفته می‌شود.

همچنین، زباله‌هایی که در معرض نور و حرارت می‌توانند گازهای مضر و خطرناک تولید کنند، یا قابل اشتعال باشند در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند.

بازیافت پسماند بازیافتی

هرگونه استفاده دوباره و جدید از مواد زاید و پسماند بازیافتی را بازیافت می‌گویند. عملیات بازیافت زباله‌ها عملیات خاص و پیچیده‌ای نیست. به عنوان مثال استفاده از پسماند بازیافتی نظیر انواع پلاستیک یکی از راه‌های بازیافت و استفاده مجدد از پسماند بازیافتی است.

بازیافت

برای استفاده مجدد از انواع پلاستیک، بطری‌های نوشابه و سایر مواد غذایی در مرحله اول شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند. سپس طی عملیات خاصی تبدیل به اقلام جدید‌تری خواهند شد و در چرخه استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع بازیافت شامل مراحل جمع‌آوری زباله‌ها، تفکیک زباله‌ها به صورت زباله‌های خشک و تر و جداسازی پسماند بازیافتی می‌شود. در طی این عملیات انواع پسماند بازیافتی دوباره وارد مرحله تولید می‌شوند و به عنوان نوعی متریال در چرخه تولید دوباره استفاده می‌شوند.

هرگونه استفاده دوباره و جدید از مواد زاید و پسماند بازیافتی را بازیافت می‌گویند.

فواید بازیافت زباله

در طی سال‌های اخیر و با پیشرفته‌تر شدن جوامع، تولید انواع زباله با آمار سریعی افزایش یافت. همین امر باعث تخریب محیط زیست و آلوده شدن آن شد. منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و تر تخریب شدند و این شرایط بحرانی باعث شد تا فواید بازیافت زباله به امری مهم تبدیل شود.

صرف نظر از کیفیت و کمیت مواد مصرفی، آنچه موجب شد پسماند بازیافتی به یک موضوع بحرانی و حاد تبدیل نشود، استفادة مجدد از آن‌ها بود. استفاده از زباله‌های تر در تولید کود، جداسازی زباله‌های خشک و تفکیک زباله‌های کاغذی، پلاستیکی، شیشه‌ای، فلزات و … شروعی برای بازیافت زباله‌ها بود. استفاده مجدد از این مواد در تولید و ساخت مواد جدید، نمونه‌هایی از فواید بازیافت زباله است. این مواد بخش عظیمی از ترکیبات زباله‌های خشک و تر را در بر می‌گیرند.

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی