کد خبر: ۳۰۸
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۱:۴۳:۲۱

این لوازم‌ آرایش را هرگز در دوران بارداری استفاده نکنید

اغلب زنان پس از شنیدن خبر بارداری برای حفظ سلامت جنین خود سعی می‌کنند تا برخی از جنبه‌های زندگی‌شان را تغییر دهند. در این دوران اغلب رژیم غذایی و فعالیت بدنی تنظیم می‌شود، آزمایش‌های پزشکی به‌طور مرتب انجام می‌شود و حتی مراقبت از پوست نیز تغییر می‌کند.

برخی از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و پوستی تمایل بیشتری به استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی پیدا می کنند اما در این دوره، حرف‌وحدیث‌های فراوانی درباره استفاده از لوازم‌آرایشی وجود دارد. برخی خطرات استفاده از لوازم‌ آرایشی را افسانه و دروغ می‌دانند و برخی دیگر در خصوص استفاده از لوازم‌ آرایشی به زنان باردار هشدار جدی می‌دهند اما از نظر علمی کدام باور درست است؟

زنان باردار به چه صورتی می‌توانند از لوازم‌آرایشی استفاده کنند؟ محققان توصیه می‌کنند محصولات مراقبت شخصی و لوازم‌ آرایشی در دوران بارداری باید با دقت انتخاب و استفاده شوند چراکه مواد شیمیایی موجود در این محصولات می‌توانند از طریق جذب از پوست (مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها)، دهان (مانند رژ لب) و استنشاق (مانند عطرها) وارد بدن انسان شوند.

سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می‌کند که قبل از خرید لوازم‌آرایشی بررسی کنید که آن‌ها به‌درستی برچسب خورده باشند و دستورالعمل استفاده داشته باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که محصولات دارای مواد سمی نیستند زیرا قرار گرفتن در معرض موادی مانند پارابن‌ها، سدیم لوریل سولفات، فتالات‌ها و غیره می‌تواند باعث بثورات پوستی و حتی سرطان پوست شود. چنین ترکیبات شیمیایی سمی که اغلب در کرم‌های پوست، رژ لب و لاک ناخن وجود دارند، برای مادران باردار بسیار خطرناک هستند.

4663859

در دوران بارداری با احتیاط آرایش کنید

به گزارش سازمان غذا و دارو (FDA)، مواد شیمیایی سمی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی در دوران بارداری یا بر سلامت باروری داشته باشند. مادران باردار باید قبل از خرید هرگونه لوازم‌آرایشی به دنبال عباراتی مانند «بدون BPA»، «بدون عطر»، «بدون DEA»، «بدون پارابن» و «بدون فتالات» باشند، به سراغ لوازم‌ آرایشی ارگانیک فاقد گلوتن بروند و اگر در مورد مواد شیمیایی موجود در محصولات مطمئن نیستند، باید کمی تحقیق کرده و برای عوارض جانبی با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

استفاده از کدام مواد آرایشی در دوران بارداری مضر است؟

۱. رژ لب

رژ لب یکی از محصولات آرایشی پرطرفدار در بین خانم‌ها است اما وارد شدن رژ لب داخل دهان و خوردن آن، می‌تواند برای کودک مضر باشد، لذا زنان باردار باید از رژلب‌های حاوی مواد سمی مانند سرب، رتینیل پالمیتات، توکوفریل استات و غیره اجتناب کنند زیرا می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای آن‌ها ایجاد کنند. رنگ‌دانه‌ها نیز به همان اندازه مضر هستند.

خانم‌های باردار به جای رژ لب‌های شیمیایی می‌توانند رژلب‌های ارگانیک ساخته‌شده از مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل، روغن کنجد، روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن گل رز، روغن آرگان، عسل، کره کاکائو و حتی کره شفاف را امتحان کنند. این رژ لب‌ها ماندگاری طولانی دارد و هیچ تهدیدی برای سلامت جنین ایجاد نمی‌کند.

۲. کرم صورت

ابتلا به آکنه در دوران بارداری بسیاری رایج است اما در انتخاب کرم‌های پوست در این دوران باید دقت شود. بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها موادی هستند که می‌توانند منجر به نقص مادرزادی شوند و بر رشد جنین تأثیر بگذارند لذا برای استفاده از کرم صورت باید به دنبال عباراتی مانند «هیپوآلرژنیک»، «بدون عطر»، «ارگانیک» و غیره باشید تا مطمئن شوید که هیچ ماده مصنوعی یا مواد شیمیایی در آن استفاده‌نشده است.

۳- لاک ناخن

لاک‌های ناخن ترکیبی به نام تولوئن دارند که اگر توسط خانم‌های باردار استنشاق شود، ممکن است باعث نقص رشد جنین شود. این ترکیبات شیمیایی همچنین باعث تحریک پوست و چشم، حالت تهوع و سرگیجه می‌شود. بسیاری از مواد سمی دیگر در آن وجود دارد که می‌تواند مانع رشد کودک شود؛ بنابراین در دوران بارداری بهتر است از مصرف لاک ناخن خودداری کنید و اگر مجبور به استفاده از آن برای مناسبتی هستید، حتماً از مارکی استفاده کنید که تولوئن ندارد.

۴- رژ گونه و سایه چشم

رژ گونه‌ها و سایه چشم‌ها همچنین حاوی تعداد زیادی ترکیبات شیمیایی همچون پارابن و سولفات سدیم هستند که می‌توانند برای سلامت مادر و جنین مضر باشند لذا برای استفاده از این مواد آرایشی به دنبال یک مارک ارگانیک باکیفیت خوب بروید و از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید.

۵- کرم پوست

زن باردار به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است علائمی همچون ترک پوستی، تیرگی پوست، خط سیاه و رگ‌های واریسی را تجربه کند اما انجمن آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که برای درمان ترک‌های پوستی از یک متخصص پوست مشورت بگیرید و از هر کرمی استفاده نکنید زیرا برخی کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها اگرچه ترک‌های پوستی را درمان می‌کنند اما حاوی رتینول هستند که می‌تواند به جنین آسیب برساند.

۶- کرم ضد آفتاب شیمیایی

کرم‌های ضد آفتاب ممکن است حاوی مختل‌کننده‌های هورمونی مانند اکسی بنزون ​​یا آووبنزون ​​باشند که می‌توانند در رشد سیستم عصبی کودک اختلال ایجاد کنند؛ بنابراین به‌جای ضد آفتاب‌های شیمیایی به‌صورت طبیعی- با استفاده از کلاه یا چتر-از خود در برابر آفتاب محافظت کنید یا از ضد آفتاب‌های غیر شیمیایی استفاده کنید.

ریمل خطرناک نیست

به یاد داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست به دلیل آنکه جذب پوست می‌شوند، خطرناک هستند اما ازآنجایی‌که مژه‌های ما از موهای مرده هستند، در صورت استفاده از ریمل چیزی جذب بدن نمی‌شود لذا استفاده از ریمل در دوران بارداری آسیب‌زا نیست.

4707086

آیا استفاده از رنگ مو در دوران بارداری بی‌خطر است؟

مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائمی و نیمه دائمی خیلی سمی نیستند. اکثر تحقیقات، اگرچه محدود هستند، اما نشان می‌دهند که رنگ کردن موها در دوران بارداری بی‌خطر است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دوزهای بسیار بالای مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ممکن است باعث آسیب شود؛ به همین دلیل بهتر است برای رنگ کردن موهای خود تا ۱۲ هفته اول بارداری - زمانی که خطر آسیب مواد شیمیایی به کودک بسیار کمتر است - صبر کنید و اگر خودتان موهایتان را رنگ می‌کنید به نکات زیر توجه نمایید:

- هنگام رنگ کردن دستکش بپوشید

- رنگ را در حداقل زمان روی سرتان نگه دارید

- در یک اتاق با تهویه مناسب این کار را انجام دهید

- پس از رنگ، پوست سر خود را به‌طور کامل بشویید

دقت کنید مواد شیمیایی موجود در رنگ توسط موهای شما جذب می‌شود نه توسط پوست سر شما؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان از رنگ‌های گیاهی خالص نیمه دائمی مانند حنا که فاقد مواد شیمیایی است، استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که بارداری می‌تواند بر وضعیت طبیعی موهای شما تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، موهای شما ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به رنگ‌ نشان دهد و تا حدودی وز شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از رنگ کردن مو قسمتی از مویتان را رنگ کنید و سپس تصمیم به رنگ کردن تمام مو بگیرید.

تاتو ممنوع!

این روزها تاتو به نمادی برای زینت و زیبایی در بین برخی از زنان تبدیل‌شده اما نگرانی اصلی انجام تاتو در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند هپاتیت B و HIV است؛ اگرچه خطر کمی دارد اما توصیه می‌شود تا قبل از تولد نوزاد از انجام تاتو در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله ابرو، چشم و سایر قسمت‌های بدن اجتناب شود چراکه فارغ از بیماری‌های عفونی، این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی موجود در رنگ، بر رشد کودک در ۱۲ هفته اول تأثیر بگذارد.

برخی از زنان نیز ممکن است شنیده باشند که اگر روی پشت خود خالکوبی کنند، نمی‌توانند اپیدورال (بی‌حسی نخاعی) انجام دهند. مطالعات بسیار کمی دراین‌باره انجام‌ شده است. تاکنون هیچ‌یک از این مطالعات به‌طور قطعی هیچ داده‌ای را پیدا نکرده است که نشان دهد خطراتی وجود دارد، بنابراین اکثر متخصصان بیهوشی مشکلی برای اپیدورال به یک زن با خالکوبی پشت ندارند.

نکاتی برای زیبا به نظر رسیدن بدون آرایش

اغلب زنان در دوران بارداری کم‌وبیش با مشکلات پوستی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به همین منظور برای حفظ زیبایی خود به استفاده از مواد آرایشی رو می‌آورند اما با توجه به خطرات لوازم‌ آرایشی برای مادر و جنین، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند بدون هیچ آرایشی خیره‌کننده به نظر برسید:

- غذای سالم بخورید، آب‌میوه‌های تازه بنوشید و مقدار زیادی سبزیجات بخورید. همه این غذاها برای تغذیه پوست و شاداب و جوان به نظر رسیدن پوست مفید هستند.

- مکمل‌های مناسب مصرف کنید. ویتامین C، E یا بیوتین به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و به پوست درخشندگی تازه‌ای می‌بخشد.

- مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست شما انعطاف‌پذیر و هیدراته بماند. آب سموم را از بین می‌برد و پوست شما را سالم نگه می‌دارد.

- از مرطوب‌کننده‌های ارگانیک استفاده کنید تا منافذ پوست را به حداقل برسانید و خطوط ریز را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که همه زنان زیبا هستند و این آرایش نیست که شما را به بهترین شکل ظاهر می‌کند، بلکه زیبایی درونی شماست که شما را به آنچه هستید، تبدیل می‌کند. بسیاری از محصولات زیبایی می‌توانند برای کودک شما مضر باشند، بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها در دوران بارداری خودداری کنید. با این‌ حال، اگر اصرار به آرایش کردن دارید، بهتر است به دنبال محصولات ارگانیک باشید تا هم خودتان و هم کودکتان ایمن بمانید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی