کد خبر: ۳۱۶۰
۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰

چاپلی کباب؛ یک غذای خوشمزه پاکستانی

چاپلی کباب (کباب پیشاوری) یک غذای خوشمزه پاکستانی است که اصالت آن به افغانستان برمی‌گردد؛ که به ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار نزدیک است.

ستی مولایی؛ این غذا دارای دستور غذای آسان و در عین حال خوشمزه است. خوبی این غذا به این است که فرقی نمی‌کند این چاپلی‌ها را با گوشت چرخ کرده مرغ یا گوسفند بپزید، مهم انتخاب سبزی‌های تازه در این دستور غذایی است. درست است که خاستگاه کباب در خاورمیانه ایران است اما به دلیل خوشمزه بودن این غذای لذیذ در کشورهای مجاور به ایران این غذا با دستور غذایی‌های متفاوت پخته می‌شود. نام "چاپلی" از کلمه پشتو "چاپریخ" به معنای مسطح است که شبیه ظاهر این کباب ها است.

مواد لازم

سینه مرغ چرخ شده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد

تخم مرغ: ۱ عدد

نعنا: ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه و قرمز: ۱ قاشق چایخوری

پودر گشنیز و زیره: ۱ قاشق مرباخوری

آرد ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

مرحله اول

اطمینان حاصل کنید پیاز شما بدون مایع یا آب باشد؛ در یک کاسه بزرگ گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه به پیاز و یک عدد تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله دوم

در این مرحله؛ نعنا، گشنیز را به همراه ادویه به مخلوط اضافه کرده و با دست آن را به خوبی ورز دهید. سپس به مدت 30 دقیقه آن را در یخچال نگاه دارید.

مرحله سوم

پس از 30 دقیقه مواد آماده شده را از یخچال درآورده و با دست آن را قالب بزنید. روغن را داخل تابه ریخته و بگذارید تا داغ شود، سپس قالب های آماده چاپلی  را که با دست درست کردید را داخل تابه ریخته تا دو طرف آن مانند کتلت سرخ شود.

مرحله چهارم

برای سرو گوجه ها را کات کرده و به همراه دانه‌های انار کنار چابلی‌های خوشمزه بریزید. چابلی کباب را می‌توان در کنار نون یا برنج سرو کرد.

نکاتی برای نرم و آبدار کردن چاپلی کباب

  • از گوشت بدون چربی صرف نظر کنید و از مرغ آسیاب شده چرب‌تر استفاده کنید. زیرا مقداری چربی برای مرطوب و لطیف نگه داشتن چاپلی کباب بسیار ضروری است. اگر مرغ آسیاب شده شما کمتر از 10 درصد چربی دارد، کمی کره به مخلوط خود اضافه کنید.
  • قبل از سرخ کردن گوشت آن را در یخچال استراحت دهید.
  • اجازه دهید تا گوشت در تمام آن ادویه‌ها و گیاهان فوق العاده مرینیت شود.
  • برای قالب زدن؛ کف دست خود را با روغن یا آب مرطوب کنید. مخلوط مرغ بسیار نرم و چسبنده است. داشتن کف دست خیس به شکل‌دهی به قالب زدن آن کمک زیادی می‌کند.
  • بعد از فرم دادن، آنها را مستقیماً در ماهیتابه قرار دهید تا اینکه آنها را در بشقاب بگذارید و سپس سرخ کنید. بدین صورت، احتمال از هم پاشیدگی کمتری وجود دارد.
  • آنها را در دمای مناسب بپزید. حرارت را روی متوسط ​​نگه دارید. گرمای بیشتر ممکن است آنها را خشک کند.

منبع:

https://gypsyplate.com/chicken-chapli-kababs/

 

 

دیدگاه

رویا
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
0
بسیار عالی . جدیدا هر بار میام تو این سایت دیگه دلم باز میشه چون صفحه باز شده . فقط ، من از مطالب دلخواه عکس می گیرم که وسط مطلب ها و این صفحه کلی خبر هست مجبورم ۲ تکه ازشون عکس بگیرم .
اگه ممکن هست آشپزی یک تکه باشه عالی تر میشه . کارم اینطوری سخته چند تا عکس می گیرم تا اندازه تنظیم و بدون خبر باشه .
امشب ، تا الان من مطلب ۱۹ رو عکس گرفتم فکرش رو بکنید هر ۱۹ تا همین تیتر خبر رو داره . مگه چقدر حافظه تو گوشی دارم؟ آخه پر هم شده .
باز هم تشکر از مطالب خوب و مفیدی که زحمتش رو می کشید .

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی