کد خبر: ۲۸۵۳
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۰۹:۰۸:۳۶

سالاد الویه روسی/غذای مورد علاقه ایرانی‌ها

الویه یکی از غذاهای خوشمزه‌ای است که ایرانی‌ها عاشق آن هستند و از خوردن آن چه سیر نمی‌شوند. اما باید بدانیم که امضای این غذا متعلق به روس‌ها است.

ستی مولایی؛ بیایید کمی به عقب برگردیم، تقریبا 200 سال پیش یک آشپز فرانسوی به نام الویر به دستور نیکلای آخرین پادشاه روسیه سر از مسکو درآورد و رستوران زیبای هرمیتاژ را در دل شهر راه انداخت. این آشپز مشهور در دفتر دستور غذاهای خود که بعدها نسل به نسل در خانواده او چرخید درباره سالاد اولویه نوشته بود: الویر که یک غذای خوشمزه فرانسوی است از تخم‌مرغ، روغن زیتون یونانی و سرکه و آرد درست می‌شود، آن را با هویج و آب انگور به سالاد اضافه کرده و سالاد را برای بزرگان سرو کنید، اما سالاد روسی آقای الویر که بعدها به سالاد الویر یا سالاد الویه مشهور شد، بعد از سالها دستور غذایش به ایران رسید و در اکثر مهمانی ها سرو می شد. علاوه بر این؛ این سالاد بی نظیر مورد علاقه کودکان هم قرار گرفت و همین امر سبب شد تا این سالاد مشهور روز به روز محبوبیت بیشتری در ایران پیدا کند.

مواد لازم

سیب‌زمینی پخته شده و خرد شده: 1 لیوان

نخود سبز پخته شده: نصف لیوان

گوشت مرغ پخته شده یا (سوسیس، ژامبون یا کالباس خرد شده): 2 لیوان

خیارشور خرد شده: نصف لیوان

تخم‌مرغ: 1 لیوان

طرز تهیه:

مرحله اول:

ابتدا مرغ را بگذارید تا خوب بپزد، سپس آن را ریش ریش کرده و بگذارید تا خنک شود.

مرحله دوم:

سس الویه را که محتوی سرکه و روغن زیتون و فلفل و نمک و سبزیجات طعم دهنده است با سیب‌زمینی مخلوط کنید و بگذارید تا چند دقیقه بماند.

مرحله سوم:

تخم مرغ، سیب زمین، نخود فرنگی و هویج را آبپز کنید، سپس آن را به همراه خیار شور نگینی خرد کنید. و تخم مرغ خرد شده را به مخلوط جادویی اضافه کنید. سس الویه علاوه بر همه این محتویات هویج و خیارشور را هم در خود دارد.

مرحله چهارم:

اگر دوست داشتید هویج و خیارشور اضافی را به سالاد اضافه کرده و مخلوط را که دیگر نیازی به سرکه و نمک و فلفل و آبلیمو ندارد به صورت قالبی یا یا استفاده از  برگ کاهو و حلقه‌های گوجه‌فرنگی در ظرف تزئین کنید.

منبع:

https://momsdish.com/recipe/189/olivier-potato-salad

 

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی