کد خبر: ۱۵۰۹
۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ۰۸:۲۲:۳۸

خورش آرتیشو یونانی؛ غذای محبوب گیاهخواران!

دستور پخت خورش کنگر فرنگی برای اولین بار در دهه 1960 در یونان معرفی شد و از آن زمان به یک غذای نمادین از شهر مدرن یونان تبدیل شده است. کنگر فرنگی، هویج و سیب زمینی از اولین موادی بودند که در این دستور‌ غذایی آرتیشو دیده می‌شد. بعداً نخود فرنگی یا کوکیا (لوبیا) به دستور غذا اضافه شد.

ستی مولایی؛ کنگر فرنگی مدرن یونانی یک غذای بسیار محبوب در میان گیاهخواران بوده و برای افرادی که به دنبال غذای سالم می‌گردند، پیشنهاد بسیار عالی است. درست کردن این غذا بسیار آسان و در عین حال برای ما ایرانی‌ها جدید است. علاوه بر آن؛ کنگر فرنگی یا آرتیشو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی بوده و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و بر روی عملکرد کبد تاثیر مثبت دارد. 

مواد لازم

روغن زیتون: 120میلی لیتر

پیاز ریز خرد شده: 80 گرم

تره (قسمت سفید)، ریز خرد شده: 50 گرم

پیازچه، ریز خرد شده: 2 عدد

سیر، ریز خرد شده: 1 حبه

هویج، به ورقه های متوسط: 3 عدد

کنگر فرنگی یا آرتیشو:  500 گرم

سیب زمینی خرد شده در مکعب های متوسط: 2 عدد ​​(تقریباً 200 گرم)

نخود سبز یا کوکیا تازه: 100 گرم

نعناع و جعفری:   250 گرم

آب یا آب سبزیجات: 250 میلی لیتر

لیمو بزرگ: 2 عدد

شوید، ریز خرد شده: 4 شاخه

نمک، فلفل:  به میزان لازم

مرحله اول:

یک ماهیتابه بزرگ (30 سانتی متری) روی حرارت متوسط ​​رو به بالا قرار دهید. سپس روغن زیتون، پیاز، سیر، پیازچه و نمک را اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید.

مرحله دوم:

کنگر فرنگی را اضافه کرده و 3 دقیقه تفت دهید. سپس سیب زمینی و هویج را اضافه کنید و 3 دقیقه دیگر تفت دهید و با کاردک با دقت هم بزنید. نخود و آب را اضافه کرده و درب آن را بگذارید. وقتی به جوش آمد، حرارت را روی متوسط ​​تا کم قرار دهید. به مدت 30 تا 35 دقیقه بگذارید تا سبزیجات نرم شوند.

خورش کنگر فرنگی

مرحله سوم:

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. بعد از آن لیموها را آب گرفته و با شوید و فلفل تازه آسیاب شده به خورش اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. در صورت نیاز دوباره خورش را مزه کرده تا از ادویه آن مطمئن شوید.

مرحله چهارم:

اجازه دهید خورش کنگر به مدت 10 دقیقه خنک شود. در مرحله آخر؛ خورش را همراه با پنیر فتا سنتی و نان برشته تازه سرو کنید!

منبع

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی