کد خبر: ۹۶۲
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ۱۰:۴۰:۲۲

پیتزای سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر پیتزا به روش سالم طبخ شود می‌تواند مزایای بسیاری برای سلامت بدن به همراه داشته باشد.

پیتزا از  غذاهایی است که طرفداران بسیاری دارد؛ اگر این غذا به روش سالم تهیه شود می‌تواند مزایای بسیاری مانند تقویت سیستم ایمنی، مقابله با سرطان و  حتی بهبود عملکرد مغز داشته باشد.

پیتزای سالم شامل ترکیبات مغذی و مفید است، اما مانند تمام غذاهای دیگر  نباید در مصرف آن افراط کرد. 

نان پیتزا

نان پیتزا معمولا نان سفید است که با آرد سفید درست می‌شود؛ بدن انسان آرد سفید را همانند قند، بسیار راحت هضم کرده و آن را به عنوان چربی شکم ذخیره می‌کند. بنابراین بهتر است برای تهیه نان پیتزا از آرد گندم کامل استفاده کنیم، زیرا حاوی فیبر بوده و به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند.

همچنین چربی‌های اشباع‌شده در نان پیتزا به کار می‌رود که برای سلامت قلب بسیار مضر است و منجر به چاقی می‌شود. می‌توان روغن زیتون را جایگزین این نوع روغن‌ها کرد، زیرا حاوی اسیدهای چرب است که بدن شما برای حفظ سلامت خود به آن نیاز دارد.

پیترا

سس گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپین است؛ این ماده برای مقابله با سلول‌های سرطانی و کاهش رشد تومورها بسیار مفید است، اما سس گوجه دارای قند زیادی بوده که اسید گوجه فرنگی را خنثی می‌کند.

قند به راحتی به عنوان چربی شکم ذخیره شده، باعث افزایش وزن می‌شود و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است سس گوجه فرنگی را خودتان درست کنید تا حاوی قند کمتری باشد. برای افزایش جذب لیکوپین، می‌توانید به پیتزای خود کلم بروکلی اضافه کنید.

سبزیجات

سبزیجات سالم‌ترین جزء پیتزا محسوب می‌شود، زیرا سرشار از فیبر، انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است. بنابراین می‌توانید برای تهیه پیتزا از انواع سبزیجات مانند قارچ، ذرت، اسفناج، زیتون، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای به صورت پخته شده و خام استفاده کنید.

پیترا

پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی پیتزا بوده که کاملا ناسالم است؛ با این که پنیر پیتزا یک فرآورده لبنی و سرشار از پروتئین است، اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع‌شده بوده که باعث بروز چاقی، بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات سلامت می‌شود. بنابراین برای تهیه پیتزای سالم باید از پنیر کمتری استفاده کنید.

پیترا

گوشت

گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و ژامبون سرشار از نمک، چربی اشباع‌شده و نیترات است که همه این مواد باعث چاقی و مشکلات قلبی عروقی می‌شود. بنابراین بهترین راه این است که برای تهیه پیتزا از مصرف گوشت دوری کرده یا حداقل از گوشت‌های کم چرب و کم کالری مانند مرغ و ماهی استفاده کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی