کد خبر: ۷۳۷۱
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۱۵:۴۴:۴۸

جزئیات کامل مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه اعلام شد + روش و شرایط خرید

از چهارشنبه مورخ 1402/02/20، مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی آغاز می‌شود. بر اساس اطلاعیه‌ای که در سامانه یکپارچه منتشر شده است،

تمامی اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد. این معاملات شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌شود.

طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی، دومین طرح این چنینی است. این طرح، از روز چهارشنبه مورخ 1402/02/20 آغاز می‌شود و متقاضیان تا پایان روز جمعه 1402/02/29، می‌توانند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام نمایند. محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز از تاریخ 1402/02/20 در سامانه قابل مشاهده هستند.

 

تنها متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه شنبه 1402/03/03 تا جمعه 1402/03/10 نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مورد نظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند. امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ 1402/02/20 در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند.

 

براساس ماده 19 آیین‌نامه اجرائی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشوئی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد. این معاملات شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌شود.

 

لازم به ذکر است که موعد تحویل برخی از محصولات پرتقاضا شرکت‌های خودروساز در سال 1403 خواهد بود.

 

شرکت‌های خودروساز، برخی از محصولات پرتقاضا را در سال 1403 تحویل خواهند داد. همچنین، سازوکار طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر اساس فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:

 

مرحله اول: پیش‌ثبت نام متقاضیان

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی برای هر محصول به تفکیک برنامه تولید

مرحله سوم: قطعی کردن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان شرکت‌های خودروساز

 

مرحله اول: پیش‌ثبت نام متقاضیان

در این مرحله، متقاضیانی که شرایط طرف تقاضا مندرج در اطلاعیه را دارند و وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود کرده‌اند، می‌توانند حداکثر ۵ اولویت را برای ثبت نام اولیه در لیست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر اساس لیست انتظار انتخاب کنند. بنابراین، پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی به‌نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود کردن وجه اعتبار است.

 

زمان پیش بینی شده برای وکالتی نمودن حساب شخصی به‌نام سازمان حمایت برای این طرح و مسدود کردن وجه اعتبار در حساب مذکور، از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ می‌باشد. در این فاصله، لیست افرادی که مجاز به پیش-ثبت نام در سامانه بر اساس اطلاعات ارسال شده از بانک‌ها هستند، تهیه می‌شود.

 

تنها متقاضیان واجد شرایط که وجه اعتبار خود را در حساب وکالتی خود تکمیل کرده‌اند، می‌توانند از روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ تا جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۰، برای قرارگیری در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی، ثبت نام اولیه کنند.

 

توجه داشته باشید که:

برای ثبت نام در لیست نوبت دهی برای تمام خودروهای داخلی، موجودی حداقل ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی الزامی است. این وجه اعتبار فقط برای شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده است و برای همه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده و جوانی الزامی است.

 

وجه اعتبار موجود در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، باید مسدود شده و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه در این بازه زمانی، به منزله انصراف از طرح تلقی می‌شود و متقاضی از لیست انتظار حذف می‌شود.

 

امکان ثبت نام هر متقاضی که قبلا در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته بود، وجود ندارد مگر آنکه تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در سامانه‌های مربوطه انصراف داده باشد.

 

ثبت نام مرحله اول در لیست نوبت دهی هیچ حقی برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌کند و تعهد خودروساز صرفاً براساس قطعی شدن ثبت نام در مرحله سوم اجرای طرح شکل می‌گیرد.

 

تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام می‌شود.

 

ضروری است علاوه بر داشتن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، تمام شرایط طرف تقاضا توسط متقاضیان رعایت شود و در صورتی که مشخص شود متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام او ملغی خواهد شد.

 

ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت شرایط عمومی زیر را تعیین کرده است:

۱. حداقل سن مجاز برای خرید خودرو ۱۸ سال است.

۲. برای ثبت نام و خرید خودرو، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر با تاریخ اعتبار الزامی است.

۳. افرادی که در ۴۸ ماه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و یا در ۲۴ ماه گذشته در شرکت‌های خودروسازی دیگر ثبت نام یا فاکتور صادر کرده‌اند، اجازه ثبت نام و خرید خودرو را نخواهند داشت.

۴. افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، نمی‌توانند ثبت نام و خرید خودرو داشته باشند.

۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص دیگر و فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶. امکان صلح خودروی خریداری شده وجود ندارد.

۷. شرکت‌های خودروسازی موظف به تدابیر از جمله رهن گرفتن سند خودرو به مدت یک سال برای جلوگیری از انتقال سند هستند.

۸. اشخاص حقوقی اجازه ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۹. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نمی‌باشد، ثبت نام وی لغو و وجه واریزی عودت داده خواهد شد.

۱۰. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو براساس قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو پرداخت خواهد شد.

۱۱. شرایط دیگر بر اساس بخشنامه‌های شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده با مشتریان خواهد بود.

۱۲. متقاضی باید یک حساب وکالتی ایجاد کند در غیر این صورت، مسئولیت موضوع به عهده متقاضی خواهد بود.

۱۳. افرادی که در فهرست اولویت‌های اعلامی طرح اول یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی قرار دارند و یا در طرح مذکور انصراف داده‌اند، اجازه خرید خودرو در این طرح را نخواهند داشت.

۱۴. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی می‌باشد.

۱۵. طرح عادی شامل تمام افراد با مشخصات فوق است و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفاً برای مادرانی که حائز شرایط قانونی هستند یا جوانان با تأیید سازمان ثبت احوال کشور مختص می‌باشد و مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بر عهده متقاضی است.

۱۶. متقاضیان ثبت نام باید شماره همراه ثبت شده برای خود را در سامانه اعلام کنند، در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی بر عهده متقاضی خواهد بود.

 

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی برای هر محصول به تفکیک برنامه تولید

بعد از رزرو نوبت، لیست افراد واجد شرایط برای ثبت نام اولیه در خودرو مورد نظر براساس برنامه تولیدی که توسط خودروسازان داخلی اعلام شده و در سامانه منتشر می‌شود، همچنین زمان تحویل خودرو به متقاضی در این سامانه اطلاع رسانی می‌گردد.

 

توجه داشته باشید که اعلام زمانبندی بر اساس لیست نوبت دهی یعنی لیست انتظار هر محصول، در ماه خرداد سال ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir صورت می‌گیرد.

 

ضمناً قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار بر اساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مراحل بعدی و براساس انجام قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس شرایط تعیین شده در قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.

 

لذا، در این مرحله، متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید و پس از اعلام زمانبندی، در صورت تمایل و وجود شرایط لازم برای تحویل خودرو، مطابق با زمانبندی اعلامی در این مرحله، ثبت نام خود را قطعی کند و برای تحویل خودرو اقدام کند. همچنین، در صورت عدم تمایل متقاضی پس از اعلام نتایج زمانبندی، می‌تواند از لیست انتظار خارج شود.

 

مرحله سوم: قطعی کردن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان شرکت‌های خودروساز.

پس از اعلام زمانبندی به متقاضیان و شکل‌گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوانی برای طرح فروش خودرو را که منطبق بر زمانبندی و نوبت دهی انجام شده باشد، اعلام کند. در نتیجه، خودروسازان تنها براساس لیست اولویت بندی برای هر محصول، به تدریج و در چارچوب زمانبندی، ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش را برمبنای قیمت روز خودرو قطعی خواهند کرد.

 

لذا، توجه داشته باشید که قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح، بر اساس لیست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت صورت می‌گیرد.

 

همچنین، در صورتی که در طول فراخوان، مشتری در زمان تحویل یا انجام ثبت نام قطعی، شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض کند و یا در این مدت از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری کند، ثبت نام در این طرح لغو خواهد شد.

 

توجه کنید که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح، حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی