کد خبر: ۷۳۶۷
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۰۹:۴۱:۴۰

کدام غذای شمالی جهانی شد؟

وب‌سایت اطلس جهانی غذا که غذا‌های محبوب ملل را معرفی می‌کند یک غذای مازندرانی را نیز در فهرست خود قرار داده است.

وب‌سایت TasteAtlas، مرجعی برای معرفی غذا‌های محلی کشور‌های مختلف است که در آن علاوه بر معرفی غذا‌های محبوب و خوشمزه جهان، دستور‌العمل پخت آن و نظرات کارشناسام غذا را گردآوری می‌کند.

 

این مرجع لیستی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی شامل ۱۱۳ غذا را در فهرست خود آورده است که استان گیلان با ۹ غذا از جمله میرزا قاسمی، واویشگا، زیتون پرورده، کته، اناربیج، کباب ترش، زیتون پرورده، کوکو سیب زمینی و خورشت چغرتمه بیشترین سهم را دارد.

 

از مازندران نیز نازخاتون به عنوان غذای خوشمزه این استان شمالی معرفی و خاستگاه آن نیز بهشهر اعلام شده است و کاربران جهانی وب‌سایت TasteAtlas به نازخاتون مازندرانی نمره ۳.۵ از ۵ را دادند.

 

این وبسایت در خصوص طعم ناز خاتون نوشت.

نازخاتون اگرچه غذای ساده‌ای است، اما طعم نهایی آن پیچیده است و طعم بادمجان دودی با طراوت سبزی و تند بودن آب آن، این چاشنی را فوق العاده می‌کند.

 

17634249_366

 

 

نازخاتون یکی از انواع ترشی‌های مازندرانی است که با بادمجان کبابی درست می‌شود برای تهیه ناز خاتون ابتدا بادمجان‌ها را روی حرارت متوسط کبابی و نرم می‌کنند و سپس آن را۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون یک ظرف درب دار قرار می‌دهند تا پوست آن به راحتی جدا شود.

 

پس از جدا شدن پوست بادمجان کباب شده، آن را روی یک تخته گوشت قرار می‌هند و به صورت ریز خرد می‌کنند و سپس مقداری ریحان سیر و فلفل سبز که به صورت نگینی خرد شده به آن اضافه می‌کنند سپس بادمجان‌ها را به همراه ریحان خرد شده، فلفل، سیر، نمک و آبغوره درون یک کاسه مناسب می‌ریزند و مخلوط می‌کنند تا مواد آن یکدست شود.

 

کدبانو‌های مازندرانی این ترشی را در یک ظرف درب دار شیشه‌ای مناسب و خشک به مدت یک روز درون یخچال قرار می‌دهند تا اصطلاحا ترشی جا بیفتد.

 

این ترشی را می‌توان در کنار انواع غذا‌ها سرو کرد نوش جان.

 

17634243_713

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی