کد خبر: ۷۳۴۷
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۱۴:۱۵:۰۷

با سرکه سیب چطور لاغر شویم؟

سرکه سیب ممکن است به سرکوب اشتهای شما کمک کند که می تواند منجر به کاهش وزن شود. این ماده ی محبوب همچنین ممکن است فواید سلامتی دیگری از جمله کاهش قند خون داشته باشد. اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

این مقاله به بررسی تحقیقات درباره سرکه سیب و کاهش وزن می پردازد. همچنین نکاتی در مورد گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی شما ارائه می دهد.

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را بریده یا له می کنند و با مخمر ترکیب می کنند تا شکر آنها به الکل تبدیل شود.در مرحله ی دوم، باکتری برای تخمیر الکل به اسید استیک اضافه می شود.

تولید سرکه سیب سنتی حدود یک ماه طول می کشد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان به طور چشمگیری این روند را تسریع می کنند به طوری که تنها یک روز طول می کشد.

اسید استیک جزء فعال اصلی سرکه سیب است. این ماده که همچنین به عنوان اسید اتانوئیک شناخته می شود، یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است.

اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن شما به استات و هیدروژن حل می شود.

حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر، حاوی حدود 3 کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.

شما زمانی که سرکه سیب می نوشید، یا آنها به سالاد خود اضافه می کنید، سرکه سیب احساس سیری را افزایش داده و کالری دریافتی را کاهش می دهد.

علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها بر بدن، سرکه سیب نشان داده است که سرعت خروج غذا از معده شما را کاهش می دهد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است شرایطی داشته باشند که مصرف سرکه ی سییب برای آنها مضر باشد.

گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است. در این بیماری زمان‌بندی انسولین با مصرف غذا به یک چالش تبدیل می‌شود، زیرا پیش‌بینی اینکه چقدر طول می‌کشد تا قند خون بعد از غذا افزایش یابد، دشوار است.

از آنجایی که نشان داده شده است که سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده شما را افزایش می دهد، مصرف آن با وعده های غذایی می تواند گاستروپارزیس را بدتر کند.

 

سرکه سیب و لاغری

مصرف سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن و چربی بدنی کمک کند.

نتایج یک مطالعه کوچک اما گسترده در سال 2009 نشان داده است که سرکه سیب اثرات چشمگیری بر وزن و چربی بدن دارد.

در این مطالعه 12 هفته ای، 144 بزرگسال ژاپنی مبتلا به چاقی هر روز 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه یا یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند.

به آنها گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما رژیم غذایی و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند.

شرکت کنندگانی که 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز مصرف کردند (به طور متوسط) از مزایای زیر برخوردار بودند:

  • کاهش وزن: 2.6 پوند، یا 1.2 کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 18 درصد
  • کاهش دور کمر: 0.5 اینچ یا 1.4 سانتی متر
  • کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

در شرکت کنندگانی که 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز مصرف می کردند تغییرزیر حاصل شد:

  • کاهش وزن: 4.2 پوند یا 1.7 کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.9 درصد
  • کاهش دور کمر: 0.75 اینچ یا 1.9 سانتی متر
  • کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

 

گروه دارونما در واقع 0.9 پوند (0.4 کیلوگرم) اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت.

در یک کارآزمایی بالینی در سال 2018 که شامل 39 شرکت‌کننده در رژیم‌های غذایی با کالری محدود بود، آن‌هایی که روزانه حدود 2 قاشق غذاخوری (یا 30 میلی‌لیتر) سرکه سیب در طول 12 هفته مصرف کردند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که سرکه سیب مصرف نکردند، وزن و چربی بدنشان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس این مطالعه، افزودن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. همچنین ممکن است درصد چربی بدن شما را کاهش دهد و به کاهش چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شما کمک کند.

 

روش لاغری با سرکه سیب را یاد بگیرید

 

سایر مزایای سلامتی سرکه سیب

علاوه بر افزایش وزن و کاهش چربی، سرکه سیب فواید دیگری نیز دارد:

  • قند خون و انسولین را کاهش می دهد: نشان داده شده است که وقتی سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف شود، قند خون و سطح انسولین را پس از خوردن غذا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد: مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه با یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.
  • قند خون ناشتا را کاهش می دهد: مطالعات ارتباطی بین مصرف سرکه سیب و کاهش قابل توجه گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله پیدا کرده اند .
  • علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را بهبود می بخشد: در یک مطالعه کوچک در سال 2013 روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به مدت 90 تا 110 روز سرکه مصرف کردند، 57 درصد تخمک گذاری را از سر گرفتند.
  • سطوح کلسترول را کاهش می دهد: یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 از 9 کارآزمایی بالینی نشان داد که سرکه سیب کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
  • فشار خون را کاهش می دهد: مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه ممکن است با مهار آنزیم مسئول انقباض عروق خونی، فشار خون را کاهش دهد. با این حال، مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی در فشار خون نشان نداده است.
  • باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را از بین می‌برد: مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است یک جنگنده قوی علیه باکتری‌های E. coli و S. aureus و همچنین باکتری‌های Escherichia coli (rE. coli) و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) باشد.

 

چگونه سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

چند راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی شما وجود دارد:

یک روش آسان استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگدار، خیار و گوجه فرنگی خوشمزه است.

همچنین می توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا به سادگی آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید.

مقدار سرکه سیب مورد استفاده برای کاهش وزن 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز، مخلوط با آب است.

بهتر است آن را در 2 تا 3 دوز در طول روز پخش کنید و ممکن است بهتر باشد آن را قبل از غذا بنوشید.

مصرف بیش از این به دلیل اثرات مضر بالقوه در دوزهای بالاتر، مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی شود. همچنین بهتر است با 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) شروع کنید تا ببینید چگونه این ماده بر بدن شما تاثیر می گذارد.

بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) در یک زمان مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن در یک زمان ممکن است باعث تهوع شود.

مهم است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. سرکه رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

 

بهترین زمان برای مصرف سرکه سیب

 بهترین زمان برای مصرف سرکه سیب باید با توجه به وزن و میزان بافت چربی در بدن باشد. همچنین مداومت در مصرف این ماده‌ خوراکی باید بر همین اساس باشد. برای تأثیر بیشتر اگر آن را بعد از غذا مصرف کنید، به افزایش متابولیسم بدن و جذب مواد معدنی کمک می‌کند.

برخی از افراد که به خوردن سرکه قبل از غذا و یا ناشتا حساسیت دارند، بهتر است آن را بعد از خوردن غذا میل کنند. اما از آن جا که خوردن سرکه خالی باعث ضعف و بی‌حالی می‌شود، باید مقدار کمتری بخورید و در عین حال آن را با آب ترکیب کنید. زیرا برخی از افراد بعد خوردن سرکه سیب بعد از غذا، باز هم احساس گرسنگی می‌کنند و مجبور به خوردن غذا می‌شوند.

سرکه سیب یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها برای همه کسانی است که سعی در کاهش وزن دارند. برخی آن را صبح زود با معده خالی می نوشند، برخی دیگر ترجیح می دهند آن را در اواخر شب بنوشند.

به گفته متخصصان، نوشیدن سرکه سیب اول صبح با مقداری آب ولرم می تواند باعث کاهش وزن سریع تر و سرعت بخشیدن به چربی سوزی شود.سرکه سیب به شکل یک ماده سم زدا عمل می کند. وقتی صبح زود سرکه سیب مصرف می‌کنید، به بدنتان کمک می‌کنید تا سموم را دفع کند و روز را با حال و هوایی تازه شروع کنید. این عادت همچنین می تواند به شما در حفظ سطح pH بدن، افزایش متابولیسم، افزایش استقامت کمک کند.

برخلاف این، وقتی شبانه سرکه سیب می نوشید، در واقع به کاهش وزن بدن خود کمک نمی کنید. نوشیدن ACV درست قبل از خواب به طور مستقیم به کاهش وزن کمک نمی کند.

 

چه مقدار سرکه سیب باید هر روز بنوشید؟

با توجه به مزایای سلامتی سرکه سیب، باید بدانید که نمی توانید آن را در هر مقداری که دوست دارید مصرف کنید. کارشناسان توصیه می کنند روزانه 1-2 قاشق غذاخوری سرکه مصرف کنید. همچنین، آن را مستقیما ننوشید - 1-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به آب گرم اضافه کنید.

پس از مصرف سرکه سیب حتماً بلافاصله دهان خود را بشویید؛ چرا که سرکه سیب یک استیک تخمیر شده است و اگر برای مدت طولانی در دهان بماند می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی