کد خبر: ۷۲۴۱
۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ۰۹:۵۴:۰۲

هنگام غذا آب بنوشیم یا نه ؟

نوشیدن آب همواره حیاتی است اما عده زیادی از مردم در بین غذا خوردن هم آب می‌نوشند. اما آیا نوشیدن آب حین صرف غذا برای بدن ضرر دارد؟ بعد یا قبل از صرف وعدهٔ غذایی چطور؟

فرآیند هضم غذا در بدن

پیش از پرداختن به سوال اصلی بهتر است تا با فرآیند هضم غذا در بدن کمی آشنا شوید. هضم غذا به محض جویدن آن در دهان شروع می‌شود. با جویدن غذا، غدد بزاقی به مغز شما سیگنال می‌دهند که شروع به تولید بزاق‌های آنزیم دار برای هضم غذا کنند. در مرحلهٔ بعد زمانی که غذای جویده شده وارد معده می‌شود با اسید معده ترکیب می‌شود. پس از آن، غذا وارد روده کوچک شده و با آنزیم‌های گوارشی صفراوی و پانکراس ترکیب می‌شود تا غذا به شکل بهتری جذب و وارد خون شود. به همین دلیل بیشتر مواد غذایی با عبور از رودهٔ کوچک جذب خون می‌شوند. با توجه به نوع غذایی که مصرف می‌شود فرآیند هضم بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

 

آیا نوشیدن آب حین غذا خوردن به مشکلات گوارشی منجر می‌شود؟

نوشیدن مایعات از جمله آب در طول روز برای بدن ضروری است. با این حال عده‌ای ادعا می‌کنند که نوشیدن آب در هنگام صرف وعده‌های غذایی عادت غذایی مناسبی نیست. چرا که نوشیدن آب سبب رقیق شدن اسیدها و آنزیم‌های گوارشی می‌شود و در نتیجه هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین نوشیدن آب در هنگام صرف غذا، سرعت خروج غذاهای جامد را در بدن افزایش می‌دهد و باعث ضعیف شدن هضم مواد غذایی می‌شود. البته هیچ تحقیق علمی‌ این ادعا را تایید نکرده است.

آیا مایعات ممکن است هضم غذا را بهبود ببخشد؟

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن مایعات به مقدار کم، به تجزیه تکه‌های بزرگ غذا کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا غذا راحت‌تر از مری وارد معده شود و از نفخ و یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین معده در زمان هضم مواد غذایی مقداری آب با اسیدهای معده و آنزیم‌های گوارشی تولید می‌کند. در نتیجه آب کمک می‌کند تا آنزیم‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند.

 

آب ممکن است اشتها و کالری دریافتی را کاهش دهد

نوشیدن آب همراه با وعده‌‌های غذایی می‌تواند باعث توقف در صرف مواد غذایی شده و به مغز فرصت دهد تا سیگنال‌های مربوط به سیری را بررسی کند. در نتیجه نوشیدن آب هنگام غذا می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند و حتی به کاهش وزن کمک کند. همچنین تحقیقات نشان داده که نوشیدن آب می‌تواند متابولیسم بدن را تا حدود ۲۴ کالری به ازای هر ۵۰۰ میلی‌لیتر غذا افزایش دهد. جالب اینجاست که با گرم شدن آب تا دمای بدن، تعداد کالری سوزانده شده کاهش می‌یابد. شاید دلیل این مسئله این باشد که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن آب سرد تا دمای بدن نیاز دارد. البته ناگفته نماند که اثرات آب روی متابولیسم بدن برای همه یکسان نیست و تاثیرات جزئی‌ روی سوخت و ساز بدن دارد.

نظر پزشکان ایرانی برای مصرف آب هنگام صرف غذا

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه ایرانی بر این باورند که مصرف آب در هنگام صرف غذا، سبب رقیق شدن شیرهٔ گوارشی معده و تجمع سموم در بدن شده و در دراز مدت افراد را به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌کند. دکتر زهرا یاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی بر این باور است که نوشیدن مایعات، حین، قبل یا بعد از صرف وعده‌های غذایی هضم غذا را با اختلال مواجه می‌کند. به همین دلیل نوشیدن آب برای افرادی که دچار سوء هاضمه و سوء تغذیه هستند و برای کودکان و سالمندان توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

با توجه به آثار نوشیدن آب در هنگام صرف مواد غذایی؛‌ توصیه ما به شما نوشیدن آب یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از صرف غذاست. با این حال برای افرادی که بعد از صرف غذای تند یا شور نیاز به نوشیدن آب دارند، توصیه می‌کنیم تا مصرف آن را در هنگام صرف غذا به حداقل برسانند. همچنین برای افرادی که پس از صرف غذا دچار نفخ شده یا رفلاکس معده‌شان بدتر می‌شود، توصیه می‌کنیم از خوردن مایعات به خصوص آب در هنگام صرف غذا اجتناب کنند و نوشیدن آن را به یک ساعت قبل یا بعد از وعدهٔ غذایی موکول کنند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی