کد خبر: ۷۲۱۲
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ۰۸:۴۱:۱۴

فیلم‌های ایرانی در لیست منتخب اسکار 2023

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست فیلم‌های بلند واجد شرایط رقابت در نود و پنجمین دوره این جوایز را اعلام کرد.

سایت رسمی آکادمی اسکار، ۳۰۱ فیلم سینمایی واجد شرایط جوایز اسکار ۲۰۲۳ را در حالی اعلام کرد که شامل پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شامل «آواتار: راه آب»، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» و «تاپ گان: ماوریک» در کنار فیلم‌های تحسین‌شده منتقدان مانند «بنشی‌های اینیشرین»، «نهنگ»؛ «همه چیز در همه جا به یکباره» و «تار»، «الویس» و «فابلمن‌ها» و ... است.

سال گذشته ۲۷۶ فیلم بلند و دو سال پیش و در دوران اوج همه‌گیری کرونا، ۳۶۶ فیلم بلند واجد شرایط رقابت در جوایز اسکار شده بودند.

اما فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی که نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و در بخش مسابقه اصلی تجربه کرد و در نهایت برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. ساخه جعفر پناهی که بدون پروانه نمایش در ایران ساخته شده به واسطه اکران در سینماهای آمریکا، واجد شرایط رقایت در اسکار ۲۰۲۳ شده است و به همین ترتیب بازیگران این فیلم شامل جعفر پناهی، ناصر هاشمی، وحید مبصری، بختیار پنجه‌ای، رضا حیدری، جواد سیاحی، مینا کاوانی و نرجس دل‌آرام نیز واجد شرایط رقابت در شاخه‌های بازیگری اسکار پپش رو خواهند بود.

نام فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی نیز در این فهرست دیده می‌شود. از دیگر فیلم‌های حاضر در فهرست ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار ۲۰۲۳ می‌توان به «بابیلون»، «باردو»، «همه چیز آرام در جبهه غربی»، «افترسان»، «آرژانتین، ۱۹۸۵»، «زن پادشاه»، «حرف‌های زنانه»، «رهایی»، «بلوند»، فیلم هندی-هالیوودی «RRR» و فیلم کُره‌ای «دلال» ساخته «هیروکازو کورئیدا» اشاره کرد.

فهرست کامل ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار ۲۰۲۳ در این لینک قابل مشاهده است. آکادمی اسکار پیش از این فهرست نامزدهای اولیه شاخه‌هایی چون بهترین فیلم بین‌المللی، مستند بلند، انیمیشن بلند و. را نیز اعلام کرده است.

۹۵۹۷ عضو دارای حق رای آکادمی اسکار از روز ۱۲ تا ۱۷ ژانویه، آرای خود ارسال خواهند کرد و فهرست رسمی نامزدهای اسکار روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) و مراسم اعطای جوایز نیز ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی