کد خبر: ۷۰۱۵
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۲۱:۰۰:۰۰

تاثیر قصه گویی بر خلاقیت کودکان

یکی از تاثیرات قصه گویی این است که کودک بعد از هربار شنیدن، سعی می‌کند مکان، شخصیت‌های داستان و اتفاقات را در ذهن خود تصویرسازی کند. این مسئله باعث خواهد شد تا قدرت خلاقیت و تصویرسازی کودک افزایش پیدا کند و ذهنشان برای فکر کردن و تجسم کردن اتفاقات با محدودیت رو به رو نشود.

قصه گویی کودکان

امروزه والدین ترجیح می‌دهند کودکشان قبل از خواب، کارتون مورد علاقه‌اش را ببیند و سپس بخوابد. کمتر کسی این روزها قبل از خواب کودک، برای او قصه می‌گوید. اگر وقت کافی ندارید، لازم نیست هر شب برای او قصه تعریف کنید، بلکه می‌توانید برخی مواقع در کنار او بنشینید، یک داستان کوتاه که به یاد دارید یا یک خاطره‌ی کودکی را برای او تعریف کنید تا به خواب برود. کودکان از شنیدن داستان لذت می‌برند و این موضوع تاثیر بسیاری بر روی آنها می‌گذارد. توصیه می‌شود برای کودکان در رده سنی قبل از مدرسه و مهد کودک، بیشتر داستان تعریف کنید تا تاثیرگذاری بیشتری ببینید.

 

فواید قصه گویی برای کودکان

 

پرورش اصول فرهنگی و ریشه‌های اعتقادی

با خواندن قصه و تعریف کردن خاطرات کودکی، سرگرمی‌ها، جشن و مراسم‌هایی که شرکت کردید؛ کودک را با فرهنگ خانوادگی، آداب و معاشرت اجتماعی بیشتر آشنا خواهید کرد.

کتابی

افزایش مهارت‌های کلامی

با قصه گویی کودکان ، می‌توانید آنها را با پیچیدگی‌های زبان و کلمات جدید آشنا کنید و همچنین اصول استفاده و تلفظ صحیح آن را به فرزندانتان آموزش ‌دهید.

 

افزایش مهارت شنیداری

معمولا کودکان ترجیح می‌دهند بیشتر حرف بزنند تا گوش کنند. به کمک داستان گویی می‌توانید توجه آنها را به موضوع افزایش دهید و مهارت‌های شنیداری او را تقویت کنید.

تاثیر قصه گویی بر خلاقیت کودکان

یکی دیگر از تاثیرات قصه گویی این است که کودک بعد از هربار شنیدن، سعی می‌کند مکان، شخصیت‌های داستان و اتفاقات را در ذهن خود تصویرسازی کند. این مسئله باعث خواهد شد تا قدرت خلاقیت و تصویرسازی کودک افزایش پیدا کند و ذهنشان برای فکر کردن و تجسم کردن اتفاقات با محدودیت رو به رو نشود.

کتابخوانی

با کودک بی‌علاقه به درس خواندن چه کنیم؟

کمک به تقویت حافظه

می‌توانید با استفاده از ایده‌های هوشمندانه سطح تمرکز را در کودک افزایش دهید. سعی داشته باشید یک قصه را چندین بار برای او با جزئیات تعریف کنید؛ سپس بعد از گذشت چند روز، از او بخواهید تا داستان را برای شما تعریف کند و یا ادامه‌ی قصه را خودش به تنهایی بازگو کند. این روش سطح تمرکز او را افزایش می‌دهد و به تقویت حافظه در کودک کمک خواهد کرد.

گسترش محدودیت فکری

ممکن است کودکان با فرهنگ، آداب و رسوم مردم دیگر، در کشورهای جهان آشنا نشوند. می‌توانید با خواندن قصه‌های مربوط به کشورهای دیگر، کودک را با مکان و مردمان نقاط مختلف جهان آشنا کنید. به این ترتیب سبب افزایش سطح فهم و درک کودک شده و محدوده فکری او را نسبت به جهان گسترده‌تر کنید.

کمک به توانایی حل مشکلات

کودکان با قرار گرفتن در موقعیت‌های سخت و دشوار، احساس سردرگمی می‌کنند و توانایی حل مشکلات را ندارند. در حقیقت می‌توان با قصه گویی از شخصیت‌های قهرمان و توانمند در داستان، او را در حل مشکلات و رویارویی با مسائل قدرتمندتر کنید. در واقع به کمک قصه گویی کودکان ، آنها را با رنج و سختی‌هایی که ممکن است در زندگی پیش آید، آشنا خواهید کرد و یاد می‌دهید که چطور با شرایط مختلف کنار بیایند و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.

تقویت برقراری ارتباط

برخی کودکان سوالات و کنجکاوی‌های زیادی در ذهنشان وجود دارد، اما در پرسیدن آنها مردد هستند. قصه گویی هنر درست سوال پرسیدن و شروع یک گفتگو را به کودک می‌آموزد و سبب افزایش اعتماد به نفس در آنها می‌شود. همچنین گوش دادن و خواندن مداوم قدرت سخنوری آنها را بالا می‌برد.

تاثیر در خلق و خوی کودک

کودکان از گوش دادن به قصه‌ها لذت می‌برند. آنها دوست دارند درباره‌ی شخصیت‌های داستان که به آن علاقه دارند بیشتر بدانند و همانند آنها رفتار کنند. در واقع شما می‌توانید اخلاقیات پسندیده مثل شجاعت، صداقت و دانایی را به کودکان بیاموزید و صفات مثبت انسانی را در آنها پرورش دهید

کتتتا

نحوه قصه گویی برای کودکان

در قصه گویی کودکان با رعایت چند نکات به راحتی‌ می‌توانید داستان را برای او جذاب‌تر کنید و در این راه حرفه‌ای شوید:

در هنگام قصه گفتن از صداها و حرکات دست و صورت استفاده نمایید تا جذابیت داستان را بیشتر کنید. همچنین می‌توانید از کودک بخواهید شما را همراهی کند تا تمام حواس و ذهن خود را بر گفته‌های شما متمرکز کند.

یک جای راحت و آرام، مثل اتاق کودک را برای خواندن قصه انتخاب کنید.

سعی کنید داستانی را که می‌خوانید، خیلی کوتاه و یا طولانی نباشد؛ زیرا داستان‌های کوتاه پیام قصه را به خوبی نمی‌رسانند و داستان‌های بلند، کودک را برای گوش دادن بی‌حوصله و بی‌میل می‌کند.

با صدای رسا و سرعت پایین قصه گویی کودکان را ادامه دهید، به طوری که به کمک صداها احساسات قصه را به خوبی بیان کنید. در برخی مواقع لازم است مکث کرده و نظر کودک را بپرسید.

با توجه به سن کودک کتابی متناسب با درک و فهم او انتخاب کنید تا به آسانی مطالب را درک کند و هیچ علامت سوالی در ذهنش ایجاد نشود.

از کتاب‌های مصور استفاده نمایید تا جذابیت قصه را بیشتر کنید.

هدف خود را از قصه‌ای که انتخاب کرده‌اید برای کودک بیان کنید تا علاقه در آن به وجود آورید.

تربیت کودکان از اصلی‌ترین وظایف خانواده محسوب می‌شود

باید طبق اصول و قواعد خاصی پیش برود. قصه گویی کودکان یکی از موثرترین راه‌ها برای شکل گیری شخصیت در فرزندانتان است که می‌تواند آنها را با جهان، اتفاقات و ارتباطات اطرافشان آشنا کند. سعی داشته باشید اندکی از وقت روزانه‌ی خود را به این کار اختصاص دهید تا کودک را بیشتر به سمت خلاقیت و یادگیری سوق دهید. به کمک روش‌های گفته شده دیگر می‌توانید با کودکانتان وقت بگذرانید و از بودن با آنها لذت ببرید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی