کد خبر: ۶۹۹۳
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۲:۵۸:۴۴

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندی درباره قطع یارانه خریداران دلار سهمیه ای

​سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره قطع شدن یا نشدن یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای توضیح داد.

در حالی در نیمه آبان‌ماه و همزمان با صف‌های طولانی فروش ارز که به دنبال روند جهشی قیمت دلار ایجاد شده بود، خبری منتشر شد که خریداران دلار سهمیه‌ای با خطر قطع یارانه معیشتی مواجه می‌شوند، اما سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید برای آذرماه فردی برای حذف یارانه بابت خرید ارز دولتی به سازمان معرفی نشده است.

البته پاییز سال گذشته ارز سهمیه‌ای برای مسافرت‌های خارجی حذف شد، اما در خرداد امسال دوباره بازگشت. هر فرد می تواند سالانه ۲۰۰۰ یورو و ۲۲۰۰ دلار، ارز از صرافی ملی دریافت کند. نکته این که به هر فرد حدود ۲۰۰۰ یورو تحویل می‌دهند. سهمیه ای که هر سال فقط یک بار به افراد داده می‌شود و قیمت آن همیشه از بازار آزاد کمتر است.

در این شرایط هر گاه که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظه‌ای شکل می‌گیرد، سروکله سوء‌استفاده‌کنندگان در بازار پیدا می‌شود و یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمع‌آوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی ۲ هزار دلاری آن‌ها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده می‌کنند.

انتشار خبر احتمال قطع یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای در همان دوره تا حدی صفوف خرید ارز را جمع کرد، اما پس از مدتی دوباره سروکله سوءاستفاده‌کنندگان در بازار پیدا شد.

با این حال، طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز از دولت دریافت کردند و تغییرات احتمالی دهک‌بندی‌ها، اعلام کرد: کار دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود. اینکه دریافت ارز نیز به عنوان معیار دهک‌بندی قرار گرفته یا خیر نیز از جمله مواردی است که به صورت تخصصی به این وزارتخانه و پایگاه رفاه ایرانیان مربوط می‌شود.

حسینی به تسنیم گفت: در حال حاضر به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فردی برای حذف یارانه معرفی نشده است به این معنا که فردی نبوده که تا پیش از این یارانه دریافت می‌کرده اما یارانه او از این ماه قطع شود.

وی عنوان کرد: البته همچنان امکان ثبت‌نام یارانه‌ها وجود دارد که آزمون وسع در خصوص آنها انجام می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از معترضین نیز هر ماه به جمع یارانه‌بگیران افزوده می‌شوند.

بنا به این گزارش، هشتمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

بنا به گزارش‌ها از اردبیهشت ماه امسال تاکنون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳ میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی