کد خبر: ۶۹۷۱
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۲۲:۰۰:۰۰

روستای سر آقا سید ، فضای سنتی و بکر

روستای سر آقا سید کوهرنگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان چهار محال و بختیاری است که در میان کوهستان‌های سرسبز زاگرس قرار دارد. معماری پلکانی، پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب و رسوم خاص و طبیعت بکر و تماشایی از برجسته‌ترین ویژگی‌های روستای سر آقا سید هستند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال طبیعت گردان از این منطقه، گردشگران زیادی با این روستا آشنا شده‌اند و گردشگران خارجی نیز به این منطقه سفر کرده‌اند

روستای سر آقا سید از زیباترین جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری است که هنوز بکر و دست نخورده مانده است. این روستا امکانات محدودی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان سفر به مناطق روستایی دنج و خلوت به شمار می‌رود. در فصل‌های سرد سال جمعیت روستای سر آقا سید کاهش می‌یابد و در طول فصل‌های گرم گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند. عشایر بختیاری نیز در ۶ ماه نخست سال به اطراف این روستا کوچ می‌کنند.

7f0af76c-0f23-43e4-b0f4-53dbbaebb1ec

روستای سر آقا سید در بخش مرکزی دهستان میانکوه در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این دهستان در شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و ۴۵ کیلومتری «چلگرد» قرار دارد. اطراف این روستای تاریخی را زیباترین جاهای دیدنی استان چهار محال و بختیاری پوشانده‌اند. شهرستان کوهرنگ از معروف‌ترین نقاط این استان به شمار می‌رود و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

روستای سر آقا سید از بکرترین مناطق طبیعی استان چهار محال و بختیاری در میان کوه‌های زردکوه زاگرس است

روستای سر آقا سید یکی از روستاهای کوهستانی ایران به شمار می‌رود و ساختاری پلکانی دارد. این روستا میان کوه‌های زردکوه بختیاری واقع شده است و شباهت‌ زیادی به روستای ماسوله در استان گیلان دارد. به همین دلیل از آن با نام «ماسوله زاگرس» یاد می‌کنند؛ البته برخلاف روستای ماسوله، روستای سر آقا سید بین گردشگران چندان شناخته شده نیست و داخل این روستا رستوران و بازارچه سنتی وجود ندارد.

شهرستان کوهرنگ در طول سال‌های اخیر از طرف فرمانداری استان چهار محال و بختیاری به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در این استان معرفی شده است. این منطقه از مهم‌ترین نواحی کوچ ییلاقی عشایر کشور ما نیز به شمار می‌رود و اگر در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید چادرهای عشایر را بر دامنه‌های سرسبز زاگرس ببینید.

f79e2f6a-bea0-4f58-8c6e-60fd0f8c4def

مسیر دسترسی روستای سرآقاسید

تنها مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد، در مرکز شهرستان کوهرنگ آغاز می‌شود. بیشتر این مسیر خاکی است و در زمان بارش برف زمستانی مسدود می‌شود

مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد آغاز می‌شود. فاصله این شهر تا روستای سر آقا سید در حدود ۵۰ کیلومتر است. در ابتدای مسیر این جاده به روستای «شیخ علیخان» خواهید رسید. پس از آن جاده آسفالت تمام می‌شود و ادامه مسیر را باید در جاده‌ای خاکی و پرپیچ‌وخم طی کنید. در طول این مسیر می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی زیبایی مانند «غار یخی چما» و «قله زردکوه» دیدن کنید.

در مسیر چلگرد تا روستای سر آقا سید خودروهای محلی تردد می‌کنند و در صورت تمایل می‌توانید ماشین خود را در شهر چلگرد پارک کنید و باماشین‌های خطی به‌سمت این روستا بروید. جاده خاکی روستای سر آقا سید تنها مسیر ارتباطی مردم این روستا با شهرها و روستاهای دیگر است که در سال ۱۳۶۳ ساخته شد. این جاده در طول فصل‌های سرد به‌دلیل یخ زدگی مسیر و احتمال بالای ریزش سنگ، مسدود می‌شود.

آدرس روستای سر آقا سید: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، روستای سر آقا سید

چرا این روستا را سر آقا سید نامیده‌اند؟

بیش از ۶۰۰ سال پیش شخصی به نام آقا عیسی به‌همراه خانواده و خویشاوندان خود در روستای سر آقا سید زندگی می‌کردند. در حال حاضر امامزاده آقا سید که محل دفن آقا عیسی است، در پایین دست این روستا قرار دارد و خانه‌های پلکانی این روستا مشرف به این مقبره قرار گرفته‌اند.

در گذشته عشایر و روستاییان به زیارت امامزاده آقا سید می‌رفتند و قصد آن‌ها از سفر به این منطقه سر مزار آقا سید رفتن بود. بعضی از محلیان اعتقاد دارند که به همین دلیل به مرور زمان این روستا سر آقا سید نامیده شد. از طرف دیگر امامزاده آقا سید در جنوب روستا قرار دارد و خانه‌ها در نقاط مرتفع و مشرف به آن واقع شده‌اند. قرار داشتن خانه‌های روستا بالای سر این امامزاده دلیل دیگر نام‌گذاری این روستا است. هرکدام از محلیان این منطقه یکی از این روایت‌ها را وجه تسمیه روستای سر آقا سید می‌دانند. این نام به مرور زمان به وجود آمده است و به همین دلیل نمی‌توان به‌طور قطع بر درستی هرکدام از روایت‌ها پافشاری کرد.

آب و هوای روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و ارتفاع بالای این منطقه سبب خنکی هوا در فصل‌های گرم و یخبندان و سرمای شدید در فصل‌های سرد می‌شود. سرمای هوا در فصل‌های پاییز و زمستان تا حدی زیاد است که ساکنان این روستا را دچار مشکل می‌کند. با شروع بارش‌های زمستانی ارتباط مردم روستای سر آقا سید با دیگر شهرها قطع می‌شود و تردد به این روستا و برعکس به‌سختی امکان‌پذیر است.

ساختار خانه‌های روستای سر آقا سید به‌گونه‌ای است که از نفوذ باد و هوای سرد به داخل آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. ارتفاع این روستا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است و یکی از بهترین ییلاق‌ها برای عشایر بختیاری به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به روستای سر آقا سید

بهترین زمان سفر به روستای سر آقا سید ۶ ماه نخست سال است. در بهار هوای این روستا خنک و دلپذیر می‌شود و با تاریکی هوا ممکن است کمی احساس سرما کنید. با شروع سال جدید، در فروردین ماه برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و طبیعت اطراف این روستا جان تازه می‌گیرد. هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم، بر سرسبزی روستای سر آقا سید و ییلاق‌های اطراف آن افزوده می‌شود. فصل بهار بهترین زمان برای تماشای کوچ عشایر به این روستا نیز هست

75621c44-76b2-44fb-bfd4-c7168c6ce8e8

جاذبه های روستا

روستای سر آقا سید در منطقه کوهرنگ قرار دارد و جاهای دیدنی کوهرنگ از برجسته‌ترین جاذبه‌های استان چهار محال و بختیاری هستند. معروف‌ترین جاذبه این روستا امامزاده سید آقا عیسی است که جایگاهی ویژه میان مردم روستا دارد. این بنا در جنوب روستای سر آقا سید قرار گرفته است و خانه‌های این روستا مشرف به این امامزاده هستند.

اطراف روستای سر آقا سید را زیباترین جاذبه‌های طبیعی پوشانده‌اند. حوضچه‌های نمک، زمین‌های سرسبز کشاورزی و چادرهای رنگارنگ عشایر از چشم‌نوازترین مناظر اطراف این روستا هستند. حوضچه‌های نمک در فاصله ۲۰ کیلومتری از روستای سرآقا سید قرار گرفته‌اند و از راه‌های درآمدزایی مردم این روستا هستند. درختان گردوی ۳۰۰ ساله دور و بر این روستا به چشم می‌خورند و آبراهی بزرگ با دو چشمه نیز در شمال شرقی آروستای سر آقا سید قرار دارند. آبشار «استونا» از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. قدم زدن در طبیعت روستای سر آقا سید می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای شما داشته باشد.

19840589-bd46-4912-bc36-a2f6408e8435

پوشش و فرهنگ مردم روستای سر آقا سید نیز توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر علاقه‌مند به روستا گردی هستید، زمانی را به گشت و گذار میان خانه‌های این روستا و معاشرت با مردمان خون‌گرم آن اختصاص دهید. ساکنان روستای سر آقا سید بسیار مهمان‌نواز هستند و شما می‌توانید از کارگاه‌های صنایع دستی و آثار هنری آن‌ها دیدن و خرید کنید.

در سفر به روستای سر آقا سید می‌توانید زمانی را به بازدید از جاذبه‌های برجسته شهرستان کوهرنگ در نزدیکی این روستا اختصاص دهید. یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف این روستا «آبشار شیخ علیخان» است. این آبشار در ورودی روستایی به همین نام و در فاصله ۴۰ کیلومتری روستای سر آقا سید قرار دارد. در فصل بهار لاله‌های واژگون دشت‌های اطراف این آبشار را می‌پوشانند و گردشگران زیادی در این زمان برای بازدید از این منطقه به شهرستان کوهرنگ می‌روند.

آبشار شیخ علیخان از کوه‌های مرتفع کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد و با گذشتن از میان تنگه‌های باریک به‌صورت آبشاری زیبا جاری می‌شود. تماشای این آبشار در فصل زمستان لطف دوچندان دارد. با شروع فصل سرما آبشار شیخ علیخان به‌صورت مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی در می‌آید. کوه‌های زردکوه در فاصله ۳۰ کیلومتری از روستای سر آقا سید و حد فاصل این روستا با روستای شیخ علیخان، از دیگر مناطق مورد توجه گردشگران و به‌خصوص کوهنوردان هستند.

«چشمه دیمه» در نزدیکی روستای سر آقا سید از کوه‌های زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و آب آن به‌دلیل وجود املاح معدنی خاصیت درمانی دارد. این چشمه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و اطرف آن امکانات رفاهی مناسب مانند آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند.

«غار یخی چما» نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی در روستای شیخ علیخان است که پیش از رسیدن به روستای سر آقا سید می‌توانید از آن دیدن کنید. غار چما از جالب توجه‌ترین دیدنیهای استان چهار محال و بختیاری است که در طول سال لایه‌های یخ آن را پوشانده‌اند و به همین دلیل به آن غار یخی چما می‌گویند؛ البته با شروع فصل بهار این لایه‌ها آرام آرام آب می‌شوند و در تابستان به نازک‌ترین حالت خود می‌رسند

40472cd2-9cc5-47ea-ac53-33e544a2fbe8

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی