کد خبر: ۶۹۷۰
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۰:۲۰:۴۰

آموزش آنلاین مدارس در روزهای قطعی اینترنت/ این هفته از درس و مشق خبری نیست!

معلم یکی از مدارس متوسط اول می‌گوید:« کلاس‌های من در دو روز گذشته برگزار بوده اما آن‌قدر درگیر قطع و وصل اینترنت بوده‌ایم که عملا نتیجه خوبی نداشته و همه دانش‌آموزان نتوانستند از فضای کلاس استفاده کنند.

 اولین روز از هفته سوم آذرماه چنان با آلودگی هوا آغاز شد که بی‌هیچ شبهه و تعللی دورکاری مدارس تهران اعلام و اجرایی شد، و تداوم آلودگی هوا سبب شد تا روزهای بعدی هم همچنان آموزش آنلاین برای همه مقاطع تهران ادامه‌دار شود. براین اساس معاون استاندار تهران از «غیر حضوری» شدن مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای دوشنبه و سه شنبه ۲۱ و ۲۲ آذر ماه در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه،پردیس، دماوند و شهر رودهن خبر داد.

طبق اعلام استانداری تهران فعالیت‌های ورزشی نیز برای این دو روز ممنوع خواهد بود و از شهروندان هم درخواست شد تا از ترددهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب N۹۵ استفاده کنند. به روسای ادارات نیز توصیه شد تا با تقاضای مرخصی مادران دانش‌آموزان موافقت کنند.

با این تفاسیر مشکلی نمی‌ماند جز برگزاری کلاس‌های مدارس به شکل آنلاین، دقیقا همان جایی که مشکل آغاز می‌شود. هفته گذشته تجارت‌نیوز درگزارشی اعلام کرد:« حدود ۸۰ روز از قطعی گسترده اینترنت می‌گذرد و کاربران اینترنت ادعا می‌کنند، اختلالات اینترنت هر روز رو به افزایش است. حالا یک استارتاپ ارائه‌دهنده خدمات نیز این موضوع را تایید کرده است.

در این گزارش آمده است: « برخی از آی‌پی‌های شبکه CDN کلادفلر از دسترس خارج شدند. کلاد فلر بزرگترین خدمات‌دهنده خدمات CDN در جهان است که بسیاری از سایت‌ها برای دسترسی بهتر مخاطبان در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل اصلی این اختلال که باعث دسترسی نداشتن به بسیاری از سایت‌های میزبانی‌شده در ایران شده، فیلترینگ یک سایت است که روی یکی از آی‌پی‌های کلاد فلر قرار داشته و عامل این موضوع بوده است. در نتیجه سایر وب‌سایت‌هایی که روی این آی پی قرار داشته‌اند هم فیلتر شده‌اند.»

از این توضیحات فنی هم که بگذریم، حقیقت این است که اختلال در اینترنت اظهرمن‌الشمس است و این روزها این مشکل بیشتر از هرزمانی به چشم می‌آید،‌چه بسا که در دوران آموزش آنلاین در زمان همه‌گیری کرونا هم بارها مشکلات اینترنت گلایه اولیای مدرسه و خانه بود.

این هفته درس و مشق تعطیل است

پدر یکی از دانش‌آموزان کلاس نهم در تهران صحبت از اینترنت و کلاس‌های آنلاین که می‌شود، پیامک گوشی‌اش را نشان می‌دهد.

در این پیام که از سوی مدرسه ارسال شده، آمده است:« ولی گرامی، با توجه به اختلال پیش آمده در سرورهای کارسنج،‌ در صورتی که دانش‌آموز تا ساعت ۱۴ نتوانست به کلاس‌های آنلاین از طریق کارسنج وارد گردد، کلاس‌ها برگزار نمی‌شود.»

او که فرزندش در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران مشغول تحصیل است، می‌گوید:« دیروز هم همین مشکل اینترنت را داشتیم، با این تفاسیر و این آلودگی هوا که رفع شدنی هم نیست،‌این هفته امیدی به برگزاری کلاس‌های آنلاین ندارم و احتمالا این هفته درس و مشق تعطیل باشد.»

معلم یکی از مدارس متوسط اول نیز حرف‌های مشابه می‌زند:« کلاس‌های من در دو روز گذشته برگزار بوده اما آن‌قدر درگیر قطع و وصل اینترنت بوده‌ایم که عملا نتیجه خوبی نداشته و همه دانش‌آموزان نتوانستند از فضای کلاس استفاده کنند.

شادِ غمگین

سه نفر از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی تهران در مدارس مختلف تجربه‌های متفاوتی دارند. دانش‌آموز کلاس دوم دبستان که از طریق شاد در کلاس‌ها شرکت کرده می‌گوید، مشکلی نداشته و در دو روز گذشته بدون دردسر کلاس‌ها را گذرانده است، ماهان اما که کلاس پنجم است، می‌گوید:« ما نتوانسته‌ایم با شاد درس بخوانیم و از طریق پیام‌رسان «بله» کلاس تشکیل دادیم که چون داخلی بود قطعی نداشتیم.

ریحانه، کلاس سوم است و با اینکه از طریق «اسکای‌روم» کلاس‌هایشان برگزار شده، علی‌رغم قطع و وصلی‌ها درس و کلاس‌شان به راه بوده اما ترجیحش این است که مدارس حضوری بشود، حتی در روزهای آلوده، چون دردسرهای کلاس آنلاین، زیاد است.

اگر نظرات دانش‌آموزان و معلمان را درباره کیفیت آموزش در این روزها جویا شوید، اغلب درباره سرعت اینترنت که مهم‌ترین ابزار این کار است،‌ ابراز ناراحتی می‌کنند، آنها معتقدند اوضاع اینترنت بدتر از زمان آموزش آنلاین دوران کروناست و تنها امیدشان برای تحمل این وضع این است که آلودگی هوا همچنان با کمک باد و باران و عوامل طبیعی هر چه زودتر از بین برود و مدارس مثل روزهای قبل حضور برگزار شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی