کد خبر: ۶۲۹۵
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۲۱:۰۰:۰۰

درمان‌های گیاهی نقرس

نقرس یک بیماری متابولیک است که از ویژگی های آنآرتریت حاد یا مزمن است. زنجبیل یک گیاه با خاصیت آنتی اکسیدانی و درمان گیاهی نقرس است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین با تاثیر بر اسید اوریک تجمع یافته در بدن و دفع آن از طریق ادرار می‌تواند التهاب و درد ناشی از نقرس را در مفاصل کاهش دهد

با توجه به اینکه ویتامین C نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز حملات نقرسی دارد، لذا مصرف مقادیر کافی منابع غذایی این ویتامین شامل میوه ها و سبزیجات مانند مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی ، طالبی ، فلفل سبز ، گوجه فرنگی ، آب گوجه فرنگی و کلم بروکلی جهت کاهش ترشح اسید اوریک و کاهش التهاب در بدن توصیه می شود.

استفاده از انار ، توت فرنگی ، گیلاس ، و تمشک قویا توصیه می شود.

Jugos-para-Bajar-el-Ácido-Úrico-11-1024x640

مصرف سبزیجات شامل مارچوبه ، اسفناج ، گل کلم ، قارچ ، عدس ، لوبیا و نخود خشک بدلیل افزایش ترشح اسید اوریک در طی حمله حاد نقرس مجاز نمی باشد اما هنگامی که مرحله حاد فروکش می کند فرد مجاز به مصرف نصف لیوان از سبزیجات نامبرده خواهد بود.

استفاده از روغن زیتون ( از نوع تصفیه شده یا بکر ) جهت کاهش التهاب توصیه می شود.

استفاده از منابع حاوی امگاه 3 نظیر روغن ماهی ویا مکمل روغن ماهی ، روغن تخم کتان ، روغن سویا و روغن کانولا برای تهیه غذا و گردو برای کاهش التهاب و کاهش ترشح اسید اوریک کمک نموده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی را کاهش می دهد.

کرفس گیاهی با طعم گس و بوی تند است. این گیاه خاصیت ادرارآوری دارد و می‌تواند اسیداوریک را در خود حل کند و با ادرار دفع کند. پایین آمدن میزان اسید اوریک تورم و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. به این ترتیب اگر دمنوش کرفس را مصرف کنید علائم نقرس کاهش می‌یابد.

آلبالو میوه‌ای با خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند التهاب و درد مفاصل ناشی از نقرس را درمان کند. دمنوش آلبالو مانند دمنوش‌های دیگر تهیه می‌شود و مصرف آن باعث دفع اسید اوریک از بدن و کاهش علائم نقرس می‌شود. برای تهیه‌ی دمنوش می‌توانید آلبالو را با هسته دم کنید.

آویشن خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد انگل دارد و می‌تواند درد و تورم مفاصل را کاهش دهد.

گیاه گزنه به‌عنوان یک گیاه دیورتیک یعنی ادرارآور شناخته می‌شود. گیاهان ادرار آور این قابلیت را دارند که مواد زائد و سمی را از طریق ادرار دفع کنند. برای درمان بیماری نقرس هم کافیست اسید اوریک اضافی موجود در خون با ادرار دفع شود تا درد و ورم مفاصل بهبود یابد.

خارخارسک یک گیاه معجزه‌گر است که می‌تواند بیش از ده‌ها بیماری را درمان کند. این گیاه حاوی ترکیبات ارزشمند از آلکالوئید‌ها، فلانوئیدها و گلیکوزیدها است، حجم ادرار را افزایش می‌دهد و با رقیق‌کردن میزان اسید اوریک در خون عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهد و به‌عنوان درمان گیاهی نقرس شست پا شناخته می‌شود

remedies-gout02-1

درمان خانگی نقرس چگونه است؟

نقرس با افزایش میزان اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود، پس هدف از درمان خانگی نقرس انجام اقدامات و راهبردهایی‌‌ست که اسید اوریک را از بدن دفع کند و علائم نقرس را کاهش دهد. درمان‌های خانگی شامل اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی افراد مبتلا به نقرس است.

اصلاح رژیم غذایی

محدود کردن مصرف پروتئین

اسید اوریک پسماند شکستن پروتئین است. هنگامی‌که مصرف غذاهای پروتئینی زیاد باشد یا کلیه‌ها دچار اختلال باشد و نتواند اسیداوریک اضافی را دفع کند، تجمع اسید اوریک در بدن باعث التهاب مفاصل و بیماری نقرس می‌شود. بنابراین اولین تغییر در رژیم غذایی مبتلایان به نقرس کاهش مصرف غذاهای حاوی پروتئین است.

غذاهایی‌که حاوی پروتئین‌های حیوانی هستند مانند انواع ماهی سالمون، ساردین، قزل آلا، دل و جگر

حبوبات حاوی پروتئین مانند نخود و لوبیا تا حد امکان باید محدود شود.

مصرف پروتئین گیاهی موجود در اسفناج و گل کلم و قارچ‌های خوراکی نیز تا حد امکان باید کم شود.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید مصرف پروتئین باید در حد نیاز بدن باشد و مقادیر اضافی باید حذف شود. زیرا در صورت کمبود مصرف پروتئین، ساختارهای پروتئینی بدن برای تامین نیاز شکسته می‌شود و این حالت شرایط وخیم‌تری ایجاد می‌کند.

symptoms-of-gout

استفاده از غذاهای کم کالری

استفاده از سبزیجات و صیفی جاتی مانند چغندر، هویج، کلم، خیار از ورود به مرحله‌ی حاد بیماری جلوگیری می‌کند.

میوه‌های شاتوت، نارنگی، پرتقال، سیب، لیمو ترش، انگور و برگ انگور نیز برای مبتلایان به نقرس مفید است.

استفاده از وب سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ ساده است و می‌توانید با استفاده از آن با پزشک آنلاین درارتباط باشید و سوالات خود را در مورد اصلاح رژیم غذایی مبتلایان به نقرس به صورت متنی، پیامکی یا صوتی بپرسید.

کنترل وزن

اغلب افرادی که مبتلا به نقرس می‌شوند اضافه وزن دارند، زیرا چاقی و تجمع چربی در بدن از عواملی است که دفع اسید اوریک را در بدن کم می‌کند. مبتلایان به نقرس باید زیر نظر پزشک ۲ یا ۳ کیلوگرم در ماه وزن کم کنند تا به BMI متعادل برسند.

نوشیدن آب

آب حلال اسید اوریک است و می‌تواند مقادیر اضافی آن را با ادرار دفع کند. بنابراین مصرف روزانه ۸ لیوان آب می‌تواند از تجمع اسید اوریک در بدن جلوگیری کند.

استفاده از کمپرس سرد

قراردادن کیسه‌ی یخ روی مفاصل ملتهب یک درمان خانگی برای کاهش درد و تورم است.

ترک الکل

نوشیدنی‌های الکلی باعث دفع نشدن اسید اوریک از طریق ادرار می‌شود. پس با تجمع اسید اوریک در بدن التهاب مفاصل و نقرس تشدید می‌شود.

افزایش فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و ورزش کردن متابولیسم بدن را بالا می‌برد و میزان گردش خون در بدن را سرعت می‌بخشد. همچنین تعریق هم می‌تواند در دفع مواد زائد از بدن نقش داشته باشد.

 درمان خانگی نقرس با سیب

سرکه سیب یک داروی گیاهی موثر در درمان نقرس است. سرکه سیب می‌تواند درد و التهاب مفاصل را کم کند و رسوبات اسید اوریک در بدن را تجزیه کند و از بدن دفع کند. برای استفاده از اثرات درمانی سرکه سیب در کاهش علائم نقرس باید روزانه یک فنجان سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و بنوشید.

سیب درختی زرد حاوی اسید مالیک است و این ترکیب می‌تواند اسیداوریک را در خود حل کند و دفع نماید. استفاده از سیب در میان وعده‌ها هم وزن را کم می‌کند و هم خاصیت درمانی نقرس دارد.

یک روش دیگر برای استفاده از سیب تهیه‌ی چای سیب است. برای درست کردن چای سیب باید دو عدد سیب را خرد کنید و داخل قوری محتوی آب جوش بریزید و به آن چوب دارچین اضافه کنید. بعد از نیم ساعت این چای دم می‌کشد و آماده‌ی استفاده است. .

درمان خانگی نقرس با سولنجان

سولنجان یک گیاه معطر و دارویی است که با داشتن ماده‌ای به نام کلشی‌سین به‌عنوان درمان قطعی نقرس شناخته شده است. سولنجان را می‌توان به صورت ادویه در غذاها یا ترکیب با چای استفاده کرد.

تهیه‌ی یک دمنوش قدرتمند با ترکیب سولنجان، دارچین، زنجبیل قطعا درمان سریع نقرس در طب سنتی است

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی