کد خبر: ۶۲۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۳:۳۱:۲۸

کاهش ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی

ازدواج یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اجتماعی_زیستی و فرهنگی برحسب ماهیت، نوع و انگیزه می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد؛ لذا بررسی تغییرات اجتماعی آن حائز اهمیت است.یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش ازدواج، مسائل و مشکلات اقتصادی است.

کار و اشتغال، تأمین مسکن، تأمین مخارج ازدواج و خرید لوازم مورد نیاز و پرداخت مهریه از جمله دلایل اصلی برای کاهش ازدواج عنوان شده است.وضعیت اقتصادی و تورم کشور شرایط را چنان برای جوانان سخت کرده است که قید ازدواج را می‌زنند. 

3683929

موانع اقتصادی، دلایل اصلی کاهش ازدواج

بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.

این عوامل به ترتیب در حوزه‌های اقتصادی، اقتصادی-اجتماعی و اجتماعی-فرهنگی قرار دارند. به عبارتی عدم توانمندسازی اقتصادی افراد در تأمین معاش یک خانواده، هم استحکام خانواده‌های موجود را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هم شکل‌گیری خانواده‌های جدید را با مشکل روبه رو می‌کند.

از این رو افراد در سطح اول رفع نیازهای خود با مشکل روبه رو می‌شوند. بنابراین به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.

2835104

عوامل خارجی و عوامل ذهنی؛ سد راه ازدواج جوانان

تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع عالی در تمام اقشار اجتماعی به ویژه در خانم‌ها از دیگر دلایل کاهش ازدواج به ویژه در سال‌های اخیر است. علاوه بر عوامل خارجی، دلایل ذهنی و انگیزه‌هایی نیز وجود دارند که منجر به کاهش ازدواج در میان جوانان شده است،مشاهده زندگی دیگران و دشواری‌های آن‌ها، مشاهده حجم طلاق و گسترش آن، تأثیر سلبریتی‌ها و افراد مشهور هنری و… را می‌توان از دیگر دلایل مؤثر در کاهش ازدواج دانست.

در جهان مدرن،افراد برای تأمین نیازهای گفته‌شده، آن‌ها را در بیرون از خانواده جست‌وجو می‌کنند. مثلاً اگر یک فرد سال‌ها پیش ازدواج می‌کرد افراد خانواده و اقوام برای شروع زندگی به او کمک می‌کردند اما حالا این کمک به صورت وام و از طریق بانک صورت می‌گیرد.

رواج ازدواج سفید

افراد برای رفع نیازهای جنسی در کشورهای غربی، به نهادهایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، مراجعه می‌کنند که این مساله منجر به ایجاد خانواده‌های سفید شد. در جامعه ما نیز قطعاً ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کرده است .

پدیده شوگرددی و شوگرمامی

امروزه، پدیده شوگرمامی‌ها و شوگرددی‌ها رواج پیدا کرده است و در این پدیده، فضای اجتماعی جدیدی برای ارائه خدمات مالی و عاطفی جدید ایجاد شده است.شوگرمامی حاضر است که نیازهای مادی یک پسر جوان را رفع کند تا او در کنارش قدم بزند و یا اعتبار کسب کند. شوگرددی‌ها نیز این گونه هستند. علی‌رغم اینکه در جامعه فکر می‌کنیم این مسائل وجود ندارد اما اگر فضای مجازی را ببینیم متوجه می‌شویم که چقدر برای رواج شوگرددی‌ها و شوگرمامی‌ها فضا وجود دارد. در واقع اصطلاحات جدید و فرهنگ جدیدی می‌بینیم.

1398051712313942418065134

راهکار برای دلایل کاهش ازدواج

می‌توان از رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها، منبرها، سازمان تبلیغات و دانشگاه برای صحبت در این مورد استفاده کرد. اگر قادر به حل بخشی از این مسائل باشیم، قطعاً می‌توان مسیر را پیدا کرد.

*خانواده‌ها باید فرزندان خود را از سنین نوجوانی و جوانی بگونه‌ای بار بیاورند که با مشارکت دادن آنها در امورات اقتصادی زمینه‌های استقلال مالی آنها را فراهم کنند.

*خانواده‌ها باید با صحبت از مزیت‌های ازدواج و خاطرات خوبشان از ازدواج، جوانان را به ازدواج زودهنگام ترغیب کنند.

*خانواده‌ها با کاهش توقعات خود از یکدیگر زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند.

*خیرین می‌توانند با  تامین کالاهای اساسی زندگی، اختصاص وام های خانوادگی و ... ازدواج جوانان را تسهیل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی