کد خبر: ۶۱۱
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۷:۴۹

از فواید زرشک کوهی چه می دانید؟

زرشک کوهی به عنوان درمان کننده طبیعی شناخته می‌شود و دارای طیف شگفت‌انگیزی از خواص مهم برای سلامتی بدن انسان است. این میوه‌، بسیار پر آب بوده و در اواخر مهرماه قابل برداشت و آماده مصرف هستند

زرشک چیست؟

میوه زرشک کوهی درختچه‌ای تیغ‌دار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی‌شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه‌اش قرمزرنگ، بیضوی شکل و ترش‌مزه است.  درختچه زرشک بومی اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

زرشک منبع فوق‌العاده ویتامین C بوده و طعم تندوتیزی دارد. برخی گونه‌های انگور اورگون که هم‌خانواده زرشک است، گاهی اوقات زرشک نامیده می‌شود. جالب است بدانید ریشه، پوست و میوه‌های این درختچه مصرف دارویی دارند.

آشنایی با انواع مختلف زرشک

زرشک دارای تنوع بالایی است و انواع مختلفی دارد. انواع مختلف آن عبارت‌اند از زرشک کوهی، ژاپنی، زرشک همیشه‌سبز، زرشک زرد، زرشک کوتاه قرمز تیره، زرشک فشفشه‌ای نارنجی و زرشک کنکورد.

بسیاری از مردم دوست دارند که از درخت زرشک ژاپنی برای چشم‌انداز زیبای منازلشان استفاده کنند؛ زیرا این گیاه دارای برگ‌های قرمز مایل به نارنجی و میوه‌ای قرمزرنگ بوده و بیننده را مجذوب خود می‌کند. بااین‌حال توجه کنید که این‌گونه گیاهی گونه‌ای مهاجم بوده و ممکن است به اکوسیستم منطقه آسیب وارد کنند

14000929000809_Test_PhotoN

خواص زرشک کوهی در طب سنتی

 عصاره زرشک حاوی اثرات مفیدی روی سیستم قلبی-عروقی و اعصاب است. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که زرشک حاوی مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان بوده و بنابراین به جلوگیری از انواع سرطان کمک میکند

مبارزه با آلودگی

یکی از فواید زرشک وجود بربرین در آن است.بربرین برای از بین بردن طیف وسیعی از التهاب و آلودگی در بدن استفاده می‌شود. بربرین به مثانه، مجاری ادرار و دستگاه گوارش کمک می‌کند. بربرین همچنین به تسکین بیماری‌های شایع دستگاه تنفسی ازجمله گلودرد، احتقان بینی، سینوزیت و برونشیت کمک می‌کند. بعلاوه زرشک می‌تواند منجر به بهبود آلودگی کاندیدا شود.

کمک به دستگاه گوارش

بربرین روی عضلات صاف روده اثر مثبت داشته و سبب بهبود هضم و کاهش درد دستگاه گوارش می‌شود. حتی بربرین یک درمان مؤثر برای اسهال به‌حساب می‌آید. این اثر مثبت روی هر دو نوع اسهال گذرا و اسهال ناشی از غذاهای مسموم مؤثر است.

کمک به بهبود دیابت

یکی دیگر از خواص زرشک خاصیت ضد دیابتی آن است. اثبات این‌که زرشک اثر مثبتی روی قند خون دارد آن را به انتخاب بی‌نظیری برای جلوگیری و بهبود بیماری دیابت تبدیل کرده است.

بهبود سلامتی قلب

وقتی به سلامت قلب می‌رسیم پای بسیاری از خواص درمانی زرشک به آن باز می‌شود. این خواص شامل اثربخشی در بهبود فشارخون، بیماری ایسکمیک قلبی (بیماری‌های ناشی از کاهش خون‌رسانی به عضله قلب)، آریتمی قلبی می‌شود.

جلوگیری از سندرم متابولیک

متابولیک نوعی اختلال متابولیک است که شامل ترکیبی از حداقل سه مشکل زیر است؛ چاقی شکم، قند خون بالا، سطح بالای تری گلیسیرید، فشارخون بالا یا کلسترول HDL پایین.

پاکسازی کیسه صفرا

زرشک، کبد خون را سم‌زدایی می‌کند، صفرای موردنیاز برای هضم چربی را تولید می‌نماید، هورمون‌ها را تجزیه کرده و ویتامین‌ها، مواد معدنی و آهن موردنیاز بدن را در خود ذخیره می‌کند.

barberry-1

خواص آب زرشک کوهی برای لاغری

زرشک برای سلامتی خواص زیادی دارد. اما آب زرشک به دلیل اینکه عصاره آن است خواص بسیار بیشتری دارد. یکی از خواص بسیار مهم آب زرشک، افزایش سوخت و ساز در بدن است. مصرف آن برای اشخاصی که دچار مشکلات متابولیکی هستند و سوخت و ساز بدن آنها پایین است، بسیار مفید است.

13979102015312169

دانستنی ها درباره زرشک

زرشک یک داروی گیاهی است و خواص آن عمدتاً از بربرینی است که در آلکوئید موجود می‌باشد.

شناخته‌شده‌ترین گونه زرشک، زرشک ژاپنی است.

زرشک قرمز به‌شدت حاوی خواص آنتی باکتریایی، ضد قارچی و آنتی‌اکسیدانی است.

درمانی طبیعی برای مثانه، مجاری ادراری، عفونت‌های دستگاه گوارش و آلودگی‌های دستگاه تنفسی است.

تحقیقات نشان می‌دهند که زرشک می‌تواند برای کسانی که مبتلا به دیابت، سندروم متابولیک و ضربان نامنظم قلب هستند مفید باشد. همچنین زرشک برای سلامت کبد و مثانه عالی است.

مطالعات نشان می‌دهند که زرشک می‌تواند با انواع سرطان‌های مشخصی مانند سرطان سینه مبارزه کند.

پیش از مصرف زرشک به‌عنوان درمان مشکلات خود با پزشکتان مشورت کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی