کد خبر: ۵۹۴۰
۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۰۷:۱۵:۱۸

12 راه برای خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه یکی از رایج‌ترین شکل‌های آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند در برابر جوش‌های سرسیاه آسیب پذیرند؛ اما هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود.

ستی مولایی؛ این جوش‌های سر سیاه زمانی که منافذ پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده و چربی‌های اضافی (سبوم) غدد چربی پوست شما را مسدود می کنند، تشکیل می‌شوند و برخلاف جوش‌های سر سفید که منافذ بسته دارند این جوش‌ها دارای سطوح باز هستند که باعث اکسیداسیون تیره رنگ می‌شود. آلیسون بریت کیمینز، دکتر پوست و مو می‌گوید: «خبر خوب این است که انبوهی از محصولات بدون نسخه وجود دارد که حاوی مواد موثری برای لایه برداری، نرم کردن و حتی از بین بردن جوش‌های سر سیاه هستند که در این مطلب به آن می‌پردازیم. 

1. صورت خود را با اسید سالیسیلیک پاک کنید

به جای بنزوئیل پراکسید، به دنبال محصولات بدون نسخه باشید که حاوی اسید سالیسیلیک هستند. اسید سالیسیلیک ماده ترجیحی برای درمان جوش‌های سر سیاه و سرسفید است زیرا موادی را که منافذ را مسدود می‌کنند مانندچربی اضافی و سلول‌های مرده پوست را تجزیه می‌کند.

2. صورت خود را تمیز نگه دارید

از بین بردن جوش‌های سر سیاه دشوار است؛ به همین منظور صورت خود را دو بار در روز با محلول تمیزکننده صورت بشویید تا کثیفی وارد منافظ باز پوست نشود. جوش‌های سر سیاه معمولاً روی بینی ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها به عنوان کومدون‌های باز شناخته و زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ مسدود شده به سطح پوست فشار می‌آورند و با هوا تماس پیدا می‌کنند. علاوه بر آن؛ پوست چرب و استفاده از لوازم آرایشی به صورت مکرر سبب این جوش‌ها می‌شود. پاک کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند گزینه خوبی برای شستشوی صورت شما باشند.

نکته:

  • اسید سالیسیلیک به ویژه برای افرادی که پوست خشک دارند مفید است.
  • بسیاری از افراد به اسید سالیسیلیک حساس هستند و ممکن است نتوانید بیش از یک بار در روز از آن استفاده کنید. پس اگر به آن واکنش نشان می‌دهید، مصرف آن را قطع کنید.

3. از نوارهای رفع جوش سر سیاه استفاده کنید

نوارهای رفع جوش سر سیاه؛ یک روش عالی برای از بین بردن این نوع از جوش‌ها است. کثیفی‌های موجود در منافذ مسدود شده به نوارها می‌چسبند که بیرون کشیدن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. برای نتیجه بهتر، صورت خود را از قبل از این روش بخار دهید تا منافذ باز شوند.

روش استفاده: یک نوار از بین برنده جوش سرسیاه بردارید و آن را روی بینی کمی مرطوب بچسبانید. مطمئن شوید که بیشتر جوش‌های سر سیاه را می‌پوشاند. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا خشک شود. نوار را به آرامی از یک طرف جدا کنید.

هفته‌ای یک بار می‌توانید از نوارهای رفع جوش سر سیاه استفاده کنید.

4. لایه برداری را فراموش نکنید

در گذشته ممکن است شنیده باشید که لایه برداری اثر منفی بر روی آکنه‌ها دارد. البته این حرف می‌تواند برای آکنه التهابی صادق باشد، زیرا این روند می‌تواند باعث قرمزی و تحریک بیشتر پوست شود. با این حال، برای جوش‌های سرسیاه، لایه‌برداری منظم می‌تواند به حذف مقادیر بیش از حد سلول های مرده پوست که می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود، کمک کند. این فرآیند همچنین ممکن است به آرامی جوش‌های سرسیاه موجود را از بین ببرد.

به جای اینکه به دنبال اسکراب‌های سخت باشید، می‌توانید بر روی اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا AHAs و BHAs  تمرکز کنید. اسید گلیکولیک رایج ترین نوع AHA است و اسید سالیسیلیک یک BHA برجسته است. این اسیدها لایه‌ای از پوست شما را از بین می‌برند که ممکن است پوست شما را مستعد آسیب اشعه ماوراء بنفش کند.

پس از استفاده از لایه بردار و هنگام بیرون رفتن از خانه، از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید. اگر پوست نرمال تا خشک دارید هفته‌ای دو بار و اگر پوست چرب دارید هفته‌ای سه بار با این اسیدها لایه برداری کنید. 

5. برس پوست؛ برای پوست‌های مرده

یک برس پوست می تواند با از بین بردن سلول های مرده اضافی پوست، فواید لایه برداری مشابه AHA ها و BHA ها را ارائه دهد. سوزان ماسیک، MD، متخصص پوست و دانشیار پوست در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو، توصیه می‌کند که برس‌های پوستی را فقط گاهی با یک شستشوی ملایم با پاک‌کننده استفاده کنید و اگر پوست حساسی دارید از استفاده از برس خودداری کنید.

6. از ماسک زغال استفاده کنید

زغال فعال با پاکسازی عمقی منافذ، حذف آلودگی ها و جذب چربی‌های اضافی، پوست را به صورت کامل پاکسازی می‌کند و موجب افزایش لطافت و درخشندگی پوست می‌شود. این محصول با نفوذ به منافذ پوست، همانند یک آهنربا عمل می‌کند و آلاینده‌ها را به سمت خود جذب می کند. در نتیجه منافذ پوست را عاری از میکروب، آلودگی و باکتری می‌کند و از بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه و جوش سر سیاه جلوگیری می‌کند.

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/how-to-get-rid-of-blackheads#salicylic-acid

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی