کد خبر: ۳۹۰۸
۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ۲۱:۳۰:۰۰

کمبود ویتامین «۱۲ب» از عوارض رژیم گیاه‌خواری

دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی گفت: برخی گیاه‌خواران فقط منابع غذایی گیاهی را مد نظر قرار می‌دهند اما برخی لبنیات و تخم مرغ را نیز به منابع گیاهی اضافه می‌کنند که این شکل بهترین حالت گیاه‌خواری است.

 دکتر منصور رضایی با اشاره به استقبال بسیاری از افراد از رژیم گیاه‌خواری در دنیا گفت: گیاه‌خواری یک اصطلاح عام بوده و انواع مختلفی دارد. برخی فقط منابع گیاهی را مد نظر قرار می‌دهند اما برخی لبنیات و تخم مرغ را نیز به منابع گیاهی اضافه می‌کنند که این شکل بهترین حالت گیاه‌خواری است.

وی تخم مرغ را دارای بالاترین کیفیت پروتئین حیوانی دانست و افزود: گیاه‌خواری در سنین و شرایط مختلف حائز اهمیت است. یک خانم که در سنین باروری است باید توجه خاصی به استخوان‌بندی و آهن داشته باشد؛ لذا باید در رژیم خود تجدید نظر کند.

این دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در منابع گیاهی به هیچ وجه ویتامین ب ۱۲ وجود ندارد و فقر آن در سالمندان موجب آنمی کشنده می‌شود و عوارض عصبی غیرقابل برگشتی بروز می‌دهد.

رضایی همچنین گفت: فردی که از امروز گیاه‌خواری را شروع کند سه تا پنج سال ذخایر منابع حیوانی در بدن موجود خود دارد و عوارضی را نشان نمی‌دهد مگر آنکه ذخایر فقیر باشد.

وی از خطر گیاه‌خواری در سالمندان و کودکان در سنین رشد سخن گفت و اظهار کرد: اولین موردی که در بدن کاهش می‌یابد ویتامین ب ۱۲ است که عوارض خود را نشان می‌دهد. همچنین کاهش ویتامین کا۲ نیز موجب دیابت، بیماری‌های مزمن، سرطان‌ها و آسیب به سلامتی می‌شود.

این دکترای تخصصی تغذیه با بیان اینکه فرد گیاه‌خوار از نظر آهن و کلسیم دچار اختلال می‌شود، خاطرنشان کرد: آهن و کلسیم در بدن فرد گیاه‌خوار دچار کمبود نمی‌شود، به شرط آنکه فرد گیاه‌خوار بسیار ماهر باشد. لذا گیاه‌خواری نباید افراطی باشد و حتما از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده شود و بهتر است طولانی مدت نیز گیاه‌خواری صورت نگیرد.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: باید پنج وعده تغدیه شامل ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده وجود داشته باشد که بهتر است این پنج وعده تنوع داشته باشد.

وی ادرار، عرق، مدفوع و خلط را چهار راه طبیعی دفع سموم خواند و اضافه کرد: با خوردن مواد غذایی خوب و دفع سموم، بدن نیز پاک‌تر می‌شود. میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها در سم‌زدایی بسیار کمک کننده است و اگر لبنیات و تخم مرغ نیز کنار آن باشد به شرط رعایت تنوع، سم زدایی بهتر صورت می‌گیرد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی