کد خبر: ۳۶۶۳
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ۱۹:۱۴:۰۲

نظر تازه آمریکا درباره مذاکره با ایران/ مالی: ترجیح ما دیپلماسی با ایران است

​نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن ترجیح می‌دهد که تلاش‌های دیپلماتیک در رابطه با ایران به نتیجه برسد، اما اگر دیپماسی شکست بخورد، تمامی گزینه‌ها بر روی میز خواهند بود.

ایسنا‌ به نقل از العربیه نوشت: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه بدون توجه به تاکیدات ایران مبنی بر اینکه دستیابی به سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران نیست، در اظهاراتی مدعی شد: همانطور که رئیس‌جمهور گفته است، اگر تمامی راه‌ها به شکست منتهی شوند، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای،‌ به عنوان چاره آخر گزینه نظامی را بر روی میز نگه می‌دارد.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت بایدن ترجیح می‌دهد تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه برسد و از آمادگی دولت برای ادامه تعامل غیرمستقیم با ایران دفاع کرد.

مالی گفت: ما برای اینکه هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم، عذرخواهی نمی‌کنیم.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه عنوان کرد: باز می‌گویم که ترجیح ما دیپلماسی است اما اگر دیپلماسی به شکست بینجامد تمامی گزینه‌ها را بر روی میز خواهند بود.

نماینده ویژه آمریکا چندی پیش در توییتی در رابطه با ناآرامی‌های اخیر در ایران نوشته بود: تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای اطراف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به‌طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولتشان به حقوق بشر و کرامت آنها احترام بگذارد.

مالی در ادامه ضمن عذرخواهی در رابطه با توییتی که منتشر کرده بود،‌ اظهار کرد: این توییت یک اشتباه بود و من به اشتباهم اعتراف می‌کنم. من چنین کاری را نباید انجام دهم، خصوصا زمانی که تقلیل دادن خواسته‌های معترضین محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این بر عهده من نیست که بخواهم خواسته‌های مردمی که در کف خیابان‌های ایران هستند را تشریح کنم. آن‌ها خود کار خوبی در زمینه ابراز آرزوها و خواسته‌های‌شان انجام می‌دهند.

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  مدتی قبل‌تر از آن در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در ایران نوشته بود: از آغاز تحولات اخیر در ایران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.

او ادامه داد: ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

کنعانی خاطر نشان کرد: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی