کد خبر: ۳۳۳۴
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۱۹:۰۵:۰۰

نخست وزیر هندی انگلیس، ثروتمندتر از ملکه الیزابت! / آکشاتا مورتی کیست؟

​ریشی سوناک ۴۲ ساله جوان‌ترین نخست وزیر بریتانیا در دو قرن گذشته است. همسر او، آکشاتا مورتی که دختر یکی از ثروتمندترین مردان هند است، حواشی زیادی را برای سوناک ایجاد کرده است.

 به قدرت رسیدن ریشی سوناک توجه هندی‌ها را به خود جلب کرده است. نه فقط به این دلیل که او اولین نخست وزیر بریتانیایی-آسیایی است بلکه به این دلیل که همسر او آکشاتا مورتی، دختر یکی از تاجران میلیاردر و شناخته شده هند یعنی نارایانا مورتی، معروف به بیل گیتس هند است.

سوناک نه تنها جوان‌ترین نخست وزیر بریتانیا در ۲۰۰ سال گذشته، بلکه اولین نخست وزیر غیرسفیدپوست این کشور نیز خواهد بود. و به لطف همسرش مورتی، یکی از ثروتمندترین افرادی خواهد بود که به اوج قدرت سیاسی در این کشور دست یافته است.

به نقل از بی‌بی‌سی، در ماه آوریل، گزارش شد که مورتی وضعیت مالیاتی ویژه‌ای در بریتانیا دارد. که به این معنی است که او می تواند به طور قانونی از پرداخت مالیات بر درآمدهای خارجی خود اجتناب کند. سوناک که در آن زمان وزیر دارایی بود، اخیراً فشار مالیاتی بریتانیا را به بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۴۰ رسانده بود.

مورتی که وارث این ثروت میلیاردی است، زمانی که اوایل سال جاری مشخص شد که وی دارای امتیاز مالیاتی افراد غیر ساکن است، در کانون توجه قرار گرفت. او بعداً موافقت کرد که بر درآمد جهانی خود نیز مالیات بریتانیا را بپردازد. او در توییتر خود اعلام کرد که نمی‌خواهد وضعیت پرداخت مالیات او برای همسرش، که در آن زمان رئیس خزانه بریتانیا بود، مشکلی ایجاد کند.

خانواده مورتی از ابتدا ثروتمند نبودند. پدرش در نامه‌ای به دخترش که در مجموعه‌ای در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، توضیح می‌دهد که چگونه خبر تولد او را در آوریل ۱۹۸۰ از یکی از همکارانش شنیده است، زیرا آنها توانایی خرید تلفن را نداشتند. او نوشت: «من و مادرت در آن زمان جوان بودیم و تلاش می‌کردیم تا جای خود را در حرفه‌مان پیدا کنیم». هنگامی که او فقط چند ماه داشت، برای زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش به نزد آنها فرستاده شد، زیرا مادرش، سودا مورتی، و پدرش در حال پیش بردن شغل خود در بمبئی بودند.

ریشی سوناک و خانواده اش

یک سال بعد، نارایانا مورتی یک شرکت خدمات فناوری اطلاعات به نام Infosys را تأسیس کرد که او را به یکی از ثروتمندترین افراد هند تبدیل کرد.

والدین موفق مورتی تمرکز بر تحصیل و سخت‌کوشی را به دو فرزند خود نیز منتقل کردند. او در کالج خصوصی لیبرال Claremont McKenna در کالیفرنیا در رشته اقتصاد و زبان فرانسه تحصیل کرد. سپس دیپلم خود را از یک کالج مد و فشن دریافت کرد.

در دو کمپانی Deloitte و Unilever کار کرد و پس از آن در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته مدیریت بازرگانی شد. او در حین تحصیل در دانشگاه با ریشی سوناک آشنا شد. آنها در سال ۲۰۰۹ ازدواج کردند و صاحب دو دوختر شدند.

ریشی سوناک و خانواده اش

تحصیلات و عناوین شغلی مورتی، همسر ریشی سوناک

این زن ۴۲ ساله کار خود را در بخش امور مالی در کالیفرنیا آغاز کرد. پس از آن برند خود را به نام Akshata Designs تاسیس کرد که اولین مجموعه آن در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. اما کسب و کار او در عرض سه سال از بین رفت. یکی از اصلی‌ترین علایق تجاری او، شعبه لندن از Catamaran Ventures است که در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و توسط او و همسرش، ریشی سوناک در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد.

مورتی همچنین مدیر یک باشگاه ورزشی زنجیره‌ای است.

در پروفایل لینکدین او مدیریت برند New & Lingwood که لباس‌های مردانه گران‌قیمت می‌فروشد نیز ذکر شده است. او ۰٫۹۳ درصد از سهام شرکت پدرش یعنی Infosys را در اختیار دارد. ارزش این شرکت حدود ۷۱۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بر اساس فهرست ثروتمندان ساندی تایمز، که رتبه‌بندی سالانه ثروتمندترین افراد بریتانیا را انجام می‌دهد، میزان ثروت خالص تخمینی این زوج ۸۳۰ میلیون دلار است. این ثروت فوق‌العاده نزدیک بود برای سوناک به قیمت باختن انتخابات تمام شود. در در حالی است که ساندی تایمز دارایی خالص ملکه را قبل از مرگ حدود ۴۲۰ میلیون دلار اعلام کرد. به عبارتی حتی ملکه الیزابت هم به این اندازه ثروتمند نبود.

1fg0l4t_rishi-sunak-family_-  ریشی سوناک و خانواده اش

ثروت هنگفت این زوج برخی را به این سوال واداشته است که آیا سوناک به ویژه در زمان بحران هزینه‌های زندگی در کنار مردم عادی خواهد بود؟ با این حال او اکنون نخست وزیر بریتانیاست و باید دید که در راستای کاهش بحران اقتصادی این کشور که لیز تراس در طول ۴۵ روز صدارت خود آن را وخیم‌تر کرد، چه اقداماتی انجام می‌دهد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی