کد خبر: ۳۰۳۳
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۲:۲۰:۰۶

حامد لک و دردسر‌های مچ‌بند مشکی

حامد لک که مثل تعدادی از بازیکنان فوتبال، در پی مرگ مهسا امینی با مچ‌بند مشکی در زمین مسابقه حاضر می‌شد، حالا باید به جرم بستن نوار مشکی روی دستش توضیح بدهد؛ البته اگر شانس بیاورد و از سوی باشگاه مس رفسنجان، با توجه به صحبت‌هایی که نماینده مجلس این شهر مطرح کرده، با محرومیت یا جریمه روبه‌رو نشود.

مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲‌ساله سقزی که چند روزی به تهران سفر کرده بود، موجی از اعتراضات را در پی داشته است. اعتراضات اخیر در ایران در شرایطی شکل گرفته که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد دامنه آن تا به این حد گریبان فوتبال و بازیکنان فوتبال ایران را بگیرد. حالا وضعیت به گونه‌ای است که این جریان باعث بدون تماشاگر شدن بازی‌های لیگ برتر شده، از یکی، دو فوتبالیست قدیمی به‌عنوان لیدر اعتراضات نام برده می‌شود، تعدادی از بازیکنان فوتبال بازداشت و رها شده‌اند، پاسپورت عده‌ای ضبط شده و بقیه هم مدام در خطر گرفتن تذکر و هشدار هستند.

تازه‌ترین اتفاق رخ‌داده در این زمینه مربوط به حامد لک، دروازه‌بان باشگاه مس رفسنجان است. لک که مثل تعدادی از بازیکنان فوتبال، در پی مرگ مهسا امینی با مچ‌بند مشکی در زمین مسابقه حاضر می‌شد، حالا باید به جرم بستن نوار مشکی روی دستش توضیح بدهد؛ البته اگر شانس بیاورد و از سوی باشگاه مس رفسنجان، با توجه به صحبت‌هایی که نماینده مجلس این شهر مطرح کرده، با محرومیت یا جریمه روبه‌رو نشود.

در دو، سه هفته اخیر، تعدادی از بازیکنان فوتبال لیگ‌برتری در حین مسابقه با مچ‌بند مشکی حاضر شدند تا از این طریق با مرگ مهسا امینی ابراز همدردی کنند. این مچ‌بندها، ولی رفته‌رفته از روی دست بازیکنان محو شد؛ به طوری که حالا خیلی کم دیده می‌شود بازیکنی با مچ‌بند مشکی در زمین مسابقه حاضر شود. بخشی از این محو‌شدن به دلیل تذکراتی است که مدیران باشگاه، به‌ویژه باشگاه‌های دولتی به بازیکنان داده و گفته‌اند در صورت تکرار چنین اتفاقی ممکن است آن‌ها را با جریمه و تنبیه روبه‌رو کنند. ولی داستان حامد لک وارد فاز دیگری شده است. او در جریان بازی هفته نهم لیگ برتر که با تیمش به تهران سفر کرده بود تا مقابل پرسپولیس، تیم فصل گذشته‌اش، بازی کند، همچنان نوار مشکی‌رنگی را بالای دستکش دروازه‌بانی‌اش، به دست بسته بود. در ویدئویی که در صفحات مجازی بارگذاری شده بود، لک در پاسخ به یکی از هم‌تیمی‌های قدیمی‌اش که می‌گوید هنوز هم مچ‌بند مشکی بسته، به حالت شوخی این مفهوم را می‌رساند که «جرئت داشته و بسته است». او در ادامه می‌پرسد که «تو هم جرئت داری؟»

همین ویدئوی کوتاه باعث شد تا چنین موضوعی تبدیل به یک بحران شود، به طوری که غیبت او در بازی هفته دهم و جدال حساس برابر نفت مسجدسلیمان با شایعات زیادی همراه شد. بسیاری از این گفتند که او به دلیل بستن مچ‌بند مشکی از همراهی با مس رفسنجان محروم شده و باید منتظر کمیته انضباطی باشگاه باشد. این اتفاق در شرایطی رخ داده بود که لک در این فصل یکی از بهترین و آماده‌ترین بازیکنان فصل است و آمار بسیار خوبی در این تیم کرمانی به جا گذاشته است.

هم‌زمان با اینکه شایعه اخراج او از مس دست به دست می‌چرخید، خبر رسید که چنین موضوعی صحت ندارد و او به دلیل دریافت چهارمین کارت زردش، محروم شده و بازی هفته دهم را از دست داده است. این موضوعی بود که علی علیزاده، معاون باشگاه مس رفسنجان نیز به آن اشاره کرد و گفت: «حامد لک مقابل فولاد خوزستان، نساجی مازندران، تراکتور و پرسپولیس اخطار گرفته و با توجه به اینکه چهار کارت زرد دریافت کرده، در بازی مقابل نفت مسجدسلیمان در فهرست تیم قرار نگرفت». او درخصوص شایعه اخراج این دروازه‌بان از تیم ادامه داد: «چنین چیزی صحت ندارد».

با این حال، این به آن معنا نیست که قرار است حامد لک تذکر نگیرد. آن‌طور که معاون باشگاه مس رفسنجان می‌گوید، قرار است با حامد لک برخورد شود: «تیم مس رفسنجان حاشیه ندارد و به دنبال حاشیه نیست. ما با حامد لک برخورد می‌کنیم، نه اینکه برخورد نکنیم. بازیکن نباید پایش را از گلیم خود درازتر کند و اصول اخلاقی را زیر پا بگذارد. در جلسه کمیته انضباطی اتفاقی را که در بازی با پرسپولیس رخ داده، از او می‌پرسیم تا متوجه شویم ماجرا از چه قرار بوده است. برخی مواقع در خلوت حرف‌هایی می‌زنیم. در رفاقت و دوستی‌ها چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. لک فصل گذشته در پرسپولیس حضور داشته و با بازیکنان این تیم رفاقت و شوخی دارد و به همین خاطر شاید حرفی را زده است».

موضوع برای حامد لک از یک سو، مس از سوی دیگر و شهر رفسنجان در نمایی دیگر، تبدیل به یک بحران عجیب شده است. همین روز گذشته حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، با اشاره به مچ‌بند مشکی حامد لک گفته است: «بازیکنان غیربومی یک تیم سرافراز نباید سوابق انقلابی یک شهر را با حرکات خود زیر سؤال ببرند و آن را خدشه‌دار کنند».

همین جبهه‌گیری‌ها هم نهایتا باعث شد تا حامد لک با انتشار یک استوری، از اساس همه چیز را تکذیب کند. او در صحبت‌هایی گفت که محرومیتش ربطی به مچ‌بند مشکی نداشته و کلا مچ‌بند مشکی هم ربطی به مسائل غیرفوتبالی نداشته است. لک در استوری‌اش نوشت: «من یک ایرانی‌ام و جانم را برای میهن و مردمم می‌دهم و اجازه نمی‌دهم یک وجب از خاک وطنم به دست بدخواهان کشورم برسد. اگر در بازی اخیر همراه تیمم نبودم، دلیل آن فقط محرومیت بود، نه هیچ مورد دیگری و اگر در بازی هفته گذشته چسب مشکی‌رنگ به دستم داشتم، به خاطر هم‌رنگ‌شدن با دستکشم بود و قانون فوتبال اجازه نمی‌داد رنگ دیگری غیر از آن را انتخاب کنم، وگرنه دلیلی نداشت که درباره آن داستان ساخته شد. صحبتی هم که از من پخش شد، یک صحبت خصوصی با هم‌بازیان سابقم بود که یک شیطنت باعث شد آن فیلم منتشر و از آن سوءاستفاده شود».

مسئله‌ای که در این میان نادیده گرفته شده، این است که اصولا یک مچ‌بند مشکی تا چه اندازه می‌تواند تعابیر مختلف، متفاوت و شاید خطرناکی داشته باشد که مدیران باشگاه و نماینده‌های مجلس را بر آن می‌دارد تا با بازیکنان برخورد کنند؟

گو اینکه این اولین بار نیست که باشگاه مس رفسنجان بازیکنانش را به دلایل غیرفوتبالی به کمیته انضباطی می‌کشاند. پیش‌تر و زمانی که تازه روسیه به اوکراین لشکرکشی کرده بود، باشگاه مس به دلیل آنکه یکی از بازیکنان تیم فوتسال زنانش بعد از گل‌زنی خواستار توقف جنگ شده بود، او را به کمیته انضباطی فراخواند! ماجرا مربوط به مهسا کمالی بازیکن تیم فوتسال مس رفسنجان بود که آن زمان پس از گل‌زنی برابر تیم پالایش نفت آبادان، به جنگ روسیه علیه اوکراین واکنش نشان داد. مهسا بر روی پیراهنش عبارتی انگلیسی به معنای «جنگ را متوقف کنید» نوشته بود. این حرکت او با واکنش باشگاه مس رفسنجان روبه‌رو شده است. روابط‌عمومی و رسانه باشگاه مس رفسنجان به اقدام مهسا کمالی بازیکن تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «رسالت و سیاست باشگاه فرهنگی-ورزشی مس رفسنجان حرکت در جریانات سیاسی نیست. باشگاه تاکنون در راه رسیدن به اهداف والای فرهنگی و ورزشی خود تمام تلاشش را کرده است که به دور از حاشیه‌های غیرحرفه‌ای باشد، حرکت بازیکن تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان یک اقدام کاملا شخصی و احساسی بوده است و ارتباطی با سیاست‌های کلی باشگاه مس رفسنجان ندارد».

در ادامه آن اطلاعیه هم بیان شده بود: «طبق قوانین و مقررات باشگاه مس رفسنجان، این بازیکن به کمیته انضباطی باشگاه احضار شده است. باشگاه مس رفسنجان خود را مکلف می‌داند با این‌گونه تخلفات در کمیته انضباطی با فرد خاطی برخورد قاطع انجام دهد».

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی