کد خبر: ۲۹۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۷:۰۱

آیا رژیم و کاهش وزن باعث سلامت بیشتر ما می‌شود؟

پذیرش شکل و فرم بدن و اجتناب از انواع رژیم شاید خوب به نظر برسد اما آیا به سلامت شما آسیب نمی رساند؟

به گزارش محیانیوز؛ تبلیغات، فرهنگ عامه مردم و حتی پزشکان در مورد سلامتی و وزن حرف هایی می  زنند که انگار یکی هستند: بدن های لاغر سالم تر هستند و بدن های چاق ناسالم هستند.

ژانت تامپسون، متخصص تغذیه در بریتانیا که رویکردش بر کاهش وزن تمرکز ندارد، گفت: نه سلامتی و نه بدن یکنواخت نیست و سلامتی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

فیلیپ شرر، استاد پزشکی داخلی و مدیر مرکز دیابت تاچ استون در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، گفت که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر با شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی مرتبط است.

دکتر آشر لارمی، یک پزشک عمومی و فعال در بریتانیا، گفت: با این حال، BMI یک روش بحث برانگیز برای اندازه گیری سلامت است و این تنها یکی از عوامل متعدد مرتبط با تغییرات در زندگی یک فرد است.

طبق اعلام موسسه پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت، مراقبت های پزشکی، محیط، شرایط اجتماعی و زیست شناسی اکثر عواملی را تشکیل می دهند که سلامت ما را تعیین می کنند.

شانا مینی اسپنس، متخصص تغذیه در نیویورک، گفت: با این حال، ما اغلب هنگام ارزیابی سلامتی افراد به ظاهر آنها اهمیت زیادی می دهیم. حتی اگر یاد بگیریم بار استانداردهای زیبایی اجتماعی را کنار بگذاریم، اگر سایز بدن خود را ناسالم بدانیم، احساس اعتماد به بدن دشوار است.

کارشناسان می گویند ممکن است زمان آن رسیده که گره سلامتی و وزن را باز کنیم و بیشتر بر روی رفتارهایی تمرکز کنیم که سلامت ما را ارتقا می دهند تا تعداد روی ترازو.

لارمی افزود، در حالی که مطالعات می‌توانند نشان دهند افراد با وزن بالاتر اغلب موارد بیشتری از بیماری قلبی دارند، اما نمی‌توان گفت که وزن باعث مشکلات قلبی شده است. با این حال، عوامل دیگری مانند دسترسی به مراقبت های پزشکی همچنان می توانند در این مورد نقش داشته باشند.

اما آیا رژیم باعث سلامت بیشتر ما می شود؟

سالم بودن به چه معناست؟ و آیا رژیم غذایی می تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند؟ این بستگی به این دارد که کدام بخش از سلامتی را در اولویت قرار دهید. سلامتی از عوامل بسیاری تشکیل شده است.

اسپنس گفت: اجتناب از بیماری یک مورد است، اما حفظ سلامت روان، فعال نگه داشتن شبکه های اجتماعی، خواب کافی و کاهش استرس یکی از این موارد است.

او اضافه کرد: محدود کردن کالری یا حذف برخی غذاها ممکن است به طور کلی سالم نباشد، اگر بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد یا شما را از لذت بردن از وقت با دوستان و خانواده باز دارد. گاهی اوقات این محدودیت‌ها می‌توانند باعث کاهش وزن بدون تغذیه مناسب بدن شوند.

کاهش وزن مساوی شادی نیست، و به این معنی نیست که لزوماً سالم خواهید بود زیرا نحوه کاهش وزن نیز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

برای اکثر افراد، رژیم غذایی محدود با هدف کاهش وزن کارساز نیست. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، بیش از 80 درصد از افرادی که وزن خود را از دست دادند، طی5 سال دوباره به همان وزن بازگشتند.

 

 

منبع: سی ان ان

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی