اضطراب ورود به مدرسه دانش‌آموزان را چطور کنترل کنیم؟

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر در بین برخی دانش آموزان مقاومت‌هایی برای ورود به مدرسه وجود دارد. دانش آموزان طی دو سال قرنطینه با آموزش آنلاین خو گرفته و به شرایط این نوع آموزش عادت کرده بودند و تغییر هر عادت و خو گیری  قطعا نگرانی و اضطراب‌هایی را به همراه دارد.

گریه-کودکان-در-مدرسه

کادر مدرسه و اولیاء باید با دانش آموزان دچار اضطراب مدارا کنند تا دانش آموزان بتوانند کم کم با شرایط جدید خو گرفته و خود را تطبیق دهند. معمولا در مدارس و کلاسهای درس قوانین و مقرراتی وجود دارد که این سخت گیری‌ها با توجه به خو گرفتن دانش آموزان به آموزش آنلاین اضطراب‌آور است و در این راستا باید با دانش آموزان همراهی شود.

با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در دو سال آموزش آنلاین دانش آموزان، در حال حاضر شکل گیری یک "همدلی" میان معمان و دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است  تا دانش آموزان بتوانند مسائل و مشکلات خود را به راحتی با معلمان مطرح کرده و پاسخ ابهامات خود را بگیرند.

والدین باید در خانه محیط آرام بخشی را برای بچه‌ها ایجاد کنند و با افزایش انگیزه و نشاط آنها کمک کنند تا دانش آموزان بتوانند از این شرایط عبور کنند.

مطابق با شاخص‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، روانشناسان و مشاوران مدارس بعضا صلاحیت لازم برای ارائه راهکار به دانش آموزان و تلاش برای رفع مشکلات آنها را ندارند و از همین رو نیز هست که علیرغم حضور مشاور در مدارس اما بعضا آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان رو به افزایش هم می‌رود.

N83161081-72762765

مشاوره باید یک رکن اصلی مدرسه باشد

 مشاوران فعلی مدارس، مساله ارائه مشاوره به دانش آموزان را جدی نمی‌گیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مشاور مدرسه در وزارت اموزش و پرورش داریم که حتی تحصیلات بیشتر این افراد رشته‌های مرتبطی نظیر علوم تربیتی و یا روانشناسی نیست. بعضا چون این افراد در بحث آموزش موفق نبوده‌اند در سمت مشاور مدرسه در حال خدمت‌اند و هیچ تحصیلات مرتبطی با روانشناسی ندارند و از این بین ۶ یا ۷ هزار نفر شاخص‌های حرفه‌ای مد نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور را دارند.