کمبود ویتامین «۱۲ب» از عوارض رژیم گیاه‌خواری

 دکتر منصور رضایی با اشاره به استقبال بسیاری از افراد از رژیم گیاه‌خواری در دنیا گفت: گیاه‌خواری یک اصطلاح عام بوده و انواع مختلفی دارد. برخی فقط منابع گیاهی را مد نظر قرار می‌دهند اما برخی لبنیات و تخم مرغ را نیز به منابع گیاهی اضافه می‌کنند که این شکل بهترین حالت گیاه‌خواری است.

وی تخم مرغ را دارای بالاترین کیفیت پروتئین حیوانی دانست و افزود: گیاه‌خواری در سنین و شرایط مختلف حائز اهمیت است. یک خانم که در سنین باروری است باید توجه خاصی به استخوان‌بندی و آهن داشته باشد؛ لذا باید در رژیم خود تجدید نظر کند.

این دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در منابع گیاهی به هیچ وجه ویتامین ب ۱۲ وجود ندارد و فقر آن در سالمندان موجب آنمی کشنده می‌شود و عوارض عصبی غیرقابل برگشتی بروز می‌دهد.

رضایی همچنین گفت: فردی که از امروز گیاه‌خواری را شروع کند سه تا پنج سال ذخایر منابع حیوانی در بدن موجود خود دارد و عوارضی را نشان نمی‌دهد مگر آنکه ذخایر فقیر باشد.

وی از خطر گیاه‌خواری در سالمندان و کودکان در سنین رشد سخن گفت و اظهار کرد: اولین موردی که در بدن کاهش می‌یابد ویتامین ب ۱۲ است که عوارض خود را نشان می‌دهد. همچنین کاهش ویتامین کا۲ نیز موجب دیابت، بیماری‌های مزمن، سرطان‌ها و آسیب به سلامتی می‌شود.

این دکترای تخصصی تغذیه با بیان اینکه فرد گیاه‌خوار از نظر آهن و کلسیم دچار اختلال می‌شود، خاطرنشان کرد: آهن و کلسیم در بدن فرد گیاه‌خوار دچار کمبود نمی‌شود، به شرط آنکه فرد گیاه‌خوار بسیار ماهر باشد. لذا گیاه‌خواری نباید افراطی باشد و حتما از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده شود و بهتر است طولانی مدت نیز گیاه‌خواری صورت نگیرد.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: باید پنج وعده تغدیه شامل ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده وجود داشته باشد که بهتر است این پنج وعده تنوع داشته باشد.

وی ادرار، عرق، مدفوع و خلط را چهار راه طبیعی دفع سموم خواند و اضافه کرد: با خوردن مواد غذایی خوب و دفع سموم، بدن نیز پاک‌تر می‌شود. میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها در سم‌زدایی بسیار کمک کننده است و اگر لبنیات و تخم مرغ نیز کنار آن باشد به شرط رعایت تنوع، سم زدایی بهتر صورت می‌گیرد.