۱۰ نکته سلامتی که هر خانمی قبل از ۳۰ سالگی باید بداند و انجام دهد

ستی مولایی: واقعیت این است همان‌طور که سن بالا می‌رود، رفتارها و عادت‌های بیشتر و بیشتر تثبیت می‌شوند و تغییر آن‌ها دشوارتر می‌شود. بنابراین منطقی است تا زمانی که جوان و انعطاف‌پذیر هستید عادت‌های سالمی مانند ورزش و تغذیه درست را در خود ایجاد کنید.

در این صورت می‌توانید بیشتر امیدوار باشید که در آینده زندگی سالم تری را خواهید داشت.

اما نگران نباشید؛ اگر شما هم جزو افرادی هستید که دهه سوم زندگی را پشت‌ سر گذاشته‌اید، به‌ یاد داشته ‌باشید هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست. باز هم به قول قدیمی‌ها، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه‌ است.

بدون اتلاف وقت بیشتر، این شما و این عادت‌هایی که ترک آن‌ها واقعا موجب مرض است!

 

بیشتر سرپا بایستید

تحقیقات متعددی در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که هر چقدر زمان بیشتری در صندلی خود بگذرانید، خطر ابتلا به گستره‌ای از بیماری‌ها از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و به‌ویژه دیابت را به‌طور معنی‌داری افزایش می‌دهید.

اهمیت این ماجرا در حدی است که از آن با عنوان بیماری نشستن یاد می‌شود و متخصصان از نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر درباره خطرات آن می‌گویند.

ترسناک‌تر این است که خطرات نشستن زیاد به ورزش مستمر شما ارتباطی ندارد. تلاش‌کنید فعالیت حرکتی خود در طول روز را بیشتر کنید و تا حد ممکن از نشستن‌های طولانی‌مدت پرهیز کنید.

قبل انتخاب ورزش؛ کمی فکر کنید

فرقی نمی کند که چه ورزشی را انتخاب می کنید؛ مهم این است که آن را دوست داشته باشید. ورزش، به‌ویژه به‌صورت مستمر و هدفمند می‌تواند در کنار بهبود شرایط جسمی و آمادگی بدنی، بر خلق‌و‌خو، کیفیت خواب شبانه، حفظ وزن مناسب و توده عضلانی و در نهایت روحیه شما هم تاثیر داشته ‌باشد.

اما انسان هرگز نمی‌تواند چیزی که دوست ندارد را به‌صورت درازمدت ادامه ‌دهد.

به همین دلیل هم می‌بینیم بسیاری از خانم‌ها بدون آشنایی کافی و سنجیدن علاقه‌مندی خود شروع به فعالیت در یک رشته‌ ورزشی یا تمرین در باشگاه می‌کنند، اما پس از مدتی و بدون رسیدن به نتیجه ملموسی آن را رها می‌کنند.

اگر قبل از تصمیم‌گیری وقت کافی برای انتخاب رشته ورزشی مناسبی که در کنار تناسب با ویژگی‌های جسمانی شما، از نظر روحی هم با شما سازگار باشد احتمال بیشتری دارد که در سال‌های آینده هم بتوانید آن را ادامه داده و از مزایای داشتن عادت ورزش مستمر برخوردار شوید.

کلید سلامتی؛ نوشیدن زیاد آب

نوشیدن آب کافی یکی از عادت‌های بسیار سلامت و خوبی است که در کمال تعجب چندان رعایت نمی‌شود.

نوشیدن آب کافی علاوه ‌بر متوازن ‌کردن ترکیب بدن و بهبود خلق‌و‌خو، می‌تواند به کاهش وزن و سلامت سیستم گوارشی کمک کند.

سیگار را ترک کنید (یا اصلا شروع نکنید)

متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد خانم‌هایی که در سنین پایین شروع به مصرف دخانیات می‌کنند افزایش نگران‌کننده‌ای داشته ‌است. خطرات فراوان این عادت کشنده بر کسی پوشیده نیست و نیازی به تکرار مکررات وجود ندارد.

هرچند ترک سیگار سن خاصی ندارد، اما تحقیقات انجام شده در سال 2019  نشان داده است زنانی که قبل از رسیدن به 40 سالگی سیگار را ترک می‌کنند نسبت به کسانی که پس از این سن سیگار را کنار می‌گذارند به‌طور میانگین 10 سال بیشتر عمر می‌کنند.

جدا از این، ترک سیگار باعث افزایش شفافیت و شادابی پوست و پیری دیررس آن می‌شود که در سال‌های آینده در زیبایی و اعتماد‌به‌نفس شما تاثیرگذار خواهد ‌بود.

بدن خود را دوست داشته باشید

تصویر ذهنی که شما از خود می‌سازید نقش بسیار پررنگی در سلامت روانی و اعتماد به نفس‌تان دارد و هر چقدر زودتر عادت کنید که بدن خود را با تمام خوبی‌ها و بدی‌های آن بپذیرید، این تصویر ذهنی مثبت پایدارتر شده و در درازمدت تبدیل به بخشی از شخصیت شما می‌شود.

البته این حرف به این معنی نیست که نباید در جهت بهبود سلامت فیزیکی خود تلاشی کنید. اما عشق‌ورزیدن به بدن‌تان، همان‌طور که هست، هنری است که بهتر است هرچه زودتر فرا بگیرید.

پختن چند غذای سالم و خوشمزه رژیمی را یاد بگیرید

تحقیقات اخیر نشان داده است اگر شما از غذایی که می‌خورید لذت ببرید، رعایت یک رژیم غذایی سالم (چه برای کاهش وزن، چه برای سلامت عمومی بدن) بسیار راحت‌تر می‌شود.

بنابراین منطقی است هر چه زودتر غذاهای سالمی که با ذائقه شما سازگار است و واقعا از خوردن آن لذت می‌برید را پیدا کرده و دست‌به‌کار پختن آن‌ها شوید!

یک دکتر شخصی داشته‌ باشید

این‌که شما پزشک شخصی داشته‌ باشید که در جریان تمام مشکلات جسمی شما باشد، به او اطمینان داشته ‌باشید و واقعا حرفش را گوش کنید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که حتما به نتیجه می‌رسد.

این مسئله بسیار مهم‌ است، چراکه داشتن اطلاعات درست نقش مهمی در تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها دارد و بسیاری از بیماران به دلیل نداشتن ارتباط شخصی و اعتماد قبلی ممکن است تمام آنچه لازم است را به پزشکی که برای اولین‌بار دیده‌اند نگویند.

از سابقه سلامت خانواده خود بیشتر بدانید

بسیاری از ما درباره تاریخچه وضعیت سلامت خانوادگی خود اطلاعات چندانی نداریم و معمولا بزرگ‌ترها هم به دلیل اجتناب از زنده‌کردن خاطرات بد گذشته خیلی درباره آن صحبت نمی‌کنند.

اما این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه هر چقدر بیشتر درباره سوابق پزشکی خانواده خود اطلاعات داشته باشید بهتر می‌توانید به کمک پزشک‌تان برای آینده آماده شوید.

به‌صورت منظم به پزشک و دندان‌پزشک مراجعه کنید

حقیقتی که وجود دارد این است که اکثر ما تنها در مواقع بروز مشکل به پزشک مراجعه می‌کنیم و ویزیت منظم عادت بسیار ضروری است که با آن بیگانه‌ایم. برای بیشتر خانم‌ها مراجعه منظم به متخصص زنان تعریف‌ شده است، اما پزشک یا دندان‌پزشک تنها در مواقع ضرورت مورد توجه قرار می‌گیرند.\

بهتر است از سن پایین‌تر عادت کنید به‌صورت منظم بازدید‌های پزشکی را انجام دهید تا در ادامه هم سابقه پزشکی کامل‌تری داشته باشید و هم در سن بالا به ناچار به پزشک نکنید.

از رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه دوری کنید

خانم‌ها اهمیت بیشتری برای جذابیت ظاهری خود قائل هستند و به همین دلیل بیشتر می‌بینیم که با گرفتن رژیم‌های گوناگون برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود تلاش می‌کنند. به‌گفته متخصصان تغذیه، بیشترین مقدار کاهش وزن مجاز در یک هفته حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته است. برای دستیابی به این کاهش وزن لازم است حدود 500 تا هزار کالری در ورودی و خروجی بدن خود اختلاف ایجاد کنید.

با این شرایط، بهتر است در روز حداقل 1500 کالری مصرف کنید و بقیه کالری اضافی را با تمرین‌های جسمی (در حد معقول و بدون آسیب‌رسانی به بدن) بسوزانید. رژیم‌های غذایی بسیار سخت به‌ویژه در میان خانم‌های جوان محبوبیت دارند، چراکه باور عمومی بر این است که با این روش زودتر به نتیجه می‌رسند، اما واقعیت این است که با این روش‌ها تنها بدن خود را از مواد مغذی لازم محروم کرده و زمینه را برای بروز مشکلات بعدی فراهم می‌کنید.

 

منبع: ویمنزهلث