کد خبر: ۱۷۳۷
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ ۲۳:۴۵:۴۲

چطور جای زخم سوختگی را از روی پوست پاک کنیم؟

وقتی که پوست دچار عارضه سوختگی می‌شود، معمولا آثار زخم بر روی پوست می‌ماند که ممکن است از بین بردن آن دردسر زیاد داشته باشد بنابراین لازم است نکاتی را به خوبی رعایت کنید که بتوانید به درمان خانگی جای سوختگی بپردازید.

برای درمان جای زخم سوختگی، با کرم‌های مرطوب‌کننده آن را ماساژ دهید تا گردش خون در قسمت آسیب‌دیده پوست به خوبی صورت بگیرد و به این ترتیب کلاژن سازی پوست به خوبی انجام گیرد و پوست به مرور زمان مسطح و یک‌دست شود.

از کرم ضد آفتاب بر روی محل اسکار استفاده کنید تا پوست در اثر تابش مستقیم دچار آفتاب سوختگی نشود.

برای درمان و از بین بردن و درمان جای سوختگی با پماد، لیزر، تزریق و لایه برداری زخم حتما با پزشک متخصص و مشاوره پوست و مو، مشورت کنید تا بهترین دارو و درمان را برای شما تجویز کنند.

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی روی و ویتامین C مصرف کنید تا به درمان جای زخم و کلاژن‌سازی پوست کمک کنند.

درمان جای سوختگی با عسل

عسل یکی از بهترین محصولات برای درمان خانگی جای سوختگی به شمار می‌رود چرا که حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها است که از عفونت زخم سوختگی جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل داشتن PH متعادل، از ورود باکتری‌ها به داخل زخم جلوگیری می‌کند.

از بین بردن جای سوختگی با وازلین

وازلین یک روغن ارگانیک است که از تصفیه نفت خام تولید می‌شود و به دلیل اینکه مانع از تبخیر رطوبت در زخم ناشی از سوختگی می‌شود، به سرعت به ترمیم پوست و بهبود جای زخم سوختگی کمک می‌کند. این محصول به دلیل رطوبت‌رسانی فوق‌العاده‌ای که دارد یک انتخاب مناسب برای درمان جای سوختگی با روغن است.

63899-1

درمان‌های پزشکی برای رفع جای زخم سوختگی

در اکثر اوقات، اسکار به جا مانده از جای زخم سوختگی، به مرور زمان و با استفاده از درمان‌های سنتی . گیاهان دارویی، محو می‌شود و از بین می‌رود. اما در بعضی موارد، جای زخم، به دلیل رشد بیش از حد بافت سلولی پوست، از بین نمی‌روند و لازم است برای درمان آن به دکتر جراح پلاستیک و یا پزشک متخصص پوست مراجعه کنید که معمولا به تجویز موارد زیر اقدام به رفع جای زخم می‌کنند:

از بین بردن جای سوختگی با لیزر

درمان جای سوختگی به وسیله لیزر از رایج‌ترین روش‌ها است که توسط پزشک متخصص پوست انجام می‌گیرد. در این روش، اشعه‌های لیزر در لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند و باعث درمان سلول‌های پوستی در لایه‌های زیرین می‌شود و به این ترتیب بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند و اسکار به جا مانده از سوختگی را به طور کامل محو می‌کند.

فواید درمان و از بین بردن جای سوختگی با لیزر این است که در مدت زمان کمی می‌توانید به نتیجه قطعی برسید . همچنین درمان راحت، آسان و با نتیجه مطلوبی دارد که درد و ناراحتی کمی دارد. لیزر درمانی برای درمان جای زخم سوختگی توسط سه نوع دستگاه لیزر اربیوم، لیزر فرکشنال و لیزر فراکسل صورت می‌گیرد.

skin-burn-2

درمان جای سوختگی تزریق فیلر و ژل

وقتی که پوست دچار عارضه سوختگی می‌شود، فیبرهای جدیدی که در پوست کلاژن سازی می‌کنند، ممکن است این عملیات را به طور نامنظم انجام دهند و به این ترتیب جای زخم بر روی پوست می‌ماند. در بعضی مواقع، افراد برای ترمیم و از بین بردن جای زخم، اقدام به تزریق فیلر می‌کنند که باعث می‌شود کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، هیالورونیک اسید و همچنین سرشار از کلاژن است که باعث تنظیم طاهر پوست و جوانسازی آن می‌شود.

مزایای تزریق فیلر و یا ژل برای درمان جای زخم سوختگی این است که هیچ نیازی به دوره بهبودی ندارد، خطر آن بسیار کم است و جاهای خالی شده پوست را ترمیم می‌کند.

بهترین روش‌ها برای درمان جای سوختگی‌ جدید و قدیمی بر روی پوست چیست؟

جای زخم ناشی از سوختگی تازه، به سرعت از روی پوست محو می‌شود اگر:

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید.

رطوبت زخم را حفظ کنید.

آن را تمیز نگه دارید

از موادی مثل آبلیمو، عسل، روغن‌های گیاهی، وازلین، سیب زمینی، ماست و … در ماسک‌هایگیاهی بر روی زخم استفاده کنید.

برای درمان زخم‌های قدیمی نیز باید مدتی را صبور باشید و به طور مداوم از روش‌های درمانی مثل موارد زیر استفاده کنید:

ترکیب سرکه سیب و گلاب

حنا

ترکیب روغن زیتون و عسل

درمان از طریق لیزر

جراحی‌های سوختگی

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی