کد خبر: ۶۴۰۲
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۳:۲۵:۰۰

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا

دل درد، حالت تهوع، نفخ، درد معده و غیره. اگر با هضم غذا و معده تان مشکل دارید بدون شک راه های زیادی را رفته اید تا درمانی پیدا کنید

باید بدانید که بر خلاف برخی از نوشیدنی ها که معده را به زحمت می اندازند نوشیدنی های دیگری هم هستند که به کمک این ارگان حیاتی می آیند. با ما همراه باشید تا با نوشیدنی های دوستدار معده آشنا شوید.

آب سبزیجات

آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می باشد و برای همین هم می تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت های چرب، سوسیس و کالباس ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی ها نیز برای هضم راحت تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی ها برای هضم بهتر چربی ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است. غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب پذیری مخاط دستگاه گوارش می شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یک نوشیدنی ادرارآور فوق العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

آب-کلم

میزان مصرف

یک تا دو لیوان از این آب سبزیجات قبل یا بعد از غذا. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از گرفتن آب این سبزیجات آن ها را مصرف کنید تا خواص آن از بین نرود. توجه داشته باشید اسید بیش از اندازه در بدن باعث دل درد و بوی بد دهان می شود.

جوشانده نعناع

جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می برد و تحریک پذیری روده ها را تسکین می دهد. جوشانده شاه پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول است که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می برد. در نهایت این که جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت تر می کند.

نعناع

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت 3 تا 4 روز. (اگر از گیاهان کیسه ای استفاده می کنید یک کیسه از برای هر فنجان آب جوش یا 3 قاشق چایخوری از این گیاهان برای یک فنجان آب جوش).

یک فنجان چای سبز

چای سبز برای دفع توکسین ها یا همان سموم بدن فوق العاده است به خاطر اینکه ادرارآور است و باعث دفع سموم بدن از کلیه ها می شود. به این ترتیب هم با احتباس آب (جمع شدن آب در بافت های بدن) مقابله کرده و هم سموم (که به دلیل مصرف زیاد پروتئین انباشته می شوند) را از بدن خارج می کند.

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت یک هفته. حواستان باشد چای های دیگر مانند چای سیاه حالت اسیدی دارند و می توانند باعث افزایش اسید معده شوند که برای معده های حساس مناسب نیست. افزایش اسید معده نیز باعث مشکلاتی مانند نفخ، هضم بد غذا، حالت تهوع و سوزش و ریفلاکس معده می شود. پس اگر معده حساسی دارید از نوشیدن چای سیاه داغ به خصوص بلافاصله بعد از غذا بپرهیزید.

آب گازدار

غذاهای چرب و سنگین شیره اسیدی معده را بیشتر می کنند که باعث معده درد می شود. بی کربنات موجود در آب های معدنی گازدار این حالت اسیدی بیش از اندازه را خنثی می کنند و احساس سنگینی معده را کاهش می دهند.

میزان مصرف

بعد از اینکه یک غذای خیلی سنگین و چرب میل کردید می توانید 3 فنجان (در فواصل مختلف) آب گازدار بنوشید. اگر میزان سدیم آب زیاد باشد دو لیوان از آن نیز کافی است.حواستان باشد آب هایی که سدیم زیادی دارند برای همه به خصوص افرادی که مشکل فشارخون دارند یا اینکه مجبورند نمک را از برنامه غذایی شان حذف کنند خوب نیست. اگر جزو این افراد هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

آب-گازدار

یک لیوان کولا

نوشیدن کمی کولا باعث هضم راحت تر برخی از غذاها می شود و با اسهال مقابله می کند. البته حواستان باشد نباید زیاده روی کنید چون میزان زیاد آن برعکس عمل کرده و مانع از ترشح یک آنزیم گوارشی به نام «پپسین» می شود. زمانی که غذا وارد معده می شود این آنزیم ترشح می شود تا غذا هضم شود. آنزیم پپسین وظیفه دارد پروتئین موجود در مواد غذایی مصرف شده را هضم کند. نبود این آنزیم نیز به مشکلات گوارشی مانند نفخ و حتی اسهال منجر می شود.

میزان مصرف

اگر دچار حالت تهوع یا معده درد شده اید بعد از غذا یک لیوان کولا بنوشید. اگر نگران تناسب اندامتان هستید از انواع لایت یا رژیمی این نوشیدنی ها استفاده کنید

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی