کد خبر: ۵۹۷۸
۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

آیا مصرف تخم مرغ کلسترول خون را افزایش می دهد؟

تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما این کلسترول در خون تاثیر منفی نمی گذارد.مصرف تخم مرغ، محصولات لبنی و ماهی به طور غیر مستقیم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی می شوند

تخم مرغ به عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف به تنهایی و یا به عنوان مواد اولیه غذاهای مختلف در برنامه غذایی ما به وفور دیده می شود به همین دلیل لازم است در مورد فواید و مضرات آن دقت کنیم.

تخم مرغ

تخم مرغ از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تأمین کند، عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئین و مواد مغذی موجود در آن نظیر "کولین"، "لوتئین"، "گزانتین" و تولید بسیار کم انرژی است که یک روز در تقویم دنیا را به خود اختصاص داده است.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مهمترین ویژگی های تخم مرغ به تأمین تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن و وجود پروتئین پروتئین کامل و قابل جذب آن اشاره کرد که به دلیل کیفیت بالای تخم مرغ، نقش مهمی در ایجاد سیری، به ویژه در وعده صبحانه دارد.

او با بیان اینکه به دلیل میزان کالری بسیار کم و القای احساس سیری، در عین حال حفظ بافت عضلانی، از تخم مرغ برای کاهش وزن استفاده می شود، افزود:مصرف تخم مرغ به طور مؤثر از تحلیل توده عضلانی در سالخوردگی جلوگیری می کند.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به وجود ویتامین های مهم و موردنیاز بدن از جمله ویتامین های E،D ،A ، B6 ،B12 ، اسید فولیک و "ریبوفلاوین" به ویژه "کولین" در تخم مرغ، گفت:"کولین" یکی از ویتامین های مهم موجود در تخم مرغ است که در تکامل مغز جنین و متابولیسم بدن نقش مهمی دارد، همچنین تخم مرغ حاوی کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم وآهن نیز هست، بنابراین مصرف تخم مرغ در پیشگیری از نرمی استخوان در کودکان، خرابی دندان ها و لثه در بزرگسالان، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر، کاهش افسردگی و پیشگیری از سرطان موثر است.

وی همچنین به باورهای غلط در مورد تخم مرغ اشاره کرد و ادامه داد:تخم مرغ به دلیل دارا بودن 210 میلیگرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است، چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش می یابد و در نتیجه بیماری های قلبی، عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد، اما امروزه تحقیقات نشان می دهد که خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط با جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می تواند مناسب و بهتر باشد.

تخم مرغ

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه افزود:تغذیه با تخم مرغ نه تنها بر روی احتمال بروز بیماری های قلبی، عروقی اثری ندارد، بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می شود، آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع، به ویژه نوع ترانس است و نه کلسترول های غذایی و در تخم مرغ تنها یک سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL ( کلسترول خوب ) است و مصرف تخم مرغ، محصولات لبنی و ماهی به طور غیر مستقیم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی می شوند.

به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم مرغ می کنیم؟

ایشان همچنین در مورد مصرف تخم مرغ را برای بانوان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه کرد و گفت:در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز مانعی ندارد و در برخی موارد توصیه به مصرف بیشتر هم ممکن است انجام شود.

چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

او در مورد احتیاط در مصرف تخم مرغ نیز توضیح داد:به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردی که در تخم مرغ وجود دارد و مصرف نکردن آن می تواند کمبود ترکیبات ضروری مثل کولین، لوتئین و گزانتین را به همراه داشته باشد، نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود، بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد؛ حتی بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی، عروقی تا حدود سه عدد تخم مرغ در هفته نیز پیشنهاد می شود، البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک نیز همراه تخم مرغ خودداری شود.

این کارشناس ارشد تغذیه، یادآور شد:در اکثر کشورهای دنیا با توجه به ارزش تغذیه ای بسیار بالای تخم مرغ، نهم اکتبر، برابر با هفدهم مهر به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است که در این روز مردم جشن گرفته و از خداوند به سپاس نعمت های ارزشمند قدردانی می کنند.

 

دیدگاه

اسداله قربانی
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
0
0
با تحقیقات و تبلیقات درست وصحیح که نتیجه مطلوب بدهد نتیجه آن سلامتی وبهبود جامعه رادر نظر باشد ومورد تورم وسودجوئی نباشد کاملآ موافقم وخوشنودم امید وارم ارتقاء پیدا کند به نفع همه جامعه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی