کد خبر: ۶۲۸۱
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۰۸:۳۰:۲۵

حمله مایلی کهن به تیم ملی: یعنی چه که روحیه نداشتند؟ چطور آن زمان که 10 سکه از رئیسی گرفتند روحیه داشتند؟/ می‌توانستند بگویند در جام جهانی برای مردم می‌جنگند/ ترکیب تیم اشتباه بود

سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران می‌گوید: «یعنی تا الان نمی دانستیم سیستان و بلوچستان مشکل دارد؟تازه یادمان افتاده است؟»

رک و راست مثل همیشه.این محمد مایلی کهن است؛بدون رتوش.دلش خیلی پر است،از همه چیز و همه کس.از فوتبال،از جام جهانی،از اوضاع کشور و از اینکه چرا خیلی از پول های این مملکت صرف کارهایی می شود که عایدی چندانی ندارد.ابتدا می خواستیم با او از حذف ایران از جام جهانی حرف بزنیم که بحث کشیده شد به صنعت،مقایسه ایران با ژاپن و کره و عربستان و البته حسرت هایی که در این سال ها( از هر قشر و قومیتی) خورده ایم.مایلی کهن می گوید:«دلم می سوزد.چرا تازه یادمان افتاده که سیستان و بلوچستان مشکل دارد،ایلام و گیلان مشکل دارند و چرا دراین سال ها هیچ کسی توجهی به آنها نکرده است.»

شما قطعا بازی های ایران در جام جهانی را دیده اید.نظر شما در این باره چیست؟

اجازه بدهید من اصلا بحث را طور دیگری برای شما شروع کنم.گروه ما سخت بود یا گروه کره،ژاپن،استرالیا یا عربستان؟کدام یک سخت تر بود؟ گروه مراکشی که در جام جهانی قبل هم با ما همگروه بودند چطور؟ سه تیم آسیایی چطور از گروه خودشان صعود کردند؟ شایسته بودند، آرامش داشتند یا اینکه سرمربی تیم شان برنامه و هدف داشت؟

خب خیلی ها می گویند که بازیکنان ایران روحیه برای بازی کردن نداشتند،به خصوص در بازی اول.

این هم از آن حرف ها است.من خودم بازیکن بودم.یک بازیکن وقتی وارد زمین می شود هر چه در چنته دارد را می گذارد تا بهترین بازی خودش را انجام بدهد؛یعنی چه که روحیه نداشتند؟ از نظر من ترکیب تیم اشتباه بود. شما بازی با انگلیس را ببینید و با بازی با ولز مقایسه کنید.زمین تا آسمان فرق دارد.

پس مقصر اصلی این ناکامی را کی روش می دانید؟

من الان نمی خواهم دنبال مقصر بگردم اما سوالی می پرسم.آقای کی روش در مصر چه نتایجی به دست آورد؟کلمبیا کی در تاریخ فوتبالش 6 گل خورده بود؟آیا این ها دستاورد و موفقیت است؟

در فضای مجازی و به خصوص شبکه های معاند،بی روحیه بودن بازیکنان را به مسائلی که در داخل کشور در جریان است ربط داده بودند و...

من اصلا این را قبول ندارم که می گویند بچه ها ما حال شان خوب نبود،روحیه نداشتند و از این طور حرف ها.اینها غیر از بهانه هیچ چیزی نمی تواند باشد.بچه ها می دانستند و می توانستند بازی خودشان را بکنند.من امروز سوال های زیادی دارم.شما دوست دارید کشور ما مثل ژاپن شود.یا مثل کره جنوبی؟اصلا نه،مثل مالزی؟دوست ندارید؟خب دوست دارید دیگر!حرف من این است که خیلی از ماها دوست داریم اما فاصله هم زیاد است.همین قطر که حالا میزبان جام جهانی هست را مثال بزنم برای تان؟

بله حتما.

شما ورزشگاه های آنها را قطعا دیده اید.پر هستند از امکانات با بهترین تکنولوژی های روز دنیا. ما چند تا استادیوم مثل قطر داریم؟

مثل قطر که نه،شاید یک ورزشگاه آزادی تا حدودی استاندارد باشد و ... آن هم برای 50 سال پیش است.من دانشجو بودم که آزادی را ساختند.این را هم قبول ندارم که می گویند شاه آن را ساخت یا هر چیز دیگری،این ورزشگاه را از دید من یک ایرانی ساخت.بحث من الان فوتبال نیست.همه ما دیده ایم که می آیند جوان ها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری و ... می کنند.خب با کدام پشتوانه و پول؟آیا این ازدواج هزینه نمی خواهد؟آیا فرزند آوری فقط همان تولدش است؟این بچه خوراک و پوشاک و مدرسه و دانشگاه نمی خواهد؟

البته برای فرزندآوری وام می دهند!

چه وامی؟می گویند در کشوری که جمعیتش زیاد است تفکر و اندیشه هم زیاد است.متناسب آن باید امکانات هم باشد.خب کدام امکانات در مملکت ما وجود دارد؟اما تا دلتان بخواهد مشکلات هست.اجازه بدهید من شفاف حرف بزنم چون حرف بدی هم نمی زنم.آقایان مسئول!آیا تا به امروز نمی دانستید مشکلات سیستان و بلوچستان چیست؟نمی دانستید کردستان چه دردی دارد؟ایلام و گیلان را چطور؟ژاپن بالای 100 میلیون جمعیت دارد بدون هیچ منابع طبیعی.چطور می شود که بعد از آن بمباران عظیم که کشورشان را نابود کرد حالا در این نقطه از جهان قرار دارند؟دو ضربدر دو می شود چهار درست است؟آقای مسئول آیا از خودت سوال کرده ای که چرا مردم در رفاه نیستند؟چین الان یکی از ابرقدرت های جهان است درست است؟می دانید که باعث پیشرفت ورزش آنها ما بودیم؟

چطور؟

ما میزبان بازی های آسیایی در سال 1974 بودیم.آن سال چینی ها برای نخستین بار در این رقابت ها (با وساطتت ما ،چون اجازه نمی دادند) شرکت کردند! البته تا جایی که من می دانم. حالا شما ببینید که ورزش آنها کجا است و ورزش ما کجا؟من نمی خواهم این طور تداعی شود که خیلی ها بیایند و بگویند قدیم خوب بود،نه قدیم و قبل از انقلاب اگر خوب بود که ما انقلاب نمی کردیم.من مهرماه سال 52 دانشجو شدم و زمان انقلاب هم دانشجو بودم.در منطقه ای به نام سی متری جی و سلسبیل و همان طرف هایک باران که می آمد همه چیز بهم می ریخت.در خیلی از مکان های شهر آب برای خوردن نبود و در بعضی از محله ها یکی از این فشاری های آب بود و همه از آنجا آب بر می داشتند.یادمان باشد 45 – 50 سال از آن زمان گذشته است.در آن شرایط هیچ کدام از این کشورها نمی توانستند میزبان رویدادی باشند اما ما توانستیم.ولی حالا با همان کشورها قابل قیاس نیستیم.

خب دلیل این اتفاق از نظر شما چه چیزی می تواند باشد؟

دنیا،دنیای ارتباطات است.در کشور ما وقتی نمی خواهند کاری را انجام بدهند یا تا یک چیزی کم و کسر می آید خیلی زود آن را گردن تحریم های ظالمانه می اندازیم؛فقط کافی است یک چیزی به ضررشان باشد آن وقت زمین و زمان را بهم می دوزند و می گوییم همه چیز به دلیل تحریم های ظالمانه است!خب نمی شود که.مگر آمریکا ژاپن را بمباران نکرد؟آنها چه کار کردند؟در عرض چند سال حالا خیلی از محصولات شان در کشور آمریکا فروش دارد.از تلفن های همراه شان گرفته تا تویوتا و دیگر محصولات شان که واقعا نمی شود شمرد.آنها راه ارتباط گرفتن را بلد هستند.

فکر کنم بحث از فوتبال وارد صنایع شد.

مهم است.مگر ما کارخانه های تولید خودرو نداریم؟کدام خودرو را از صفر تا صد آن را در ایران تولید می کنیم؟با چین قرارداد گیربکس می بندیم می گوییم روی آن بزن ساخت ایران! آن هم با چه کیفیتی؟این خودروها با کدام خودروهای تولید روز دنیا قابل قیاس هستند؟

آقای مایلی کهن شما در پس همه این انتقادها راهکار هم ارائه کنید.

کار من این نیست که راهکار ارائه کنم. من دیدگاه خودم را می گویم. اگر الان به جای کی روش من سرمربی تیم ملی بودم رسانه ها چه برخوردی داشتند؟ من خودم می گویم که آن زمان اشتباهی سرمربی تیم ملی شدم.

یعنی نباید سرمربی تیم ملی می شدید؟

خیلی ها بودند که از من شایسته تر بودند!

پس چرا قبول کردید و روی نیمکت تیم ملی نشستید؟

اجازه بدهید! این را دارم خودم می گویم. از من شایسته تر خیلی بود اما من آمدم و هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم. من تحصیل کرده ورزش بودم و 14 سال در پرسسپولیس و اواخر هم کاپیتان این تیم. این طور نبود که من را از کف کوچه و خیابان بیاورند و سرمربی تیم ملی کنند.خب من سرمربی تیم ملی فوتسال بودم و برای نخستین بار چهارم جهان شدیم.کاپ اخلاق را گرفتیم.سعید رجبی شد آقای گل و سید مهدی ابطحی بهترین بازیکن ما.اگر اشتباه نکنم تا امروز آقای گل در جام جهانی در فوتسال نداشته ایم.شمسایی گل های زیادی زده است اما یادم نمی آید یا من حضور ذهن ندارم که آقای گل جام جهانی شده باشد.تیم ما در جام ملت ها هم نتیجه خوبی گرفتم.خداداد عزیزی پس از آن مسابقات بهترین بازیکن آسیا شد،علی دایی آقای گل شد،کریم باقری هم جزو تیم منتخب آسیا ش و 6 گل هم به کره جنوبی زدیم.مگر به راحتی به کسی کاپ اخلاق می دهند.در همین بازی اروگوئه با غنا.آیا با لگدی که کاوانی به سیستم VAR زد کاپ اخلاق را به این تیم می دهند؟

به نظر شما مدیریت رییس فدراسیون باعث ناکامی ایران در جام جهانی است یا شخص کی روش؟

من نمی خواهم دنبال مقصر بگردم و بگویم کار فلانی بود اما در کل از نتایج می شود خیلی از چیزها را فهمید.چرا ما باید 6 گل از انگلیس بخوریم و یکی از ضعیف ترین تیم های جام باشیم؟ما کدام موقعیت خطرناک را در این رقابت ها داشتیم؟یک زمانی هست که تیمی می بازد اما جسور بازی می کند.آن وقت آدم ناراحت نمی شود اما ما هم بازی را باختیم و هم جسور نبودیم.ما در این رقابت ها قوی بازی نکردیم.

من یک بار دیگر این سوال را بپرسم؟به خصوص در بازی اول انگار که حال بازیکنان تیم ملی خوب نبود.

چطور آن زمان که رفتند پیش رییس جمهور و 10 سکه گرفتند حال شان خوب بود؟چطور آن زمان روحیه داشتند؟همان جا یا نباید سکه ها را می گرفتند یا باید می گفتند که می خواهیم برای یک کار خیر هزینه کنیم.شما شنیدید که بازیکنی این حرف ها را بزند؟من که نشنیدم.فقط بعد از بازی با ولز شنیدم که 15 هزار دلار هم پاداش گرفتند.فکر کنم کی روش پاداش بیشتری گرفت؛ 30 هزار دلار.

و البته حواله خودرو...

کاری به این ها ندارم اما بازیکنان می توانستند بگویند که ما در این تورنمنت برای مردم کشورمان می جنگیم. می جنگیم تا آنها را سربلند کنیم. هیچ کدام شان این حرف ها را نزدند.

امسال ظاهرا تعداد زیادی از افراد مسئول و غیر مسئول راهی جام جهانی شده بودند.نظر شما درباره این اعزام های غیر ضروری چیست؟

من نمی دانم که از نمایندگان مجلس کسی به این سفر رفته است یا نه؟خب وزیر ورزش که اشکالی ندارد اما در فضای مجازی پر شده بود از افرادی که تا دیروز نمی دانستند ورزش چیست اما سر از قطر در آورده بودند.از آن طرف تا می خواهند 2 قران حقوق یک کارمند را زیاد کنند می گویند بیت المال است.این کارها را می کنید بیت المال نیست و وقتی به کارگر می رسد می شود بیت المال؟

شما موافق ماندن کی روش در ایران هستید؟خبرهایی رسیده که ممکن است دوباره قرارداد ایشان تمدید شود.

اصلا ایشان برای چه الان در ایران مانده اند؟کاخ گردی و تهران گردی؟آن زمان که تیم حذف شده بود و باید در ایران می ماندید چرا نماندید؟آن زمان فرار کردید،حالا چه دلیلی دارد که در ایران مانده اید؟نمی دانم حتما مانده اند تا با این وضع مدیرت فوتبال ما قراردادش را تمدید کند.

نظر شما درباره سرمربی ایرانی چیست؟خیلی ها می گویند جواد نکونام و حتی فرهاد مجیدی می توانند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند.

من اسمی از کسی نمی آورم اما اگر می خواهیم سرمربی ایرانی بگذاریم باید حمایتش کنیم.به نظرم برای این مسابقات اگر سرمربی ایرانی داشتیم بهتر نتیجه می گرفتیم.باز هم می گویم اگر من مایلی کهن سرمربی ایران بودم چشمم را در می آوردید اما کسی به کی روش چیزی نگفت که چه طوری از انگلیس 6 تا خوردی!او حتی یک عذرخواهی ساده هم نکرد.مقصر بود و باید اشتباه خودش را گردن می گرفت.کی روش همیشه طلب کار بوده و این بار هم همین طور بود.او حرف هایی می زند که اتفاق من بلدم خیلی قشنگ تر از آن را بزنم.او فقط دنبال دلار می گردد.دلار 36 هزارتومانی.

نقش مارکار آقاجانیان در کادر فنی را چطور می بینید؟

مارکار از بازیکنان خوب ایران است.دوستش دارم.از بازیکنان خوب و هم وطنان ارامنه ماست.

اما می توانم بپرسم مارکار چه زمانی به تیم اضافه شد؟

آیا مارکار در این چند سال اخیر در ایران حضور داشته؟ مارکار دقیقا زمانی به تیم اضافه شد که ملی پوشان به دیدار آقای رئیس جمهور رفتند آیا مارکار می توانست کمکی بکند یا اینکه اصلا کی روش اجازه می داد که او کمکی کند؟در این جام کی روش در نهایت ضعف بود.فقط هم دنبال اینکه رکورد دایناسورها را بشکند.او می خواست در ردیف مربیانی قرار بگیرد که بیشترین حضور را در جام جهانی داشته اند.

نظر شما درباره خواندن یا نخواندن سرود تیم ملی چیست؟در مقطعی حساسیت های زیادی ایجاد شده بود.

شما بروید فیلم جام جهانی قبل را ببینید.آیا بازیکنان ما سرود جام جهانی را خواندند یا نخواندند؟خواندند.چه اتفاقی افتاد که امسال خیلی ها این سرود را نخواندند؟این به خاطر وضعیت مردم است.مردم ما کلی مشکل دارند که کسی به آن توجهی نمی کند.ما مگر در استان های مان استاندار نداریم؟وظیفه یک استاندار چیست؟رسیدگی به امور استان،درست است؟او باید سرکشی کند و از غم و غصه های هم استانی های خودش با خبر باشد.یعنی آقای استاندار نمی داند در منطقه تحت امرش چه می گذرد؟یعنی نمی داند مشکلات مردم چیست؟من که چیزی از سیاست نمی دانم این مشکلات را درک کرده ام!چه دلیلی دارد که در حضور استاندار و مقام های استانی نماینده رهبری یا امام جمعه تهران به سیستان و بلوچستان برود؟آیا آن مقام مسئول به مشکلات واقف نیست؟مگر آنجا فرماندار نداریم؟مگر بخشدار نداریم؟همه استان ها چنین مسئولانی دارند.

شما به نظر ...

یک لحظه اجازه بدهید! ما در طول سال 365 روز و 52 هفته داریم.هر هفته را هم برای یک مناسبت نامگذاری کرده اند.دیگر داریم روز و هفته کم آورده ایم.یک روز هفته بهداشت است،یک روز هفته پرستار، و یک روز هفته ارتش و ...در همه این هفته ها هم کلی پول خرج می شود خب برای چه؟آیا این ها هزینه نیست؟چرا مثلا هزینه های این هفته ها را خرج بیمارستان ها و سربازها و پرستارهای خودمان نمی کنند؟ما در مملکت مان پول داریم ،خوب هم داریم ولی خرج کارهای دیگر می شود.استادیوم 974 قطر را می دانید چرا به این نام گذاشته اند؟اول اینکه از 974 کانتینر ساخته شده است و دوم اینکه پیش کد جهانی قطر برای برقراری مخابراتی 974 است.چطور می شود که ما با 80 میلیون جمعیت و این همه ثروت طبیعی اینقدر مشکلات داریم؟چرا باید کشور ما در چنین شرایطی باشد؟حرف زیاد است.

 

دیدگاه

سید
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
3
واقلاخسته شدیم ازسیاستاای عدط اقایون.همه درفکرساختن کشورشان هستنداقایون باّپول مردم هزاران هزینه بی تدبیرکردندمردم درخط فقرفروبردن.فقط دنبال پندگرفتن نیستندیامردم تهدیدمیکنند،چرابه همه خانوادههای خودخدمت میکنیدوبه ی سریهای دیگه .جزبه همین مردی که حلاهویتشان زیزرسوال رفته خجالت بکسید!!!!!رفته
علی
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
4
نطر برای چی مگر مایلی کهنها به جز عم وحسرت مسولین بی کفایت می گدارند کار که نه حرفی هم بزند ننگ بر این مسولین که انقدر شکم ودهانشان پر است از مال بیتمال است که دفاع از حق مطلومی وحقی را بیتمال میدانند چون دهان پر بیتمال است
حسن سیف الدینی
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
2
2
خدا لعنت کنه دارودسته ای که تاج را با آن همه نقطه سیاه پرونده اش دوباره.. بعدهشت سال انداختند توی یقه ی این ملت.. آن همه بدون مکث کی روش رابا شکست های متعدد ناشی از تاکتیک اشتباه تیمی اش وچینش به کل اشتباه تیم به ملت ما تحمیل کردند اگر حساب وکتابی بود الان دارودسته تاج باید دردادگاه انقلاب وزندان باشند نه.. فدراسيون فوتبال
آه
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
3
آقای مایلی کهن واقعا در کار خودشان خبره بودند
کشف استعداد های فوتبالی مانند باقری و دایی و مهدوی کیا و عزیزی واستیلی و......
وچینش آنها در تیم ملی که هم در آن زمان که بازیکن بودند و هم بعد ها که حرفی در زمینه فوتبال برای گفتن داشتند از خدمات ایشان به فوتبال ایران بود ولو بعضی ها قبول نداشته باشند
واما صداقت و رک بودن ایشان موجب خشم برخی شده مثل موارد بسیار دیگر
ناشناس
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
1
اقای سرمربعی شمانمیدانیدایرانیا طلای خودشون نقره میبینن ونقره خارج ازگشورطلا میبینن همیشه بله حق باشماست ملت ماوطن فروش است نه وطن بساز

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی