کد خبر: ۷۲۵۷
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۹:۳۷:۳۱

آغاز واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس سازمان تامین اجتماعی از میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی رونمایی کرد و وعده داد این مبلغ به زودی واریز شود. اما مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. 

 

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

 

آنگونه که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یک میلیون و 800 هزار تومان است.

 

این عیدی معادل عیدی دیگر کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. یعنی این گروه‌ها هم امسال یک میلیون و 800 هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.

 

میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان بود و امسال تنها 300 هزار تومان به آن اضافه شده است. افزایشی که انتقاد بسیاری از بازنشستگان را به دنبال داشته است.

 

علاوه بر مبلغ عیدی سال 1401، زمان پرداخت آن هم مورد سوال بسیاری از افراد است. رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که سعی خواهیم کرد قبل از اینکه عیدی کارمندان و زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کنیم، عیدی بازنشستگان را پرداخت کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا عیدی بازنشستگان با حقوق بهمن واریز می‌شود یا نه گفت: هنوز زمان واریز عیدی مشخص نیست اما به زودی درباره زمان واریز عیدی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

اما سال گذشته عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار دیرهنگام و در آخرین روزهای اسفند واریز شد که باعث بروز انتقادات بسیاری شد.

 

مبلغ عیدی کارمندان دولت هم یک میلیون و 800 هزار تومان است. البته به این مبلغ، 500 هزار تومان بابت همسر و و بابت هر رزند تحت تکفل، مبلغ 200 هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

حداقل عیدی کارگران 8 میلیون و 300 هزار تومان (معادل دو ماه حقوق) است و حداکثر آن حدود 12 میلیون تومان (معادل 3 ماه حقوق و یا 90 روز کاری) است. عیدی 12 میلیونی مشمول آن دسته از کارگرانی می‌شود که بیش از یک سال در یک کارگاه کار کرده باشند که علاوه بر عیدی، مشمول سنوات هم می‌شوند و مبلغ عیدی آنها به بالای 12 میلیون تومان می‌رسد.

 

بازنشستگان تامین اجتماعی

میرهاشم موسوی گفت: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اصل ۲۹ قانون اساسی موضوع تأمین اجتماعی آحاد مردم مورد توجه قرار گرفت و شرایط فعلی تأمین اجتماعی، قابل قیاس با شرایط پیش از پیروزی انقلاب نیست.

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور در برنامه «چه سفرها کرده‌ایم» شبکه افق، با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی و تأمین اجتماعی و اشاره به پوشش ۷۰ درصدی بیمه‌های اجتماعی در کشور، فراگیرسازی بیمه اجتماعی در کشور و پوشش اقشار خارج از چتر بیمه‌ای را پنجره فرصت سازمان تأمین اجتماعی برای توقف روند نزولی ضریب پشتیبانی توصیف کرد و گفت: در دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان اضافه شده‌اند و توسعه پوشش بیمه‌ای به همه اقشار جامعه، کماکان از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود. 

 

میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی) با تبریک ایام‌الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد احساس امنیت و آرامش در دوران اشتغال و بازنشستگی را هدف بیمه‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اصل ۲۹ قانون اساسی موضوع تأمین اجتماعی آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفت و شرایط فعلی در حوزه تأمین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی، قابل قیاس با شرایط پیش از پیروزی انقلاب نیست و به تعبیری می‌توان گفت با پیروزی انقلاب اسلامی، یک تحول و انقلاب بزرگ در حوزه بیمه‌های اجتماعی و خدمات اجتماعی در کشور به وقوع پیوست و هر چند هنوز در تحقق آرمان عدالت اجتماعی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، اما دستاوردهای بسیار بزرگی داشته‌ایم که لازم است در گام دوم انقلاب، بیش از پیش بر تحقق آرمان عدالت اجتماعی تمرکز کنیم. 

 

وی افزود: پیش از انقلاب با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی، نرخ پشتیبانی بسیار مناسبی داشت و در سال ۵۶ و ۵۷ به ازای هر بازنشسته ۲۲ بیمه‌پرداز وجود داشت و شرایط منابع صندوق بسیار مطلوب بود، اما خدمات تأمین اجتماعی بسیار محدود بود به عنوان مثال تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی حداکثر ۲۰ مرکز بود که د رحال حاضر به بیش از ۴۰۰ مرکز شامل ۸۰ بیمارستان رسیده که برخی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی از نظر تجهیزات و خدمات در کشور و در منطقه بی‌نظیر هستند. 

 

موسوی توسعه خدمات درمان مستقیم را به سبب رایگان بودن خدمات این مراکز و اقبال بیمه‌شدگان و بازنشستگان به این مراکز، از اولویت‌های این سازمان معرفی کرد و گفت: نرخ امید به زندگی که در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۵۷ سال بود، امروز به بیش از ۷۵ سال رسیده است و هرچند اشکالاتی در زمینه هزینه‌های درمان و توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات وجود دارد، اما افزایش نرخ امید به زندگی دستاورد بسیار بزرگی است که نباید به سادگی از کنار این دستاوردها گذشت. ما در در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم در حال حاضر روزانه به حدود یک میلیون نفر خدمات سرپایی و به حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری ارائه می‌دهیم و حدود ۵۰ هزار پزشک و مرکز پزشکی در سراسر کشور طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هستند. 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی