کد خبر: ۶۸۲۹
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۵:۰۰:۰۰

با گیاه ونوس حشره خوار و نگهداری آن آشنا شوید

حتما شما هم نام گیاه گوشتخوار به گوشتان خورده است. ونوس حشره خوار یکی از محبوب ترین گیاهان گوشتخوار است که حتی بعضی از افراد تمایل دارند آن را در منزل نگهداری کنند! شما می توانید بذر ونوس حشره خوار را تهیه کرده و گیاه خودتان را از آن پرورش دهید. اما برای این کار باید بدانید که گیاه ونوس حشره خوار چه نیازهایی دارد و در چه شرایطی رشد می کند.

گیاه گوشتخوار ونوس (Dionaea muscipula) گیاهی پرطرفدار است که زادگاه آن مناطق گرمسیری آمریکا می باشد. تعداد برگ های گیاه بسته به سن آن می تواند بین 3 تا 8 عدد باشد. گیاه حداکثر 15 سانتی متر ارتفاع می گیرد. برگ ها بسیار حساس هستند و دارای پرزهایی در سطح پهنک خود می باشند. اگر جسم خارجی به این پرزها برخورد کند برگ ها سریعا بسته شده و آن را به تله می اندازند. بنابراین اگر حشره ای در سطح داخلی برگ ها قرار بگیرد به دام افتاده و طعمه ی ونوس حشره خوار می شود. البته سرعت بسته شدن برگ ها با توجه به شرایط محیطی مثل رطوبت ، نور و اندازه حشره تعیین می شود. سطح فوقانی برگ ها دارای غده های قرمز رنگی است که مایعی برای هضم حشرات ترشح می کند.

4-500x333

همانطور که گفتیم برگ های گیاه گوشتخوار ونوس می توانند حشره هایی که در داخل آن ها قرار می گیرند را به دام بیاندازند. بعد از بسته شدن برگ ها، غده های برگ ماده ای اسیدی ترشح می کنند که حشره داخل برگ را هضم کرده و گیاه می تواند آن را به عنوان غذا مصرف کند. بعد از 5 تا 15 روز برگ ها باز شده و بقایای حشره درون آن ها قابل مشاهده است. هر برگ بعد از 2-3 مرتبه شکار قهوه‌ای می شود و از بین می رود. با چیدن این برگ های قدیمی، برگ های جدیدی روییده و جای آن ها را می گیرند.

تغذیه ونوس حشره خوار

یک راه رایج تغذیه گیاهان کوددهی به آن هاست. اما همان طور که می دانید گیاه ونوس یک گیاه استثنایی است که مواد مغذی اش را نه از خاک بلکه از حشرات دریافت می کند. پس برای تغذیه این گیاه باید به آن حشره بدهید! حشراتی مثل مگس، پشه و عنکبوت بافت نرمی دارند و برای تغذیه گیاه مناسب هستند. توصیه می شود که از تغذیه گیاه با موادی مثل گوشت چرخ کرده و … بپرهیزید. چرا که آنزیم های گیاه توانایی هضم این نوع پروتئین ها را ندارند. زمان هضم حشره معمولا چند هفته است. تغذیه کردن یک تله در هر بار تغذیه کفایت می کند. به این ترتیب بعد از دو هفته می توانید تله دیگری را تغذیه کنید.

هرس

برای این که گیاه ونوس سالمی داشته باشید هرس مداوم ضروری است. هرس در واقع همان جدا کردن برگ های خشک شده و تغییر شکل یافته گیاه است. رنگ برگ ها وضعیت سلامتی آن ها را نشان می دهد. برگ هایی که خشک شده اند یا رنگ قهوه ای و سیاه پیدا کرده باید جدا شوند تا گیاه رشد خود را حفظ کرده و برگ های جدید بدهد.

خواب زمستانی ونوس حشره خوار

گیاه ونوس هر سال یک دوره خواب زمستانه را می گذراند. در این دوره گیاه باید در مکانی با دمای 10 درجه و دارای نور کافی قرار بگیرد. بعد از شروع خواب زمستانی باید آبیاری را کم کنید. در این دوره حتما گیاه را در محیطی با نور کافی قرار دهید. همچنین در مدت خواب زمستانی گیاه نیاز به تغذیه حشرات ندارد. بعد از پایان زمستان گیاه با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم به خواب زمستانی خود خاتمه می دهد و رشدش را از سر می گیرد.

تکثیر ونوس حشره خوار

برای تکثیر گیاه ونوس معمولا از روش کاشت بذر استفاده می شود. تیمار ردن بذرها قبل از کاشت ضرورتی ندارد. برای کاشت بذر ونوس حشره خوار این مراحل را دنبال کنید:

3-500x313

بستری برای کاشت بذر ونوس حشره خوار فراهم کنید. این بستر می تواند همانند بستر کاشت گیاهان بالغ باشد .

بعد از فراهم کردن بستر مناسب، خاک را آبیاری کرده و اجازه دهید تا آب اضافی کاملا خارج شود.

بذرها را روی خاک بریزید و مقداری آب روی آن ها اسپری کنید. پوشاندن گلدان با یک نایلون پلاستیکی به افزایش رطوبت کمک می کند.

سطح خاک را مدام بررسی کنید و با اسپری آب آن را مرطوب نگه دارید. دقت کنید که آب مورد استفاده باید بدون املاح باشد. همچنین تا زمان جوانه زدن دمای محیط را بین 25 ال 32 درجه سانتی گراد نگه دارید. هر چه دما پایین تر از این برود احتمال جوانه زدن کمتر خواهد شد.

اگر شرایط مناسب باشد بعد از 4 تا 6 هفته می توانید شاهد جوانه زدن بذر ونوس حشره خوار باشید.

2 تا 3 هفته بعد از جوانه زدن می توانید گیاه جوان را به گلدان موردنظرتان منتقل کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی