کد خبر: ۳۵۹۵
۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ۱۲:۰۰:۰۰

10 گیاه دارویی برای افزایش انرژی و تمرکز

در دنیای پر مشغله و استرس‌زای امروز همه ما ممکن است گاهی احساس کسالت و خستگی کرده و انرژی برای ادامه فعالیت‌های روزمره نداشته باشیم، در چنین شرایطی پیدا کردن یک دارو یا ماده غذایی که بتواند انرژی از دست رفته ما را برگردانده و هوشیاری ما را افزایش دهد نعمت بزرگی محسوب می شود.بدون شک خواب کافی، ورزش کردن، رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و مراقبت از سلامتی بدن همگی برای پر انرژی بودن نیاز هستند اما در کنار همه این ها، مصرف برخی مکمل های گیاهی نیز می تواند انرژی و سلامت شناختی و ذهنی ما را بهبود ببخشند.

بهترین گیاهان دارویی انرژی زا

انواع-روش-های-استفاده-از-گیاهان-دارویی

1. جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خاصیت انرژی زای خود شناخته شده و به نظر می رسد مصرف آن می تواند به بهبود عملکرد مغزی، ذهنی و ورزشی کمک کند. مکمل پاناکس جینسینگ از مکمل هایی است که بیشتر از بقیه مورد توجه دانشمندان بوده است.

گفته شده جینسینگ حاوی ترکیباتی همچون جینسنوزیدها، الئوتروزیدها و سیووجیانوزیدها است که منشا اثرات بهبود عملکرد و انرژی در این گیاه محسوب می شوند.

همچنین به نظر می رسد مصرف مکمل های جینسینگ باعث بهبود عملکرد جسمی در افراد کم تحرک و فعال شده و به کاهش خستگی و تقویت هوشیاری ذهنی کمک می کند. گفته شده دوزهای 200 تا 1000 میلی گرم در روز تاثیر خوبی روی سطح انرژی، تمرکز و خلق و خو در بزرگسالان دارد.

با این حال استفاده از جینسینگ می تواند به عوارض جانبی بالقوه ای همچون بی خوابی، اسهال، افزایش ضربان قلب و فشار خون منجر شود، به علاوه این گیاه ممکن است با داروهای رایج مانند داروهای دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی تداخل داشته باشد.

2. مریم گلی

به نظر می رسد مصرف مریم گلی می تواند تاثیر چشمگیری در تقویت توانایی شناختی بزرگسالان داشته باشد. این گیاه دارای ترکیبات گیاهی قوی مانند لوتئولین، رزمارینیک اسید، کامفور، کوئرستین و آپیژنین می باشد که خواص دارویی اش از آن ها نشات گرفته است.

مکمل مریم گلی ممکن است به بهبود خلق و خو، هوشیاری، توجه، حافظه و یادآوری بهتر کلمات در افراد جوان و سالمند سالم کمک کند و باعث رفع خستگی ذهنی شود.

مریم گلی در واقع به عنوان مهار کننده قوی استیل کولین استراز عمل می کند که آنزیم تجزیه کننده استیل کولین انتقال دهنده عصبی می باشد، استیل کولین نقش مهمی در عملکرد مغز، حافظه، توجه و انگیزه ایفا می کند در حالی که مهار کننده های استیل کولین استراز باعث افزایش در دسترس بودن آن در مغز شده و عملکرد شناختی را بهبود می بخشند.

3. گوارانا

گوارانا به دلیل اثر محرک معمولا در نوشیدنی های انرژی زا و مکمل ها استفاده می شود. این گیاه حاوی تعدادی از مواد شیمیایی مفید از جمله کافئین، ساپونین ها و تانن ها است که گفته شده تاثیر خوبی روی انرژی و عملکرد مغز دارد.

به نظر می رسد مصرف مکمل عصاره گوارانا به تنهایی یا همراه سایر مواد مغذی می تواند به تقویت توجه، هوشیاری و عملکرد حافظه کمک کند و برای بهبود عملکرد ورزشی و شناختی مفید است.

مصرف این گیاه به طور کلی ایمن محسوب می شود اما مصرف بیش از حد مکمل های آن ممکن است با عوارض جانبی همچون افزایش ضربان قلب و اضطراب همراه باشد.

4. باکوپا مونیری

گیاه باکوپا مونیری از گیاهان دارویی آسیایی است که در مناطق مرطوب و باتلاق های سراسر جنوب آسیا رشد می کند و در طب آیورودا برای درمان انواع اختلالات از جمله اضطراب، بی خوابی و مشکلات حافظه استفاده می شود.

اثر مثبت این گیاه روی توانایی شناختی به ساپونین های تری ترپنوئید موجود در آن بر می گردد که دارای خواص محافظت کننده نورونی و تقویت کننده شناختی بوده و به تقویت عملکرد و هوشیاری مغز، افزایش سرعت پردازش اطلاعات و کاهش زمان واکنش کمک می کنند.

مصرف این گیاه به طور کلی عارضه خاصی به دنبال ندارد اما ممکن است در برخی موارد باعث بروز مشکلات گوارشی شده و با داروهای خاص تداخل داشته باشد.

1545473042_P9rV2

5. نعناع فلفلی

استنشاق رایحه دلپذیر روغن ضروری نعناع که ترکیبی از نعناع دشتی و نعناع آبی است می تواند به تقویت انرژی، خلق و خو، عملکرد ورزشی و هوشیاری کمک کند و باعث کاهش خستگی و افزایش حافظه شود.

اگرچه مصرف روغن ضروری نعناع بی خطر است اما قبل از مصرف خوراکی هر گونه روغن ضروری ابتدا باید با پزشک مشورت کنید، مصرف بیش از حد این روغن می تواند سمی باشد.

6. رزماری

روغن ضروری رزماری نیز مانند روغن نعناع رایحه قوی دارد که می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

استنشاق روغن رزماری باعث می شود ترکیبات ترپن موجود در روغن وارد جریان خون شده و اثر مستقیم روی مغز بگذارند. گفته شده استنشاق روغن رزماری پخش شده در هوا می تواند به بهبود عملکرد فرد در انجام کارهای شناختی از جمله کارهای مرتبط با سرعت و دقت کمک کند.

همچنین به نظر می رسد مصرف خوراکی آب حاوی اندکی روغن رزماری عملکرد شناختی مرتبط با فعالیت های کامپیوتری را بهبود می بخشد.

7. گیاه ریشه طلایی

گیاه ریشه طلایی از قرن ها پیش در طب سنتی جهان برای بهبود حافظه، هوشیاری و استقامت استفاده می شده است و به نظر می رسد به کاهش خستگی ذهنی و بهبود عملکرد مغز، خلق و خو و عملکرد ورزشی کمک می کند.

عصاره این گیاه به خصوص برای افرادی که دچار فرسودگی شغلی شده اند و از خستگی عاطفی، انگیزشی و جسمی ناشی از فشار مزمن شغل خود رنج می برند مفید است و به رفع خستگی، اختلال در تمرکز و عدم لذت در این افراد کمک می کند.

مصرف مکمل های ریشه طلایی نیز ممکن است برای افرادی که دچار خستگی مزمن هستند مفید بوده و باعث افزایش عملکرد ورزشی آن ها شود.

12030

8. گیلاس زمستانی

به نظر می رسد این گیاه از زمان های بسیار دور به عنوان گیاه دارویی در طب آیورودا استفاده می شده و اثر خوبی روی عملکرد مغز دارد.

مصرف عصاره ریشه این گیاه ممکن است به افزایش حافظه، توجه و پردازش اطلاعات در مغز کمک کرده و روی بهبود کیفیت خواب، هوشیاری ذهنی و کیفیت کلی زندگی اثر مثبت داشته باشد.

مکمل گیلاس زمستانی نیز باعث بهبود عملکرد مغز در انجام وظایف شناختی، توجه و زمان واکنش شود.

همچنین به نظر می رسد این گیاه تاثیر خوبی روی تولید انرژی سلولی داشته و برای افزایش عملکرد ورزشی مفید باشد.

9. آب قاشقی

گیاه آب قاشقی در طب سنتی نقاط مختلف دنیا برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شود و گفته شده اثر خوبی روی هوشیاری، حافظه و خلق و خو و همچنین بهبود عملکرد فیزیکی و قدرت بدنی دارد.

این گیاه برای بهبود توجه، کاهش اضطراب و خستگی ذهنی مفید است.

10. ماکا

ماکا گیاه بومی پرو است که به دلیل توانایی بالقوه اش در افزایش انرژی ارزشمند می باشد و به نظر می رسد مصرف مکمل آن می تواند به افزایش سطح انرژی، کاهش اضطراب و افزایش عملکرد ورزشی کمک کند.

این گیاه برای بهبود عملکرد فیزیکی و اجتماعی مفید است و تاثیر خوبی روی خلق و خو و سطح انرژی دارد.

ac-image-H615631024415L

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی