کد خبر: ۳۴۶۳
۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

روش نگهداری گیاه پتوس در اپارتمان

پتوس یا پوتوس یک گیاه رونده آپارتمانی محبوب است که با برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ خود همیشه در صدر لیست‌های خرید گیاهان آپارتمانی و ویترین گلفروشی‌هاست. نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس آسان است

انواع پتوس

پوتوس ابلق (Satin Pothos)

رد زیبای نقره‌ای رنگ روی برگ‌های گیاه پوتوس ابلق، آن را به یک گیاه خاص و زیبا تبدیل کرده است. این پوتوس رونده انتخاب بسیار مناسبی برای قفسه‌ها و آویزان کردن گیاه از سقف است. پوتوس ابلق جز گیاهان تصفیه کننده هوا ست و هوای اتاق را از آلاینده‌هایی مثل فرمالدهید و کربن مونوکسید پاک می‌کند.

پوتوس طلایی (Devil’s ivy)

پوتوس طلایی بدون شک یکی از برجسته‌ترین گیاهان آپارتمانی است. برگ‌های سبز این گیاه که به زیبایی با رنگ زرد و طلایی آمیخته شده، علاوه بخشیدن ظاهری شیک و کم نظیر به گیاه، به آن توانایی هماهنگ شدن با محیط را نیز می‌دهد؛ به نحوی که تقریبا در هر محیطی رشد کرده و فضا را از زیبایی خود لبریز می‌کند.

پتوس7

روش نگهداری گیاه پتوس

نور مورد نیاز پتوس

پوتوس به نور زیاد ولی غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، ولی در نور کم و متوسط هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، اما مسئله‌ای که در مورد آن باید درنظر داشته باشید این است که نور کم باعث کم شدن سرعت رشد آن می‌شود.در طول نگهاری از گیاه پتوس یا پوتوس بهتر است هر چند وقت یک بار گیاه خود را بچرخانید

پتوس2

آبیاری

اولین نکته‌ای که در نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس باید درنظر داشته باشید این است که بیش‌از حد آن را آبیاری نکنید، چون آبیاری بیش‌از حد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. نکته بعدی در مورد آبیاری پتوس، زمان آبیاری آن است، هیچ موقع طبق یک برنامه زمانی ثابت به گیاه آب ندهید، در عوض هر چند روز یکبار خاک گیاه را با فرو کردن انگشت‌تان داخل خاک چک کرده و در صورتی که رطوبت خاک رو به خشکی بود، آن را آبیاری کنید.

کوددهی

پتوس نیز مثل بیشتر گیاهان آپارتمانی به کود نیاز داشته و برای بهبود رشد آن، بهتر است در بهار و تابستان، هر دو هفته یک بار به آن کود مایع اضافه کنید. فقط یادتان باشد که کوددهی را همراه با آبیاری انجام دهید تا کود باعث سوختن ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن نشود.

بررسی سمی بودن یا نبودن پتوس

پتوس جز گیاهان سمی به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید، چون اگر این گیاه خورده شود باعث مسمومیت کودک یا حیوان خانگی شما خواهد شد.

روش تکثیر پوتوس

در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس بهترین روش برای تکثیر آن روش قلمه زدن است. برای تهیه قلمه پوتوس و تکثیر آن حدود 10 الی 15 سانتی‌ متر از ساقه را انتخاب کنید و درست تا زیر گره ببرید. در حالت ایده آل این قلمه باید دارای حداقل 4 برگ و 2 گره باشد. سپس آن را به داخل خاک یا آب منتقل کنید و منتظر بماند تا رشد جدید حاصل شود.

نگهداری از گیاه پتوس در آب

پوتوس جز گیاهان گرمسیری است و می‌تواند در آب نیز ریشه بدهد و رشد خوبی داشته باشد. تمام وسایلی که برای این کار نیاز دارید یک گلدان شیشه‌ای ارزان، کمی آب و کود مایع است.

برای شروع باید یک گلدان تمیز و شفاف را انتخاب کنید؛ حتی شیشه‌های مربا نیز برای این کار مناسب هستند. گلدان شفاف به شما کمک می‌کند تا به راحتی تغییرات ریشه را مشاهده کنید.

داخل ظرف را با آب تمیز پر کنید. به‌این‌منظور آب لوله کشی معمولا مناسب است، زیرا اغلب گیاهان می‌توانند به‌خوبی در آن رشد کنند، اما اگر آب لوله کشی در منطقه شما حاوی مقادیر بالایی از کلر است، بهتر است آن را در یک ظرف رو باز بریزید و اجازه دهید تا یک شب باقی بماند. به‌این‌شکل کلرهای آن خارج خواهند شد. ضمن اینکه این کار را قبل از هر بار آبیاری به هر گیاهی نیز باید انجام دهید.

پتوس6

قبل از قرار دادن قلمه در آب، چند قطره کود به آب اضافه کنید. هر نوعی از کود مایع برای پوتوس مناسب است.

حال قلمه خود را در آب مستقر کنید. فقط مطمئن شوید که بخش‌های بریده شده آن کاملا با آب احاطه شده‌اند. پس از گذشت چند هفته، ریشه‌های دوست داشتنی را روی قلمه‌ها مشاهده خواهید کرد. در این زمان، ریشه‌ها بلندتر شده و قلمه آماده پروراندن پوتوسی جدید است.

هر 2 الی 3 هفته یکبار، آب گلدان گیاه را تعویض کنید، چون آب به مرور زمان اکسیژن خود را از دست می‌دهد و کمبود اکسیژن در آب نیز می‌تواند باعث اختلال در رشد گیاه شود.

در ادامه همواره ریشه‌های گیاه را بررسی کنید تا خارج از آب نباشند و هر 4 الی 6 هفته یکبار به گیاه کود بدهید. فقط یادتان باشد سکود را در یک چهارم قدرت توصیه شده رقیق کنید. مثلا اگر به‌طور استاندارد باید 2 میلی‌لیتر کود را در 1 لیتر آب حل کنید، به‌جای 1 لیتر 4 لیتر آب استفاده کنید.

پتوس4

در نهایت نیز درنظر داشته باشید که ممکن است بعد از مدتی گلدان پتوس محل رشد جلبک‌ها شود و احتمالا بخواهید برای از بین بردن جلبک‌ها از مواد شیمیایی مخصوص استفاده کنید، اما باید درنظر داشته باشید که این مواد باعث آسیب دیدن پتوس شما خواهند شد. ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس در آب بهتر است برای ازبین بردن جلبک‌ها از یک مسواک قدیمی یا پارچه کوچک استفاده کرده و جلبک‌های گلدان را با ساییدن از بین ببرید. می‌توانید گلدان را نیز کاملا بشویید. در این حالت گیاه را به گلدانی دیگر که با آب تازه پر شده است منتقل کنید و گلدان اصلی را به‌خوبی تمیز کنید. سپس گیاه را به گلدان خود بازگردانید.

روش نگهداری گیاه پتوس

آیا پتوس جز گیاهان سمی است؟

بله، پتوس جز گیاهان سمی به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید، چون اگر این گیاه خورده شود باعث مسمومیت کودک یا حیوان خانگی شما خواهد شد.

چه کودی برای پوتوس مناسب است؟

یک کود مایع 20-20-20 به‌این‌منظور انتخابی مناسب است.

چرا برگ‌های پوتوس زرد می‌شوند؟

علت زرد شدن برگ‌های پوتوس معمولا افراط در آبیاری یا کمبود آبیاری است. البته که میزان نور دریافتی گیاه نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ‌ برگ‌ها شود، ازاین‌رو اگر برگ‌های پوتوس شما سبز کم رنگ هستند گل را به محیط پر نورتری منتقل کنید، در مقابل اگر برگ‌ها رنگ پریده هستند شدت نور زیاد است و باید گل را به محیطی با شدت نور کمتر انتقال دهید.

پتوس5

چرا ساقه‌ها و برگ‌های گیاه خشک شده یا می‌ریزند؟

این مشکل به احتمال زیاد به‌خاطر خشکی بیش‌از حد خاک گیاه است.

وجود زخم های سفید رنگ روی پتوس نشانه چیست؟

وجود زخم های سفید رنگ روی گیاه یعنی پوتوس دچار آفت شده است، از سم های آفت کش استفاده کنید.

چرا نقاط قهوه‌ای روی برگ‌های پتوس ظاهر می‌شود؟

نقاط قهوه‌ای روی برگ‌ها یعنی آبیاری گیاه زیاد بوده است، برای حل این مشکل باید آبیاری گیاه را اصلاح کرده و فقط زمانی به آن آب بدهید که خاک گیاه خشک شده یا رو به خشکی باشد.

چرا برگ‌های پتوس چین و چروک دارند؟

اگر برگ‌های پتوس چین و چروک‌دار می‌شوند یعنی هوا خیلی سرداست، برای حل مشکل گیاه را به محل گرم‌تری منتقل کنید.

چه کار کنیم گه گیاه پوتوس خشک نشود؟

اگر پوتوس شما دچار ریزش برگ شده یا در حال پژمرده شدن است؛ به احتمال زیاد خاک آن خشک شده است. کافی نبودن آبیاری از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق است. راه پیشگیری کاملا ساده است، کافی است هر چند روز یکبار انگشت خود را تا چند سانتی‌متری داخل خاک فرو کرده و خاک را بررسی کنید، اگر خاک خشک شده یا رو به خشکی بود، گیاه را آبیاری کنید. علاوه‌براین چک کردن وزن گلدان نیز روش خوبی است، اگر گلدان خیلی سبک بود و به‌راحتی بلند می‌شد، یعنی گیاه آب کافی ندارد. البته این روش نیازمند این است که وزن گلدان را وقتی که آن را به‌خوبی آبیاری کرده‌اید نیز چک کنید تا به‌راحتی بتوانید سبک بودن بیش‌از حد آن را نیز متوجه شوید. ناگفته نماند گاهی اوقات با وجود آبیاری صحیح نیز پوتوس خیلی خشک می‌شود. در چنین شرایطی علت این است که زهکشی بسیار سریع صورت می‌گیرد و گیاه فرصتی برای جذب آب ندارد. در این شرایط بهتر است گیاه را برای چند ساعت در آب قرار دهید تا به‌‎خوبی سیراب شده و آب مورد نیاز را از پایین جذب کند.

 

پتوس1

 

دیدگاه

نازی
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
0
بسیار مطالب زیبا بود در مورد گیاه پتوس من زیاد دارم یخی هم دارم گیاه بسیار بسیار خوبی هست ونگهداری از اون اسان هست

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی